תוכניות להפחתת זיהום האוויר מתחבורה תקועות

לפני יותר מחצי שנה דרש המשרד להגנת הסביבה מחמש ערים, בהן נמדדו חריגות של זיהום אוויר, להציג לאישורו תוכנית פעולה. המועד חלף, רק עיריית ת"א עמדה בזמנים. הניסיונות שלה ושל ערים אחרות להוביל שינוי מציגות מערכת מסועפת ואיטית. לגלעד ארדן הפתרונים?

nrg מעריב | 30/5/2010 15:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בנובמבר בשנה שעברה פנה המשרד להגנת הסביבה פנה לראשי עיריות תל -אביב, רמת -גן, חולון, פתח תקווה וירושלים וביקש כי יציגו תוכנית לטיפול בזיהום אוויר מתחבורה בתחומן. זאת בשל חריגות חוזרות בזיהום האוויר בשטחן. המשרד דרש שהתוכנית תהיה מוכנה תוך חצי שנה לאישור השר. "לתושבים מגיע לנשום אוויר נקי יותר ולא להמשיך לסבול מזיהום אוויר שפוגע בבריאותם ובסביבה. ועל כן, על הרשויות מוטלת החובה לטפל במפגע זה בכל האמצעים העומדים לרשותן", אמר אז השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

דוח: יותר אוטובוסים – פחות פליטות גזי חממה

 
עומדים במקום. בת
עומדים במקום. בת"א התוכנית קיימת כבר שלוש שנים צילום: פלאש 90

כעת, חצי שנה אחרי, מתברר שבכל הערים שהמכתב של המשרד להגנת הסביבה מופנה אליהן, חוץ מתל אביב, לא תהיה תוכנית תחבורתית מוכנה במועד שנקבע. כך עולה מממסך שהוגש בשבוע שעבר לוועדה המשותפת לענייני בריאות וסביבה של הכנסת. על פי המסמך, נראה שלעיריות יש קושי בגיבוש התוכנית וייתכן שדרושה מעורבות רבה יותר מצד הממשלה בסיוע לקידום התכוניות.

הדרישה של המשרד להגנת הסביבה והסחבת בהגשת התוכניות, שלא נדבר על קידום תוכניות עבודה בנושא, מלמדות עד כמה המערכת מסועפת ובירוקרטית, עד כמה יד אחת רוצה לקדם ולהוביל לשינוי ויד שנייה מעכבת. מעכבת תוך כשהיא נאחזת באילן "בחינת הנושא" או עסוקה בלדרוש תשובות שיניעו אותה מעמידתה במקום וההצהרה החוזרת: "זה לא יעבוד".
מחכים לצעד ראשון

בירושלים, למשל, רק בשבועות הקרובים צפויות להתקיים כמה פגישות התייעצות עם נציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה במטרה לבחון את רעיונות העירייה לתנאי העיר. בין השאר בעירייה בוחנים הקמת חניוני "חנה וסע" לצורך צמצום התנועה במרכז העיר; עידוד נסיעות משותפות של עובדי עירייה; עידוד עבודה מהבית במגזר העסקי; יישום תוכנית אב לשבילי אופניים; ושורה של רעיונות בנושא התחבורה הציבורית.

בחולון, המוקפת משלושה צדדים בדרכים ראשיות: כביש 1 מצפון, כביש 4 ממזרח וכביש 20 ממערב, הוכנה עד כה רק טיוטה. למרות זיהום האוויר כתוצאה מהקרבה לדרכים הראשיות טיוטת התוכנית עוסקת בעיר עצמה בלבד. התוכנית כוללת כמה צעדים: תכנון מחודש של קווי התחבורה הציבורית בעיר, הגבלת תנועה של כלי רכב מזהמים, הקמת תחנות דלק בעלות מערכת לשאיבת אדי דלק בזמן התדלוק והקמת מערך היסעים פנימי.

בתל אביב כבר קיימת תוכנית פעולה מוכנה זה שלוש שנים, אך משרד התחבורה מתנגד ליישומה. על פי התוכנית יוגדר במרכז העיר שטח של שני קמ"ר בו לא תותר כניסת רכבי דיזל שגילם

עולה על חמש שנים או שלא הותקן בהם אמצי קצה להפחתת זיהום האוויר. בנוסף, תיאסר כניסתם גם של אוטובוסים מסוג יורו 3 ומטה. משרד התחבורה טוען שלא ברור כיצד תימנע כנסית כלי הרכב לאיזור המוגבל וסבור שהתוכנית אינה מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית. "העירייה סבורה שהתוכנית היא הדרך היחידה להפחתת זיהום האוויר בעיר", אומר משה בלסנהיים, מנהל הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל אביב.

התוכנית של עיריית תל אביב היא התוכנית היחידה שגובשה עד כה בשלטון המקומי להפחתת זיהום האוויר מתחבורה. על פי המסמך, "הפעלתה עשויה לפתוח את הדרך לעיריות אחרות להפעיל תוכניות דומות בתחומן ולהוות צעד ראשון בדרך להטלת הגבלות תנועה ככלי לצמצום זיהום אוויר ולשינוי דפוסי נסיעה בתוך הערים".

יותר מכל, הניסיונות של הרשויות המקומיות לבצע את הנחיית המשרד להגנת הסביבה חושף עימות בין הרשויות המקומיות לבין הממשלה, ובעיקר משרד התחבורה. הדבר ניכר, למשל, בעימות בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה על תוכנית העירייה להגבלת כניסה של רכבי דיזל מזהמים למרכז העיר

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים