מי שגויר בגיור רפורמי אינו נחשב כיהודי

אי אפשר להשאיר את שאלת הגיור בידי רפורמים – כיוון שלא כל אחד יכול ולא כל אחד רשאי להיות יהודי. תגובה לאמיר חצרוני

אוהד שקד | 15/7/2010 14:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
פרופ' אמיר חצרוני המלומד טוען כי חוק הגיור החדש עוסק בשאלה מיהו יהודי, אבל מדובר בהרבה מעבר. השאלה מי יכול לקבוע מי הוא יהודי היא מאוד מורכבת, אבל גם מאוד פשוטה. כאשר אני נשאל מי יכול לקבוע מיהו מוסלמי, אני משער לעצמי שכהני הדת המוסלמית, בית הדין השרעי, הוא זה שרשאי לקבוע את הגדרות והסייגים להגדרת אדם כמוסלמי. כך גם לגבי הכנסייה הקתולית או הפרוטסטנטית.

הרפורמים הם, בניגוד למה שחושבים, לא כמו הפרוטסטנטים של הנוצרים. הפרוטסטנטים לא המציאו דת חדשה תוך מחיקת כל הדת הקודמת והשארת התרבות בלבד, אלא נשענים על הדת הנוצרית הקתולית ומאמינים באותם עיקרי אמונה, מקיימים את אותן הלכות הדת הנוצרית. ההבדל הוא בגישה ובהסתכלות. ארה"ב דתייה לא פחות מאיטליה, אף שזו קתולית.

הבעיה ביהדות היא שמשום מה, אנשים שאין להם כל קשר ליהדות, שום קשר לדת ולהיסטוריה הדתית - מחליטים שהם יודעים מיהו יהודי ומנסים להכתיב זאת לכולם.

מי שגויר בגיור רפורמי אינו נחשב כיהודי. נקודה. מי שלא גויר בגיור אורתודוקסי, הכולל את כל שבעת מדורי הגיהינום, כמו שכתב פרופ' חצרוני, אינו נחשב כיהודי. להיות יהודי זו בחירה אבל זו גם שליחות. לא כל אחד יכול ולא כל אחד רשאי להיות יהודי.
אין חצי יהודי או בערך יהודי

הבעיה עם מתן אישור נישואין כזה בישראל אינה בעיה אזרחית אלא דתית. יכול אדם להתחתן בחו"ל ולחזור לארץ נשוי, והוא יקרא נשוי לכל דבר ועניין מבחינה אזרחית, אולם מבחינה דתית הוא יקרא רווק.

הבעיה היא לא אם אתה מתחתן מבחינה דתית או לא. הבעיה היא שלילד שלך קיים ספק יהדות, כי המסמך הנכון ביותר להוכיח יהדות לגביו הוא מסמך הנישואין של ההורים. נניח ואין לכם אישור כזה, אבל יש אישור כזה לאמא של אשתך – אז עדיין הוא יוגדר כיהודי.

הבעיה תתחיל בדור השלישי, כאשר סביר להניח שלא תשמרו את המסמך הזה של 'אני יהודי' לדורות הבאים, כי אתם הרי לא רואים חשיבות בהיותכם יהודים.

אבל הנכד שלכם אולי כן ירצה להתחתן כיהודי ולחזור לשורשיו, כמו שקורה היום לרבים ב"ה, אבל אז הוא יגלה כי אינו יהודי. הוא יחיה כמו יהודי, יהיה בעל אזרחות ישראלית, ילמד בבית ספר יהודי, יחגוג את החגים היהודים (באופן חילוני כמובן),

אבל לא יהיה יהודי. לגמרי לא יהודי. כדי להיות יהודי הוא יצטרך לעבור גיור מלא.

הבעיה היא שמהר מאוד נגיע למצב של מדינה אחת לשני עמים – יהודים החיים על פי ההלכה וכאלו שאינם יהודים. כי אין 'חצי יהודי' או 'בערך יהודי'.

המגזר האורתודוקסי (וחשוב להבהיר שמדובר גם בחרדים וגם בדתיים לאומיים, שסך הכל מונים כ-35% מקרב אזרחי ישראל היהודים) יוציא הוראה הלכתית שאין להתחתן עם אף אדם שאין ודאות מוחלטת לגבי יהדותו. מדובר בטרטור אדיר לגבי הנכדים שלכם, שיגלו שמכל מני בחינות הם לא יהודים.

וזה עוד טרם דיברנו על קבורה ועל הבעיות שייווצרו כאשר הם ירצו להיקבר כיהודים, אבל אי קבלת חוק הגיור החדש תוביל למצב בו תהיה מדינה אחת לשניים – יהודים ולא יהודים. היחס מבחינה הקבורה ליהודים שאינם שומרי תורה ומצוות יחזור להיות יחס כמו אל גוי המבקש להיקבר בבית קברות יהודי, ודי לחכימא ברמיזה.

הבעיה העיקרית היא שאנשים אינם מבינים את החומרה של הצעד הזה של לאפשר גיור על ידי מי שאינו יהודי (רפורמי הוא לא יהודי! הוא אינו מקבל את ההלכה, והוא יהודי בדיוק כמו שהקראי יהודי וכמו שהנוצרי היה בהתחלה יהודי. שניהם לא יהודים). הבעיה היא שהרוב לא מבינים מה ההגדרה למילה אורתודוקסים, שהרי כל שומרי המסורת (אלו שעושים קידוש מצד אחד ויוצאים לבלות מיד אחרי מצד שני, אבל יתחתנו תמיד בחתונה דתית וייקברו בבית קברות יהודי) – כל אלו אורתודוקסים, כך שמדובר על למעלה מ-70% מאזרחי ישראל היהודים, וזה בהחלט רוב.

לא ייתכן שמיעוט זניח חילוני-אפיקורסי-קיצוני - כמו שפרופ' חצרוני מייצג - יכפה את הגיור הלא יהודי על רוב היהודים בישראל.

גם אם אותו מסורתי מדבר בגנות הרבנות והרבנים, ברור לכולנו שהם ירוצו להתחתן ברבנות מרצונם החופשי ולא מתוך כפייה. כי הם מבינים את החשיבות של שמירת המסורת היהודית. ומי שלא יתחתן ברבנות לא ייחשב כיהודי. הם, בניגוד לרבים ממתנגדי החוק, רוצים להישאר יהודים.

אגב, הסיבה שמי שמתחתן נישואין אזרחיים חייב לעבור גירושין ברבנות היא כדי למנוע מצב של ממזרות, כיוון שקיים ספק שהקידושין האזרחים היו הלכתיים. למשל, מספיק שבטקס הנישואין אמרת לאשתך ספק בצחוק: 'הרי את מקודשת לי כדת משה בישראל' או 'אם אשכחך ירושלים' או דברים אחרים מהטקס – הנישואין עלולים להיות הלכתיים. כאשר היא תתגרש ממך אזרחית, הילדים שיהיו לה מאדם אחר אחריך יהיו כולם ממזרים. אפשר רק להודות לרבנות על כך שהיא מונעת מצבים כאלו. להגיד תודה ולשתוק.

הכותב הוא מורה לאזרחות ולהיסטוריה בתיכון ברמת-גן

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים