גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


דבר המפרסם: ירוק נושך בווידאו

הפופולאריות של אתרי הווידאו מעודדת את הפעילים הסביבתיים לשלב יותר ויותר בין אג'נדה ירוקה למצע חברתי ולהציג סרטוני פרסומות הקושרים את ניצול הסביבה עם צורות ניצול אחרות על רקע מגדר וגזע. סיור ירוק ברשת

שלומית ליר | 7/12/2008 12:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כיצד לוקחים מסר חשוב כמו ההשלכות החמורות של התחממות כדור הארץ על עתיד האנושות בעשור הקרוב ומעבירים אותו בצורה שמגיעה לציבור הרחב ולמקבלי ההחלטות באופן שמניע שינוי? לאחרונה קיבלתי במייל לינקים לארבעה סרטונים יצירתיים מאוד, המעניקים אינפורמציה חשובה על המשמעויות הרות הגורל של  ההתחממות העולמית – העלייה ממוצעת של הטמפרטורה על פני כדור הארץ במאה האחרונה שיכולה להוביל לקטסטרופה אנושית.
מסע הפחדה


באמצעות סרטוני פרסומת שניתן לצפות בהם גם באינטרנט האג'נדה הסביבתית תופסת יותר ויותר תומכים ברחבי העולם. צפייה מרוכזת בסרטונים האלו, מחזקת את ההבנה שאג'נדה ירוקה חייבת להיות מעוגנת במצע חברתי ובראיה כוללת יותר של המציאות המחברת בין ניצול הסביבה לבין צורות ניצול נוספות כגון סקסיזם וגזענות.
  
הסרטון הראשון נקרא הילד הכועס, שזכה למאות אלפי צופים ביו-טיוב. הסרטון מבקש לזעזע את עולמם של הצופים באמצעות שימוש בדמותו של ילד חיוור ומלא זעם הפונה אל הצופים בטון רציני ומאשים. בסרטון מופיע רק ראשו של הילד, הנראה כסוג של פליט בכובע הטרנינג שלו, הצבעים הקודרים וקיר הבטון ברקע, מייצרים אווירה של סרטי מדע בדיוני המדמים את סוף העולם.

סרטון האימה הזה מעלה את השאלה האם אג'נדה ירוקה יכולה וצריכה להסתמך על הפחדה מסיבית – צורה של העברת מסרים שאינה פונה לאינטלקט של הצופים, אלא מבקשת לשנות את דעתם באמצעות יצירת רגשות חרדה, או שיש דרך קצת יותר אנושית להעביר את המסר.
אג'נדה ירוקה באדום

הסרטון השני לקוח מתוך אתר "השאלה הגדולה" של "ידידי כדור הארץ" בבריטניה ונועד לקדם את העברתו של חוק שיכריח את הממשלה הבריטית להקטין את פליטתם של גזי חממה כל שנה.

כדור הארץ בסכנה, זה הזמן להפחית את פליטת גזי החממה


מדובר בסרטון יפיפה ומושקע, שגם בו נעשה שימוש בילדים – הפעם ילדה קטנה ומלאת חיים הלבושה באדום. סרטון זה אינו פועל על הפחדתם של הצופים. הוא מספק נתונים וממחיש בצורה גרפית את הסכנה שבהמשך התחממות כדור הארץ.

אלא שבדרך, כך נראה, הוא גם מעביר כמה מסרים נוספים. ראשית, הוא יוצר סוג של הפרדה בין נשים
וילדות כקורבנות ושל גברים – גבר לבוש חליפה המייצג את הממסד שאינו מבין את דחיפות נחיצותו של השינוי. אז נכון שיש אמת בתמונה הזאת – גברים (לבנים) מהווים את ההגמוניה, ונשים (עדיין) במידה רבה מהוות את קורבנות החקיקה ואוזלת היד הממשלתית ברחבי העולם, השאלה רק אם ההצגה של הדברים כך אינה מחזקת את הפער הזה בין שולטים ונשלטות. אלמנט נוסף שמעלה תהיות בפרסומות הזה הוא האופן שההמון נע כאיש אחד, יוצרת תחושה לא נוחה במעט, גם ההצדעה הציבורית, כאות מחאה מזכירה במשהו מוהל יד.

חזרה לתקופת האבן

 

נלחמים בקוואלפינגר
סרטון נוסף ומשעשע מעביר את מסר ההתחממות באמצעות סרט מצויר המהווה פרודיה על סרטי ג'יימס בונד, כאשר הגיבור נלחם נגד מר אצבעות פחם (קוואלפינגר על לשון גולדפינגר) כשלצידו שתי כוכבניות משנה.

גיבורות המשנה מעלות את השאלה מדוע יש צורך לשעתק את המודל הסקסיסטי שמייצרים סרטי בונד הישנים. אז נכון שהמסר החשוב עובר אבל יחד איתו בלי משים עוברים כמה מסרים מטרידים, כולל רזון בלתי אפשרי של הדמות הנשית, לבוש פרובוקטיבי ושחזור של הבניה סטריאוטיפית של המציאות בנוגע ליחסי גברים נשים.

הסרטון האחרון בסבב, פשוט מציג את העובדות ללא קונטקסט חברתי, ומעביר מסר מורכב בצורה מאוד יפה ויצירתית. שאפו


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שלומית ליר

צילום:

מהנדסת מחשבים, דוקטורנטית באוניברסיטת תל-אביב, פעילה בארגון "אחותי" וחברה ב"תנועה הירוקה"

לכל הטורים של שלומית ליר
  • עוד ב''פרסום ושיווק''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים