אובמה יוצא לכבוש את המערב למען הכלכלה
תוכנית התמריצים החדשה מקצה מיליארדי דולרים עבור פרויקטים שאפתניים. אתר אינטרנט יאפשר לעקוב לאן הולך כל הכסף. זמן די-סי

שיר הדיסקו "גו ווסט" של להקת אנשי הכפר מתנגן בראש במלוא עוצמתו, ובמקביל רעש שקשוקי רכבת מלווה את החשיבה על תוכנית התמריצים. ללא הדמיון – קאובויים, רכבות, מדבריות - איך אפשר בכלל להתחיל לקרוא ולהבין את המשמעות המעשית של חקיקת הענק, החוק הכלכלי הגדול ביותר מאז ה"ניו דיל", על פיו מתוכננות השקעות חסרות תקדים בתשתיות, בבניינים, בכפרים, בסכרים, בגשרים ובדרכים של אמריקה?
הנשיא ברק אובמה יוצא לכבוש את המערב, כי יש כבר מחוקקים ממדינות האזור, כמו הסנאטור הדמוקרטי מנוודה, מנהיג הרוב בסנאט הארי ריד (לא הארי המזוהם, אלא הארי המחוקק בעל המשקפיים העגולות), המקווה שסכום הכסף ילך על בניית רכבת מהירה בין לאס וגאס ללוס אנג'לס.
כשהוא היה מועמד, דיבר אובמה על רכבות מהירות. אך מי שם לב לפרטים, בתוך רצף הנאומים, ההצהרות, העצרות? "הגיע הזמן עתה להתחיל לחשוב על רכבות מהירות כאלטרנטיבה לתחבורה אווירית", הכריז המועמד אובמה במהלך קמפיין באינדיאנה תחת הכותרת "בונים את אמריקה מחדש". "תחשבו איזה פרויקט מדהים זה יכול להיות".
והנה עומדים להוציא שמונה מיליארד דולר על חיבור ערים גדולות זו לזו בתשתית רכבות מהירה, שתחסוך לאמריקאים את התלות במטוסים, בתורי בידוק ובפחד מהתרסקויות. נדמה שברחבי אמריקה עוד
100 מיליון דולר הוקצו בתוכנית התמריצים לשיפוץ ושיפור במספנות קטנות ומקומיות. כל כפר דייגים, מחופי האאוטר בנקס (Outer Banks) של קרוליינה הצפונית, דרך גאלפורט (Gulfort), מיסיסיפי בדרום ועד לצפון מדינת וושינגטון, יקבל קופה קטנה כדי לנקות חלודה מהציוד ולצבוע מחדש את הספינות? או שמא 100 מיליון הדולר יתפזרו לכל עבר ויתבזבזו עם הרוח במרינות הקטנות?
ממשל אובמה חגג אתמול את החתימה על החוק – יותר מאלף דפים במשקל רב שיצאו עם הנשיא במטוס אייר פורס 1 מוושינגטון מערבה לדנבר, כדי לקבל שם את שרטוט העט החגיגי. כדי לנסות ולהקל על השאלות של אזרחי ארה"ב, פתחו בבית הלבן, איך לא, אתר אינטרנט חדש שישמש כמקור מידע לאזרח המודאג שרוצה לעקוב אחר הכסף שלו. אפשר לשאול שם שאלות ולקבל תשובות, אפשר להקליק על תוכנית תמריצים ספציפית לראות אם הכסף נשתל לתוך הקרקע, טויח לתוך הבניין או התפזר בתחנות הרוח של מקורות האנרגיה החדשה.
ואפשר גם לחלוק את הטרגדיה האישית. לחיצה בצד ימין של האתר מאפשרת לאזרחים המודאגים "לחלוק את הסיפור האישי": "ספרו לנו איך תוכנית התמריצים משפיעה עליכם. מה עובד ומה לא. אנחנו רוצים לשמוע מכם" (הציטוט היישר מתוך האתר).
מי שכבר עוקב אחרי סגנון העבודה של אובמה עד היום, יכול לתאר לעצמו שבאתר האינטרנט הנ"ל ניתן יהיה בקרוב להירשם, לקבל עדכונים, להקים קהילות מקומיות, להתנדב בפרויקטים הממומנים בתמריצים, לתרום כסף לאובמה ולהרגיש חלק מתנועה חברתית חדשה.
אין כאן כוונה לציניות, חלילה. אלא ניסיון לראות את הדברים באופן מפוכח. ארה"ב נטשה את השיטה הקפיטליסטית ועברה לכלכלה המנוהלת על ידי הממשלה. הממשלה תחליט על הפרויקטים, תעניק מענקים, תוציא מכרזים ולבסוף, תצטרך להתמודד עם שחיתויות, בזבוזים ורמאים שעשו הון מכספי התמריצים. בדרך המשרדים הממשלתיים ינופחו לבלי היכר ויהפכו למכונות בירוקרטיה נוקשות, והאזרח הקטן יתקשה למצוא עצמו בסבך הכלכלי החדש.
ובכל זאת, כשהדמיון משולהב מפסי הרכבת העתידיים שיונחו (אולי) בין וושינגטון ל(אולי) סנט לואיס (עוד לא הייתי שם), ניסיתי לעיין בטבלה המפורטת והמפורקת של הוצאות מתוכננות ולראות אם יש כמה חלקים מעניינים. (למי שרוצה לעיין בטבלה, הנה כאן, באדיבות הוול סטריט ג'ורנל).
ממצאים שתפסו את עיניי:
החלקים הכבדים בתוכנית התמריצים הם בכלל סיוע לעניים. 90 מיליארד דולר יפוצלו בין 50 מדינות כדי שיוכלו להגביר את תשלומי ההעברה למדיקאייד (Medicaid, ביטוח רפואי לנזקקים). עוד סכום ענק, 70 מיליארד דולר, הולך להקלות ופטורים חלקיים ממסים לבעלי הכנסות ממוצעות, מעמד ביניים. האם סכומי עתק שיוקצו לעניים ולאנשים שמתקשים לגמור את החודש הם שיתניעו את הכלכלה ויוציאו את המשק מהבוץ?

וההוצאה הבאה (בסדר גודל יורד), של 40 מיליארד דולר, היא למוסדות חינוך לצורך איזון תקציבי החינוך, מניעת פיטורי מורים ויצירת מודרניזציה בבתי הספר; 29 מיליארד דולר מקצה תוכנית התמריצים לשיפור ותיקון במערכות הכבישים המהירות. מחלקת עבודות ציבוריות.
כבר בקרוב יוציא משרד התחבורה האמריקאי, תוכנית מפורטת יותר לתיקונים בכבישים, יוציא מכרזים, ועוד השנה נתחיל לראות עבודות בכביש מאחורי כל גבעה ובכל עיקול. אולי קאטרפילר (Caterpillar) יחזרו לחיים. השאלה היא במשך כמה זמן יחזיק הכסף הזה את פועלי העבודות היזומות הללו ? 18 חודשים? 24 חודשים? למישהו יישאר כסף לקנות רכבים שינועו על הכבישים והגשרים החדשים?
הלאה: 18 מיליארד דולר ישמשו כמקור לתשלומי תמריץ לבתי חולים ורופאים שיעבירו את תיקי לקוחותיהם לממוחשבים. (מה? חשבנו שמערכת הבריאות בארה"ב ממוחשבת. עכשיו נזכרים?)
אמטרק (רשת הרכבות הקיימת) קיבלה 1.3 מיליון דולר ושדות תעופה קיבלו 200 מיליון דולר כדי לשפר בטיחות, תאורה, מגדלי פיקוח ועוד.

בתחום הירוק: 300 מיליון דולר הוקצו לרכישת כלי רכב ירוקים לממשלה בוושינגטון ו-800 מיליון דולר למחקר בנושא פחם בלתי רעיל, 1.5 מיליארד דולר למחזור פחמן, ו-4.4 מיליארד דולר לרענון ובנייה מחדש של רשת החשמל הוותיקה. לחשמלאים תמיד היתה עבודה. זו מלאכה נדרשת גם במיתון ועכשיו עם תוכנית התמריצים החשמלאים יכולים להתחיל לחגוג. יקראו להם לדגל לשפץ ולתקן.
הכי מעניין הוא הפרק על תשתית הפס הרחב ומאחוריו מסתתרת אידיאולוגיה "אובמית" אמיתית. הנשיא שמאמין באוטוסטרדת המידע, רוצה להביא חזון אינטרנטי לאזורים מרוחקים ולאפשר לאנשים לעבוד מן הבית, להיות מחוברים (להיות מסוגלים לספר את סיפוריהם האישיים באתר חדש).
תוכנית התמריצים תעניק 2.5 מיליארד דולר לבניית תשתית לפס רחב באזורים כפריים, 350 מיליון דולר למשרד המסחר כדי שימפה את תשתית הפס הרחב של אמריקה ו-4.3 מיליארד דולרים (!) במענקים לבניית תשתית אינטרנט אלחוטי ופס רחב, כולל מרכזים עירוניים עם אינטרנט זמין, בכל רחבי אמריקה (ולא רק אזורי ספר).