נתיב תחבורה ציבורית במקום רכבת לירושלים

במקום קו רכבת לירושלים, בתוואי כזה או אחר, יש להקצות נתיב לאוטובוסים בלבד. הנסיעה תתקצר ל-35 דקות, כמעט כמו זמן הנסיעה ברכבת העתידית, שתקועה בתחנה לעוד שנים רבות

דרור עזרא | 23/6/2009 15:52 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הוויכוח הציבורי סביב תוואי הרכבת לירושלים התחדד בימים האחרונים. ההחלטה לבחור בסופו של דבר בגשר ולא רק במנהרה הציבה משני צדדי המתרס גופים ירוקים. הרכבת, כלי תחבורה ירוקה ומולו ארגוני הסביבה שנלחמים בשם הטבע.

במקרה הזה שווה לתהות האם בכלל אלו שתי האפשרויות היחידות, ואולי יש אפשרות נוספת שהיא כפירה ברעיון שמסילת הרכבת חייבת להיסלל. ואולי אפשר לוותר עליה ולפתור את בעיית הנגישות בין תל אביב לירושלים בצורה מהירה, פשוטה וזולה?

אפשרות כזו אכן קיימת, והיא לא מסובכת, פחות יקרה וקלה, יחסית, ליישום. מדובר בפתרון שעולה כמה עשרות אלפי שקלים, מיכלית אחת או שתיים של צבע צהוב, שיהפכו את אחד הנתיבים לירושלים לנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ).
תמריצים שלילים לשימוש במכונית

כבר היום נסיעה ישירה באוטובוס בין תל אביב לירושלים, לא בשעות העמוס, נמשכת כ-45 דקות. להתרשמותי כנוסע באוטובוס הזה, באמצעות נתיב תחבורה ציבורית אפקטיבי אפשר לקצר את זמן זה ל- 35 דקות, גם בשעות העומס. חמש דקות יותר מזמן הנסיעה ברכבת המתוכננת.

ישאלו החכמים, אם נוותר על נתיב בין ירושלים לתל אביב הפקק לא יהיה ארוך יותר? ואני אומר שככל שבתחילת הדרך הפקק יהיה יותר ארוך כך יותר נהגים יבינו שכדאי להם לוותר על הנסיעה ברכבם הפרטי.

תהליך שיוביל להעדפת תחבורה ציבורית שבסופו של תהליך יצמצם את עומסי התנועה. ולא רק זה, ככל שיותר נהגים יותרו על המכונית כך יעלמו הפקקים גם בתוך הערים ויהיו יותר מקומות חניה פנויים.

לנהגי מכוניות נראה הויתור על נתיב כבלתי נתפס וכפגיעה קשה, אבל אם רוצים לפתור את בעיות התחבורה במדינה קטנה וצפופה לא די בתמריצים לתחבורה ציבורית אלא יש צורך בתמריצים שלילים לשימוש במכונית. כך שיהיה הבדל ברור ומשמעתי לטובת התחבורה הציבורית.

הקבלנים לוחצים

מה הסיכוי שרעיון כזה ימומש? קלוש ביותר. ההצעה המקורית מתמודדת מול אינטרסים כלכליים אדירים של גדולי קבלני התשתית בישראל שהפסידו בשנה האחרונה מיליארדים וזקוקים נואשות שהממשלה תציל אותם באמצעות פרויקטים יקרים ומיותרים כאלו ואחרים.

הקמת נתיב תחבורה ציבורית היא הרבה יותר מסובכת מצביעת הנתיב בצהוב, אבל בכל מקרה מדובר בפתרון שיהיה יותר זול משמעותית, מהיר ליישם וגם הרבה פחות פוגעני בטבע מחלופות הרכבת השונות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דרור עזרא

צילום: קובי פלקסר

רכז פורום השרון במפלגת הירוקים, יו"ר מפלגת הירוקים בהרצליה וממובילי המאבקים לשמירת חופי הרצליה ולשמירת השטחים הפתוחים בשרון

לכל הטורים של דרור עזרא

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים