הטבע שולף כרטיס צהוב: זמן לשמיים נקיים
שווה להקשיב לאמא אדמה שהצליחה, בעזרת הר געש אחד, לעצור את הטיסות באירופה. רגע אחד של מחשבה על ענף התעופה שגורם לנזק סביבתי בלתי הפיך לכדור הארץ

ענן האפר. תמרור אזהרה? צילום: רויטרס
אולי לחברה התאילנדית יש סיבות נוספות (כלכליות, פוליטיות), אך הסיבה הרשמית מהווה דוגמה מצוינת ליוצא מהכלל שמעיד על הכלל. חברות התעופה רק מוסיפות עוד קווי תעופה, ומספר הנוסעים עולה בהדרגה. בשנת 1970, לדוגמה, השתמשו כ- 32 מיליון איש בנמלי התעופה בבריטניה וב-2004 המספר קפץ ל-216 מיליון. ב-2030, על פי תחזיות, מספר הנוסעים יגיע לכ-480 מיליון איש, שיתרמו כ-17.7 מיליון טון של פחמן דו חמצני לאטמוספרה. הנזקים הסביבתיים שגורמים המטוסים הולכים ומחמירים עם הגידול במספר הטיסות.
טיסות תורמות כשלושה אחוזים מסך כל פליטת גזי החממה
עוצר הטיסות באירופה בעקבות ענן האפר, יכול להפוך לכרטיס הצהוב הבולט בהיסטריה, ששלף הטבע לאדם. אם ניצול הטבע, כלית משאביו, בנייה פרועה ופגיעה בנוף לא ממש מטרידים את אוכלוסיית העולם, אולי פגיעה אנושה וישירה בתרבות הבילוי תביא למסקנה המתבקשת. הטבע זועק ומזכיר לאדם, את הנזק הבלתי הפיך שענף התעופה גורם לכדור הארץ ולסביבה.
הגידול העצום במספר הטיסות, המונע מסיבות ברורות כמו גלובליזציה, עלייה ברמת החיים וגם ירידה הדרגתית במחירי הטיסות, הביא לכך שהזיהום מענף התעופה הוא הגורם בעל קצב הגידול המהיר ביותר מבין הגורמים השונים להתחממות כדור הארץ. על פי ההערכה, טיסות תורמות כשלושה אחוזים מסך כל פליטת גזי החממה. בשנת 2050 המספר צפוי לגדול לכשישה עד עשרה אחוזים.
מטוסים, כמו כל כלי תחבורה אחר, מזהמים את
הסביבה באמצעות פליטה של גזי חממה. הנזק לסביבה הוא יותר חמור משום שפליטת הגזים נעשית בגובה ולא על פני הקרקע. כתוצאה מבעירת הקרוסין ( המשמש דלק למטוסים), נפלטים לשכבות השונות של האטמוספרה, בנוסף לפחמן דו חמצני, גם תחמוצות חנקן וגופרית, אדי מים וחלקיקים אחרים.
לצורך החישוב, אדם הטס מישראל ללונדון ובחזרה, תורם פליטה בסך 1.5 טון פחמן דו חמצני. על מנת להבין את הנתונים, עד שנת 2030 צפויה ישראל להכפיל את מספר פליטות גזי החממה שלה. על פי ההערכות, פליטות גזי החממה יגיעו בעוד כ-21 שנה ל-142 מיליון טון, לעומת 71 מיליון טון כיום. במילים אחרות, 150 אלף איש שלא הגיעו ליעדם (אל או מישראל בלבד), בגלל התפרצות הר געש, שווה ערך לפליטות בסך 110 אלף טון. את החשבון, כפול 300 ימי תעופה בשנה, תעשו כבר לבד.