למדו משהו: התיכונים ששיפרו את התדמית
זה לא תרומות מחו"ל וגם לא שיטות מהפכניות. ישנם בתי ספר שבהשקעה יומיומית שיפרו את ההישגים. טעימה מהתיכונים שזינקו קדימה

תיכון בחיפה צילום ארכיון: מקס ילינסון
אחוז זכאות התלמידים לבגרות זינק בשלוש השנים האחרונות ב-28.89 אחוז - העלייה המשמעותית ביותר שנרשמה בארץ. בהתאם לכך, גם הביקוש ללימודים במקום עלה. המנהלת הקודמת, ריקי כרמון, "התלבשה" על הלימודים והנהיגה מדיניות לא מתפשרת במאבק לבגרות למען כל תלמיד. לפני כשלוש שנים החליף אותה רוני הרניק, שבא מתחום החינוך החברתי והשלים את המהפכה.
המאמצים השתלמו, ואחוז הזכאים לבגרות עלה מעל ל-70 אחוז , והוא ממשיך לעלות (לאחר שדשדש במשך שנים מתחת לממוצע הארצי). "היום זה בית ספר שאוהב את הילדים ואת המורים, והם אוהבים בחזרה", מסביר המנהל הרניק, "בכל בית ספר מופיעות בתקנון מילים כמו דיאלוג, אחריות ומסוגלות, אבל כמו שכולם רוצים שלום עולמי ותרופה לאיידס, צריך גם לגרום לזה לקרות".
התהליך
הקריטריונים שאותם גיבש מעריב לצורך הכנת רשימת התיכונים למוסף "הכי טובים שיש" היו חד-משמעיים: אין ברשימה הזאת בתי ספר שממיינים ומסננים תלמידים, אלא רק בתי ספר ציבוריים המקבלים את כל התלמידים הנשלחים אליהם.
אין בתי ספר שבהם בכיתה י"ב לומדים פחות מ-80 תלמידים, אין בתי ספר שבהם מתבצעת הנשרת תלמידים, ואין תיכונים שבהם נפוצות עבירות על טוהר הבחינות (פסילה של יותר מ-2 אחוזים ממחברות הבגרות בשל חשד להעתקה)
אך גולת הכותרת היא התהליך. "הכי טובים שיש" איתר את בתי הספר שבהם נרשם הזינוק המשמעותי ביותר בזכאות לבגרות, כששנות ההשוואה הנבחרות הן 2008-2005. בתוך שלוש שנים רשמו בתי הספר האלה עלייה מטאורית בהישגי תלמידיהם הודות למאמץ עיקש של סגל המורים. כשאין מיונים ואין הנשרה, המשמעות היא אחת:
עבודה קשה של בתי הספר, שבאה עם יצירתיות מחשבתית ותשומת לב גם לערכים שעמם ייצא התלמיד כשיסיים את כיתה י"ב.
בחמישייה המובילה, אחרי סליגסברג נמצאים בתי ספר נוספים שחרקו שיניים וביצעו זינוק משמעותי: תיכון אורט יד לייבוביץ' מנתניה, שביטל מסלולי בגרות חלקית ובאמצעות עבודה פרטנית רשם זינוק של 24.45 אחוז; תיכון מקיף י' בראשון לציון, שם מונהגת תוכנית שלושת המ"מים: מיון, מעקב ומענה פדגוגי, שהביאה לשיפור של 20.22 אחוז - תיכון קריית שרת חולון שבו, אף על פי שמדובר באחד התיכונים הגדולים בארץ (2,500 תלמידים), הצליחו להגביר את תחושת השייכות ולשפר את הזכאות ב-18.25 אחוז; ותיכון מקיף דתי גרוס בקריית גת, שם באמצעות תגבור אישי ומעקב פרטני שיפרו את הזכאות ב-16.69 אחוז .