גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


הבועה ממשיכה להתנפח: האתרים הישראליים במשבר

האינטרנט הכה את המודל העסקי של העיתונות, אבל אלה שמפסידים לא פחות מכולם הם אתרי האינטרנט. אתרי החדשות בולעים מיליוני דולרים - וממשיכים להסתמך על הכנסות מהמדיה הישנה. האם הקריסה הבאה בדרך?

דרור גלוברמן | 9/4/2009 11:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
נענע וערוץ 10; חדשות ערוץ 2 באתר mako של קשת וגם באתר של רשת; רשת עובדת עכשיו עם ynet של ידיעות; ynet עובדת גם עם הוט; יס עובדת עם וואלה, שעומדת להיפרד מהארץ; nrg של מעריב התחיל לעבוד עם תפוז ועם פליקס ושוקל לעבוד גם עם נענע 10.

בחודשים האחרונים נדמה שלאן שלא תזרוק אייפון משומש, תפגע באיש תוכן שיוצא מפגישת שיתוף פעולה. המיתון לא צמצם את התיאבון של אתרי החדשות והטלוויזיה - להפך. היות שכמעט כל אתרי התוכן מפסידים, הם נכנסו לתזזית חיבורים והתלכדויות בניסיון לשרוד.
זאב חספר, מנכ''ל נענע 10
זאב חספר, מנכ''ל נענע 10 יחצנות נענע 10

יחסית ל-4.5 מיליון הגולשים בארץ, ביצת האינטרנט גדולה, אבל ההכנסות ממנה קטנות מכדי לפרנס את כל יצרני התוכן: רוב הגולשים נעולים על כמה אתרים מרכזיים ואינם פתוחים להצעות. בהתחלה חשבו שהאינטרנט ישבור מחסומים, וכולם ידלגו בקליק בין אלפי אתרים, אך מתברר שגם גולשי האינטרנט נעולים על הרגלים - קונים לחם אחיד במכולת וקוטג' של תנובה.

רוב חברות התוכן שהשתלטו על האינטרנט שולטות גם בטלוויזיה או בעיתונות - ועושות מאמץ אדיר לשיווק התכנים שלהן גם ברשת. בעוד שרבים מבכים את קריסתה של העיתונות המודפסת, נערמים ההפסדים דווקא באינטרנט. וואלה הוא האתר הרווחי היחיד בשוק. כמעט כל היתר מפסידים.

לזאב חספר, מייסד נענע 10 וסמנכ"ל האינטראקטיב של ערוץ 10, התשובה ברורה: "צריך להיות ברשת לא כי מרוויחים שם, אלא כי אחרת מפסידים יותר קהל ועוד יותר כסף. אם לא נשדר את 'הישרדות' ברשת, יגנבו אותה כך או כך. יש מקרים של קניבליזציה, כשהצפייה בטלוויזיה יורדת לטובת האינטרנט ואתה מפסיד כלכלית. אבל זו המציאות, וזה יקרה איתך ובלעדיך. אז בוא נלך עם זה עד הסוף: נוביל את השימוש ברשת ונמיר גולשים לצופים וצופים לגולשים. עוד לא ראיתי מחקר רציני שהצליח למדוד איך הנוכחות ברשת משפיעה על המותג או על מבנה ההכנסות. גדל כאן דור שבחיים לא חיכה לתוכנית שתתחיל. צורת הצפייה בטלוויזיה של פעם נראית לו משונה".

אתרי הטלוויזיה רחוקים ממודל שיחזיק אותם כלכלית. הבולט ביותר הוא mako - הפורטל המפלצתי של קשת - שגודל ההשקעה בו רק מרחיק את התאריך שבו היא תוחזר. גם ערוץ 10 משקיע בדחיפת תכנים מסיבית לפורטל נענע 10, ואפשר למצוא את כל לוח המשדרים שלו באתר. "הצלחה או כישלון של תוכנית בערוץ 10 אינם תלויים באינטרנט, אבל האינטרנט יכול לחזק אותם", מסביר חספר, "אנחנו רואים שאנשים עדיין מעדיפים לראות טלוויזיה בטלוויזיה ונכנסים לאינטרנט רק אם פספסו או כדי להבין את הבאזז בתגובות. התוכנית ממשיכה לחיות גם אחרי השידור".

אך גולש ברשת אינו מייצר לערוץ הכנסות כמו צופה בטלוויזיה. את האיזון נאלצים האתרים להשיג בעיקר באמצעות שמירה על עלויות נמוכות, וחספר מכה על חטאים קטנים: "מתפתחת שם כלכלה שהיא עדיין מאוד צנועה, אבל בוודאי מכסה את העלויות - אלא אם כן אתה עושה טעות ומתחיל להיכנס להפקות אינטרנט כבדות או מנותקות מהמסך. את זה, אני מודה, עשיתי בעצמי בנענע".
הכסף הגדול

הכסף הגדול, יודע כל איש תוכן לדקלם, הוא בחברות הסלולר, פרות המזומנים. אבל מעטים יודעים לחלוב את הפרה: "השוק הזה ידרוש חשיבה תלת-פלטפורמית עוד בשלב ההפקה. רוב יצרני התוכן עדיין לא שם", טוען חספר.

קשת כבר שם, בחיבור מתקדם ואגרסיבי בין התכנים שעל המסכים השונים. "הם עושים עבודה מצוינת, אך בבוטות, בדחיפה, והאמת שגם בלי סטייל", הוא מוסיף, "הם מתקיפים את הצופה בתוכן שיווקי וב-SMS. הם אשפי שיווק ואריזה". גם ערוץ 10 משדר את מרבית תכניו בסלולר. "הייתי רוצה לראות שלכל תוכנית יש הסתעפויות מחוץ למסך, לסלולרי או לאינטרנט. 'הישרדות 3' תיעשה יותר נכון ויותר קל", מציין חספר.

הריאליטי חוגג ברשת, אבל החיכוך עם מערכות החדשות לא תמיד נגמר בטוב. "האינטרוויזיה מחזקת את המותגים ערוץ 10 וחדשות 10", טוען חספר. "אל תיתן להם לחרטט", מזהיר עיתונאי בכיר באחד מערוצי הטלוויזיה. "האתר של ערוץ 2 הוא ביזיון. לחברת החדשות הגדולה בישראל אין אתר משלה. גם לנענע 10 אין קשר לערוץ 10, משום שהתכנים מנוהלים על ידי נענע. לכל רשת חדשות מתוקנת כמו פוקס, CNN או SKY, יש אתר ברור שבו אתה מקבל את החדשות שלה. רק בארץ מבלבלים לך את המוח עם שיתופי פעולה ותכנים".

אך גם לחספר וגם ליריביו בערוץ 2 תשובות לטיעונים הללו. "בעלי המניות של חברת החדשות של ערוץ 2 הן רשת וקשת, שרוצות ליהנות מהמותג הזה באינטרנט, ולכן אין אתר עצמאי, אלא תוכן אחד בתצורה שונה בשני האתרים", אומר בכיר בחברת החדשות של ערוץ 2.

התחרות בין אתרי החדשות

היא בעיקר על מספר הסרטונים הנצפים בשבוע. כתבי ערוץ 10 צוידו במצלמות וידיאו שמתחברות למחשב הנייד ומשדרות כמעט בשידור חי לערוצים המקוונים. בערוץ 2 בנו צוות חדשות נפרד שמשגר מדי יום עשרות כתבות וידיאו לאתר.

תחרות הגודל מעניינת מאוד את העוסקים במלאכה, בהיעדר מדד אחד מרכזי ומוסכם. בינתיים ממלא את התפקיד סקר החשיפה הבעייתי והחלקי TIM. הסקר, המתפרסם מדי חודש, חושף טרנד מובהק: mako ונענע 10 תלויים כבובות על חוט בלהיטים של החברות המשדרות. הפופולריות של נענע 10 מיטלטלת לפי הרייטינג של "הישרדות", ו-mako הוא עבד נרצע של "האח הגדול".

גם אם מתברר שחלק גדול מהגולשים הם למעשה צופים שמחליפים את הטלוויזיה במחשב, "עדיין הנתונים מוכיחים שהאינטרנט לא בא על חשבון הטלוויזיה", קובע הבכיר מחברת החדשות. "הוא מגדיל את נתוני הצפייה, ואחת המגמות שיותר בולטות היום היא המודל של שני המסכים - אנשים שרואים טלוויזיה ובמקביל גולשים באינטרנט. לבני הנוער יש שני מסכים בחדר, והם עושים שתי פעולות במקביל. האינטרנט יכול להוסיף לטלוויזיה ולהפך, ולכן אפשר להפנות בצורה חופשית מאחד לאחר".

ומה באשר להכנסות? "זה מכניס וזה מכניס. הם מגדילים את הסכום. כשאנחנו קוטעים שידור בערוץ בשל אירועים כמו השבעת הכנסת, אנחנו מפנים את הצופים לאתר. הצריכה של אמצעי התקשורת שונה: הפריים-טיים של החדשות באינטרנט הן שעות היום, עם קפיצות בעת ההגעה לעבודה והפוגה בזמן ארוחת הצהריים. בטלוויזיה זה הפוך - הן הולכות וגואות בשעות הערב".
האתר המשותף לרשת ו-ynet
האתר המשותף לרשת ו-ynet יח''צ

ובינתיים נרקם לו שיתוף פעולה נוסף בין שני גופים שנותרו מאחור. ynet הדומיננטי בזירה הטקסטואלית נותר ללא תוכני וידיאו - הבאזז האחרון והעדכני בזירה. רשת, מצדה, מדדה מאחורי קשת ביוקרה, בתוצאות הכספיות ובהפצת תוכני הווידיאו שלה, שזוכים לפופולריות בטלוויזיה. החיבור המתבקש בין הגופים הפך למיני-אתר משותף לשתי החברות ובו הסדרות של רשת - בהן "המירוץ למיליון" ו"שבוע סוף" - אבל גם החדשות המבוקשות של ערוץ 2, שנמכרו על ידי רשת ל-ynet על אפה וחמתה של השותפה-מתחרה קשת.

ערוץ 2 לארוחת בוקר

עד החתימה על רכישת 50% מנענע בנובמבר 2007, פרסם ערוץ 10 את כתבות הווידיאו שלו בוואלה. לאחר שננטש, ניסתה וואלה להשיג את חדשות הווידיאו של ערוץ 2, אך כפי שנרמז על ידי קברניטי הערוץ, היא פשוט לא הציעה מחיר גבוה מספיק. אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, אמר לאחרונה בכנס האינטרנט COM.Vention, "אנחנו אוכלים את ערוץ 2 לארוחת בוקר", ובצר לו פנה לשיתוף פעולה עם ערוץ 1.

"לפי איגוד הפרסום האמריקאי, רק 3% מתוך תקציבי הפרסום באינטרנט מופנים לווידיאו", אומר בכיר בתעשיית התוכן. "אבל האתרים אצלנו מפחדים כל־כך שמישהו ישיג אותם, כך שאתה רואה תחרות היסטרית בווידיאו. זה הזוי, זו תעשייה של באזז. רוב ערוצי הטלוויזיה, המו"לים והאתרים מפסידים. כמה יצירה כבר אפשר לעשות כשהבעלים לא רוצים להתמוטט? יש פאניקה תמידית בניהול".

אתר קשת, אתר רשת ואתר וואלה יס
אתר קשת, אתר רשת ואתר וואלה יס צילומי מסך, עיבוד מחשב

אך לא כך בוואלה, חברה בריאה ומרוויחה. לדברי הבכיר בתעשיית התוכן, הסוד שלה הוא התמהיל של יישומים רבים, שמכניסים לה כסף ללא עלויות של כוח אדם רב, לצד תוכני וידיאו וחדשות טקסט, שחלקן עדיין מגיעות מקבוצת הארץ - עד הפרידה המתוכננת ‏(לפני כחודשיים הכריזו בהארץ, כי מניות הקבוצה בוואלה מוצעות למכירה - ד.ג‏). "נכון להיום וואלה בנויה לתלפיות. אבל לכל אחד יש מוצרי הליבה שלו. וואלה מותקפת על מוצרי הליבה שלה - דואר וחיפוש - על ידי גוגל. יהיה לה קשה", הוא מוסיף.

איום נוסף שעומד בפתחה של וואלה הוא הפרידה הצפויה מקבוצת הארץ, שתאלץ אותה לתגבר את מחלקת התוכן שלה, אם תרצה לשמור על היצע דומה בתחום החדשות. בוואלה טוענים כי כבר כיום מהווים התכנים של הארץ רק חמישית מהיצע התכנים באתר, כך שהפרידה לא תהיה נטל כבד במיוחד.

האתרים ynet ווואלה שוכנים כרגע בצמידות נוחה למדי בראש טבלת החשיפה. נוחה למדי, שכן מדובר באתרים שונים שפונים לקהל שונה. לצד וואלה הרווחית, מקובל להניח ש-ynet איננה מצליחה לממן את עלויותיה, וכי לולא הסינרגיה עם ידיעות, הכיסים והאינטרסים העמוקים של הבעלים, נוני מוזס, לא היתה לחברה הצדקה כלכלית.

אולם מקורות באתר טוענים שביצועיו הכלכליים טובים להפליא. וואלה ו-ynet, שמרכזים את מרב הגולשים ותקציבי הפרסום ברשת ‏(עם גוגל‏), מאלצים את השחקנים האחרים בביצה להתאים את עצמם. חספר: "נורא קשה להיאבק במונופול הפרסומי הכפול של וואלה ו-ynet. המפרסמים לא מחפשים פתרונות נישה. השוק בישראל כה קטן, שאף אחד מאתרי הביניים לא במצב טוב".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

העולם הבא

פרויקט מיוחד: nrg מעריב בוחן כיצד עולם התקשורת יתמודד עם המשבר הכלכלי והשינויים הטכנולוגיים. האם העיתונות תצליח להמציא את עצמה מחדש?

לכל הכתבות של העולם הבא
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים