הלמ"ס פרסם דוח החושף את
התרחבות התופעה שנפוצה
בעיקר ביישובים מבוססים
ובמסגרתה מקבלים תלמידים
הקלות בבחינות הבגרות
אפרת זמר-ברונפמן | 26/10/2010 12:04
עד לפני עשור המונח "לקוי למידה" היה נדיר, תלמיד שאובחן גרם דאגה רבה להוריו וקיבל התאמות (הקלות) מהמערכת. רק עשרה אחוז היו כאלה. היום המציאות שונה: 20 אחוז (אחד מכל חמישה) מהתלמידים קיבלו לפחות התאמה אחת בבגרות במתמטיקה ואחת באנגלית - כך עולה מדוח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
תלמידים בבחינת בגרותצילום ארכיון: פלאש 90
משמעותה של התאמה היא, למשל, תוספת זמן או הקראה של השאלות המופיעות בבחינה. אבל לתופעה יש גם היבטים כלכליים וחברתיים. הדוח מגלה כי בקרב משפחות מבוססות מספרם של התלמידים בעלי ההתאמות הוא הגבוה ביותר. "ככל שלהורים יש יותר משאבים, כך יש להם כסף לשלוח את הילדים לעוד ועוד אבחונים במסגרת פרטית", מסביר גורם במשרד החינוך, "עד שבאחד האבחונים תימצא לילדיהם לקות".
פערים יש גם בין המגזרים: במגזר היהודי רבע מהתלמידים זכאים להתאמות בבחינות הבגרות, לעומת שבעה אחוזים בלבד במגזר הערבי. התאמות אלו מסייעות במבחני הבגרות וידוע ששיעור הזכאות לבגרות במגזר היהודי גבוה באופן ניכר מאשר במגזר הערבי.
גם בתוך המגזר היהודי ניכרים הפערים. במבחנים באנגלית 20 אחוז ממקבלי ההתאמות מגיעים ממשפחות פחות
מבוססות, לעומת 24 אחוז מהמשפחות המבוססות ביותר. במתמטיקה 19.9 אחוז לעומת 24.6 אחוז.