שוק השקיות החופשי: לא רק הפלסטיק מזיק לסביבה
בזמן שחוק השקיות עדיין נמצא בהליכי חקיקה לכל רשת התייחסות שונה לנושא, כך עולה מבדיקה מדגמית שערכנו. מדיניות השקיות הנוכחית אינה תמיד עולה בקנה אחד עם ההיבטים הסביבתיים. כרגע, כולם מסכימים שצריך לצמצם את השימוש בשקיות פלסטיק, לשאלת ה"איך", תשובות רבות ובעיקר דעות חלוקות
ובינתיים בחברה הצרכנית שלנו מספקות החנויות מגוון של פתרונות נשיאה, חלקן מזיקות לסביבה. מתברר כי רשתות השיווק אשר טוענות שהן חושבות על הסביבה משאירות חשיבה זו עדיין במשאית בדרך לקניון.

יצאנו לבדיקה מדגמית בעשר חנויות במרכז קניות במרכז הארץ. ממצאי בדיקה מצביעים על מציאות בעייתית של "שוק שקיות חופשי". בין הצרכנים שנצפו יוצאים מהחנויות ניראו שקיות ניילון, שקיות נייר ושקיות רב פעמיות מבד.
בין המוכרים נרשמה דווקא נכונות להמעיט בחלוקת שקיות. כך למשל המוכרת בחנות צומת ספרים, שהיו ברשותה רק שקיות פלסטיק לספק לצרכנים, הדגישה כי "עם כל מכירה מגיעה השאלה 'האם אתה חייב שקית?".
המוכר בחנות "אופטיקה הלפרין" שהיה במצב דומה טען כי הוא משתדל שלא לתת שקית וכי "אצלנו לא ממהרים להתקשר להזמין שקיות כשהן נגמרות". ארבע חנויות מתוך עשר סיפקו רק שקיות פלסטיק, שתיים סיפקו רק שקיות נייר והשאר נתנו לצרכן את שתי האופציות. האופציה של שקית בד רב שימושית ניתנה רק ב"אניס- רשת חנויות טבע".
הצעת החוק שהוגשה השנה, ועברה בקריאה ראשונה בכנסת, התבססה על מודל אירי לצמצום השימוש הכרוך וקבעה היטל של שקל אחד על כל שקית פלסטיק.
אולם, לאחר שנתקלו מקדמי החוק בהתנגדויות, עלו כמה אפשרויות על הפרק. "אנחנו מנסים למצוא פתרון שיהיה נכון גם סביבתית וגם יהיה מקובל על השחקנים המעורבים", אומר חנין, ומוסיף כי "הדבר החשוב הוא להגיע למצב בו משתמשים פחות בשקיות חד פעמיות ויותר בשקיות רב פעמיות. אנו מחפשים את המנגנון, מה שנראה לנו נכון כרגע ועומד לדיון, זה מנגנון שמוציא את שקיות הפלסטיק לחלוטין משימוש ולא מנגנון של היטל".
אחד הפתרונות האפשריים הוא יצירת תו תקן ישראלי לשקית רב פעמית. על תקן כזה עובדים בימים אלה במשרד התמ"ת ובמשרד להגנת הסביבה. יואב גואל, מרכז המחזור במשרד להגנת הסביבה מציין ש "התקן יחייב את כל מי שמספק שקיות בישראל לאותה
הרעיון של תו התקן לדבריו של גואל "אינו מחייב חקיקה חדשה, אלא מתבסס על פלטפורמה של חוק התקנים. אפשר להגיע להסכמות שיתנו פתרון גם בלי חקיקה חדשה".
