הרב אליהו: "יהודי לא צריך לברוח מערבים"
שמואל אליהו, הרב של צפת, בראיון מקיף ראשון מאז שהוציא פסק הלכה שאוסר מכירה והשכרת דירות לסטודנטים ערבים בעירו

חרף הפיתוי הכספי, משא ומתן לא היה שם. בכל זאת מדובר בשכנו הקרוב של פוסק ההלכה האוסרת מכירה והשכרת דירות לערבים בעיר הקודש צפת, אותה הוראה שהציפה את העיר בגל גזענות שלא היה כמותו. ועדיין אליהו מודאג. העובדה שערבים מציעים בלית ברירה מחירים גבוהים מהרגיל טורדת את מנוחתו. מציירת בחזיונותיו מזימת השתלטות אפלה.
"יש אחד בעיר שהשכיר את ביתו לשלושה בדואים", הוא מספר. "הלכתי לבקר אותו. הדיירים שאלו אותי, למה אתה מתנגד לנו? אמרתי להם, אנחנו לא רוצים להפוך לעיר של ערבים. גם אם היה מדובר בתל אביב הייתי מתנגד. על אחת כמה וכמה עיר הקודש צפת. אמרו לי, אדוני הרב, אתה צריך להכיר בעובדות. אלה החיים. זו המציאות. ואני לא האמנתי למשמע אוזניי. הערבים אפילו לא טורחים להכחיש שיש להם שיטה. זה כל כך פשוט: אחד נכנס לתוך שכונה יהודית, משלם מחיר גבוה וישר היהודים בורחים. באופן טבעי לא רוצים לגור לידם".
למה?
"כי ההתנהגות שלהם לא נעימה. הנה הכניסו אצלנו לשכונה של עמידר אישה ערבייה זקנה, לכאורה לא מזיקה. רק הגיעה וכבר הפכה למטרד. בכל שבת מגיעים לבקר אותה עשר מכוניות של ערבים. כל הכפר אצלנו. משמיעים מוזיקה, עושים רעש. מעיזים להתנהג בשכונות היהודיות כמו שלא יעזו להתנהג בכפר לעולם".
מדובר במקרה בודד.
"זו לא תופעה נקודתית, זו תופעה התנהגותית. אי אפשר לבוא לעיר תיירותית שקטה, אצילה, ולהרגיש בכפר ערבי. אם אתה אורח, תתנהג כמו אורח. אבל אם אתה רוצה להרגיש כמו בעל הבית, להכתיב סגנון, אז יש הלכה שאומרת שאסור להשכיר לך את הבית. ברגע שיש יותר משלושה ערבים בשכונה המשמעות ההלכתית היא שהיהודים מפנים להם את המרכז. יהודי לא צריך לברוח מהערבים. יהודי צריך להבריח את הערבים. מתנהלת פה מלחמה שקטה על קרקעות. בכסף סעודי. בשטרות אנטישמיים. המטרה היא לכבוש את הארץ, לייצר מצב שלא נוכל לחיות בה. לערבים יש סבלנות, אורך רוח. הם אומרים לעצמם, נכבוש לנו רחוב אחרי רחוב, שכונה אחרי שכונה, וננשל את היהודים מארצם. הדירות שהסטודנטים הערבים רוצים לקנות או להשכיר בצפת הן הביטוי למלחמה המתוחכמת הזו שמחליפה נשק בכסף".
האפשרות שסטודנט שלומד במכללה בצפת רוצה פשוט לגור קרוב, לא עלתה על דעתך?
"רוב תלמידי המכללה הערבים גרים ליד צפת. הם יכולים לנסוע הביתה כל יום. זה שום דבר, חצי שעה נסיעה. מי שגר רחוק יותר יכול לשכור דירה בכפרים הערביים. בגוש חלב, בעכברה. יש שם מספיק מקום. למה הוא חייב לגור אצלנו?".
למה לא?
"כי הערבים מביאים לפה את הנורמות שלהם. מחקר של פרופסור מאוניברסיטת חיפה קובע שרוב האלימות בחברה הישראלית מגיעה מהערבים. במו עיניי ראיתי סטודנטים ערבים שבאו לצפת, יומיים היו פה וכבר התחילו עם בנות המדרשה. נערות צנועות שבאו ללמוד באווירה דתית נאלצו לעשות אחורה פנה ולברוח. ברגע שאתה נותן לערבי מקום בתוכנו, לוקח לו חמש דקות להתחיל לעשות מה שהוא רוצה. אם היה מעז להתנהג לבנות ערביות בכפר שלו כמו שהוא מתנהג אל היהודיות, היו זורקים אותו מכל המדרגות, שוחטים בכיכר העיר. רק אצלנו הערבים מרגישים חופשיים. מבחינתם, הבנות שלנו הפקר. ולא רק בצפת. תשאלי את הסטודנטיות היהודיות שלומדות בהר הצופים איזה סיוט הן עוברות כל לילה".
גם יהודים מטרידים לפעמים בחורות. תאסור עליהם לגור בצפת?
"אני לא נגד ערבים. אני בעד חיזוק הבנות והמשפחה הדתית. גירוש הערבים מהשכונות היהודיות הוא חלק מהאסטרטגיה".
במדינה דמוקרטית זכותו של ערבי ישראלי לגור בעיר ישראלית.
"ערביי ישראל מזמן לא קוראים לעצמם ככה. רק אנחנו. ערביי ישראל הם ערבים פלסטינים. לא רק הסטודנטים בצפת. גם הדוברים והמנהיגים שלהם שטוענים שמדינה יהודית היא מושג גזעני. הם מזהים את עצמם מכל בחינה שהיא עם פלסטין, לא איתנו. לפני כמה שבועות ישבתי עם סטודנטים ערבים במכללה. ניסיתי להרגיע את הרוחות. אמרו לי, מה אתה רוצה, 800 מיליון מוסלמים מאמינים שהמדינה הזו צריכה להימחק. אמרתי לעצמי, אסור לעצום עיניים. ב-60 השנים האחרונות הערבים חוזרים על המנטרה שהם רוצים לזרוק אותנו לים. אחמדיניז'אד מכריז את זה בפה מלא. דובר החמאס מכריז את זה בפה מלא".
אנחנו מדברים על ערבים ישראלים, לא על שליט איראן.
"ערביי ישראל רוצים להשמיד ולנשל אותי מהארץ. לכן אני לא צריך לנהל איתם דיונים. רלוונטי מה הם אומרים? רלוונטי מה שאני יודע. יש להם אג'נדה מפורשת למחוק את מדינת ישראל היהודית. אני אומר להם, יש לכם 22 מדינות ערביות ואתם מנסים למנוע ממני את האפשרות להקים מדינה יהודית אחת? אז אתם חצופים. ואני לא נכנס לדיון אתכם בכלל. לא אכפת לי מהטענות שלכם. אפילו את הקוראן שלכם אתם מזייפים. בכמה מקומות שם נכתב בפירוש שנביאי

"הייתה הרצאה במכללה שלנו על בית שני. עם תצלומים, עם ממצאים ארכיאולוגיים, עם ניתוחים מלומדים. בסיום הקורס קם אחד הסטודנטים הערבים ואמר למרצה, אני רוצה להגיד בשם כל חבריי הערבים שכל מה שאתה אומר הוא שקר. לא היה ולא נברא. ככה הערבים חושבים. לא רק שהם חיים בסרט, הם גם מחנכים את העם שלהם לחיות בסרט".
במדינה דמוקרטית גם מי שלא מסכים עם המרצה שלו ראוי למגורים לפי בחירתו.
"מדינה דמוקרטית מאפשרת לבעל דירה להחליט למי להשכיר את ביתו ולמי לא. אני גאה בתושבי צפת שמבינים את הסכנה ולא מוכרים את דירתם לערבים. 99 אחוז עומדים בפיתוי למרות סכומי העתק שמציעים להם. לא בטוח שאתם, בתל אביב, הייתם נחושים כמונו".
וכל זה בזכותך?
"אני מקווה. כל רבני צפת חושבים כמוני. זה לא אנחנו, זה התורה. התורה עוזרת לנו ולתושבים מוראלית והלכתית".
התורה מצפה מרבניה לנהוג באנושיות, בחמלה.
