מכונית במבחן: בדיקות זיהום האוויר יוחמרו
ועדת הכללה אישרה תקנות חדשות של משרד התחבורה לצמצום זיהום האוויר של כלי הרכב. החל מאוקטובר ב"טסט" השנתי לרכבכם

כלי רכב מיושנים מהווים מקור גדול לפליטת פחממנים צילום: איי-אף-פי
בדיקות זיהום האוויר המתבצעות בכלי רכב, במסגרת מבחן הרישוי השנתי לרכב יוחמרו החל מחודש אוקטובר הקרוב. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') את בקשתו של שר התחבורה, ישראל כץ, לעדכן את ערכי פליטת הפחמן החד חמצני ברכב בנזין משנת יצור 1995 ומעלה ולהוסיף למבחן הרישוי של הרכב בדיקת פחממנים לכלי רכב בנזין משנת יצור 1994 ומטה.
"הבדיקות המחמירות מבוצעות במסגרת מאמצי משרד התחבורה להפחית את זיהום האויר הנפלט מכלי רכב וכי הבדיקות תואמות את הדרישות המקובלות בקהילייה האירופית", אמר כץ.
על פי התקנות מחוייבים כיום כל כלי הרכב בישראל לעבור בדיקות ערכי התכולה של חד תחמוצת הפחמן (CO) בגזים הנפלטים מצינור הפליטה של הרכב בסיבובי סרק. על פי התקנות החדשות יחוייבו כלי הרכב המצוידים במנוע
בנזין משנת 1995 ומעלה לעבור בדיקת זיהום אויר גם בסיבובי מנוע גבוהים, במטרה לבחון את תקינות הממיר הקטליטי. לפיכך החל מעוד ארבעה חודשים תיערך בדיקת תכולת חד תחמוצת הפחמן ברכב בנזין (משנת יצור 1995 ומעלה). כמו כן תערך בדיקת תכולת פחממנים בגזי הפליטה של רכב משנת יצור 1994 ומטה.
במשרד התחבורה מסבירים שכלי רכב מיושנים מהווים מקור גדול לפליטת פחממנים (אדי דלק בלתי שרופים). מדובר בתערובות חומרים שחלקם רעיל וחלקם מוגדר כמסרטן ודאי בבני אדם. פחממנים אלה גורמים לתהליכים כימיים באטמוספרה, המביאים ליצירת מזהמי אויר נוספים המסוכנים לבריאות האדם. ערכי הבדיקה החדשים נקבעו בהתבסס על מחקר שבוצע על ידי הטכניון, במסגרתו הומלץ לקבוע תקני פליטה מחייבים לפליטת פחממנים במבחן הרישוי השנתי.