בנוגע לצורך בחקיקה ספציפית לנושא, אומר חנין כי "בלי חקיקה הנושא לא יקודם, עד שלא התחלנו לקדם את החוק היו הרבה דיבורים, אבל רק ברגע שמקודם חוק, הדברים הופכים למציאות". גלעד אוסטרובסקי מהמחלקה המדעית של אדם, טבע ודין מוסיף כי "החוק, בנוסח שעבר קריאה ראשונה אומר שלצד האיסור על שיווק שקיות, יהיה מפרט שיגדיר השר לגבי שקיות מותרות. אנחנו רוצים שיקבעו מחיר מינימום שמתחתיו אסור לתת את השקיות, כי צריך להשפיע על השיקול הכלכלי של הצרכן. ככל שהמחיר נמוך יותר, אנשים יקחו יותר שקיות".
אך לא רק על הפלסטיק לבדו נסובה הבעיה. רבים בציבור חושבים כי שקיות נייר ידידותיות יותר לסביבה, כמו גם רשת קרוקר המספקת שקיות נייר בלבד לצרכנים בגלל התחשבות בסביבה.

אוסטרובסקי מ"אדם, טבע ודין" חולק על הגישה הזו. לדבריו, אם מחשבים את פליטת גזי החממה והשקעת האנרגיה בשקיות נייר, בדרך כלל ההשפעות שלהן גרועות יותר משקיות פלסטיק. כדי ליצור עמידות גבוהה של שקית נייר, אתה צריך הרבה יותר חומר, בעוד פלסטיק דק הוא כבר חזק ועמיד מספיק. כל ייצור הנייר כרוך בכריתה, ועיבוד מסיבי שדורש יותר אנרגיה, מים וכימיקלים, וטביעת הרגל הסביבתית שלו גדולה יותר.
בעולם קיימים נתיבים שונים לצמצום השימוש בפלסטיק. מחקר של מוסד שמואל נאמן מציג כי ארגון הסוחרים באוסטרליה הכולל חצי מהסוחרים ביבשת, הסכים ב-2003 באופן וולונטרי, לספק פחות שקיות פלסטיק ותוך שנתיים הפחית את השימוש בהן ב-50%, על ידי הדרכת העובדים לאריזת יותר מוצרים בכל שקית.
באירלנד הצרכנים התבקשו לשלם 15 יורוסנט על כל שקית. בדנמרק הוטל דווקא מס ירוק על הסוחרים ולא על הצרכנים במתן שקיות פלסטיק. בסאן פרנסיסקו עבר ב-2007 חוק שאוסר לחלוטין מתן שקיות פלסטיק ברשתות המרכולים ובתי המרקחת.
כאשר פונים לגורמים רשמיים המייצגים את החנויות בהן נראו שקיות פלסטיק בלבד, נראה שהחשיבה הסביבתית אכן קיימת אבל בעיקר במגירה או במשלוח הבא. רשת קרוקר מסרה כי "בשלב זה קרוקר אינה מתעדת לייצר שקיות רב פעמיות, אך נושא זה עלה ברשת".
מנכ"ל רשת אופטיקה הלפרין, יעקב הלפרין, ציין ש"רשת אופטיקה הלפרין דוגלת בשמירה על איכות הסביבה. מכיוון שמדובר ברשת גדולה השמשתמשת ב-40 אלף שקיות בחודש, ההערכות למעבר משקיות רגילות לשקיות מחומר הניתן למחזור היא ארוכה יותר. עם זאת, הזמנת השקיות כבר בוצעה ורשת אופטיקה הלפרין תחל בשימוש בשקיות הממוחזרות בעוד כשישה שבועות".
וב"צומת ספרים", מסבירים כי "הרשת מכרה מעל מאה אלף שקיות בד רב פעמיות, ומכיוון שהיה ביקוש לשקיות הרבה מעבר לצפוי, היה מחסור בסניף הספציפי שנבדק, עד שיגיע המשלוח החדש".
עד שיחליטו מקבלי ההחלטות באיזה שקית לשים את הביצים, ההחלטה נמצאת בזירה שבין המוכר לצרכן, ובינתיים, ממליץ אוסטרובסקי מ"אדם טבע ודין", "להציע לצרכן לא לקחת שקית, ואם כבר מציעים שקית אז שתהיה רב פעמית כדי שיוכל להשתמש בה בקניות הבאות שלו".