"יש לי הרבה חמלה לבני אדם, אפילו לבעלי חיים. אין בי שום חמלה לאויבים. ברגע שאדם בא ואומר לי בבית שלי, אתה אורח ואני בעל הבית, ברגע שאדם מסלף את ההיסטוריה, ברגע שאדם מתנהג בתוך העיר שלי כאילו זה הכפר שלו, ברגע שהוא מכריז שיש לו מטרה להפוך את אופיה של העיר צפת על פיו, אין לי שום חיוב לחמול עליו. להפך. ישו אמר, צריך לחמול גם על האויבים. אני לא עובד בסטנדרטים העקומים של ישו. הסטנדרטים שלי אומרים שמי שמרחם על אויבים הוא טיפש מטופש".

צפת, שראש העירייה שלה אמר עליה שהיא "סמל לדו קיום בין יהודים לערבים", זכתה לרגע הקצר שלה בכותרות ורק מאוחר מדי הבינה שהנסיבות, איך להגיד, מפוקפקות. לכן היא שותקת. מנותקת ומסוגרת עם עצמה. שותקים הבבא סאלי והרב עובדיה יוסף מקירות הקיוסק. שותקים ראש הממשלה ושר החינוך. שותק היועץ המשפטי לממשלה וגם הרב הראשי לישראל. שותקת אגודת הסטודנטים שלא יצאה להגנת חבריה. שותקים המיעוט הערבי והרוב היהודי. אוויר ההרים צלול, חריף, אבל הבתים מאובקים והסמטאות עייפות. ניחוח גלילי משיב על עצמו קדושה מסתורית וקרירות נעימה עולה ממרצפות האבן, מתגרה בחמסין המתפוגג. אפילו הקמפוס, מוקד המאבק, התקשט בעץ זית גדול. וסביבו התושבים. אדוקים. צדיקים. אמנים. עניים. חב"ד וברסלב. יהודה וישמעאל.
הגם שהוא תשוש קמעה מצינון פתאומי שתקף אותו, הרב שמואל אליהו פורח בעירו. המהומה שהצית לא פגמה כהוא זה בפעלתנותו. רק השבוע, הוא מציין בענווה, פנו אליו מהבי בי-סי, מהוושינגטון פוסט, מהדר שפיגל. אפילו מהעיתון הערבי "א-סינארה". לעיתון האמריקאי הסכים. לאנגלי ולגרמני סירב "כי ברור לאן נושבת אצלם הרוח". ולערבי הפתיע ושלח תשובות מנוסחות. "לצערי, בחברה הערבית לא מחנכים לכבד את הנשים כמו שצריך להיות", נזף בקוראים. "אני לא רוצה להתערב בחיים שלכם, אבל זו טעות לזלזל בנשים. ואל תביאו את היחס הזה לרחובות שלנו".
נדמה שאינו מוטרד מהזעם שעורר ומהיצרים שליבה. "בגלל כותרת לא נעשה את מה שאנחנו צריכים?", הוא משתומם. "הסטודנטים הערבים באו אליי ואמרו, בוא תגיד שאתה בעדנו וכולם יאהבו אותך. אמרתי להם, החוכמה היא לא להיות פופולרי אלא אמיתי".
75 אחוז מתלמידי המכללה היחידה בצפת, בחסות אוניברסיטת בר-אילן, הם ערבים, ובכל זאת לא התבייש אליהו לקרוא לתושבי העיר לא להציע להם מקומות דיור. בתחילת החודש ערך הרב כינוס חירום בעיר שכותרתו "המלחמה השקטה - נלחמים בהתבוללות בעיר הקודש צפת". השכיר אולם שמומן בכספי המועצה הדתית, הזמין לשורת הנואמים את פעיל כ"ך לשעבר ברוך מרזל והזהיר מפני קשרים פסולים בין יהודים לערבים. בכנס נקבע כי מקור הבעיה הוא המכללה בעיר שרוב תלמידיה ערבים וכי יש לשקול הקמת מכללה נפרדת ליהודים.

בכך ניתן האות להתפרעויות. בליל שבת תקפו עשרות חרדים את מעונות הסטודנטים הערבים במכללה. על פי אתר "אל-ערב", התוקפים השליכו אבנים ובקבוקים ונותרו במקום כשהגיעה המשטרה. באותו שבוע התקיימה הפגנה נגד ערבים בעיר. שני צעירים, אחד מהם שוטר מג"ב, קראו קריאות "מוות לערבים" ושרו "יהודי הוא נשמה, ערבי הוא בן XXXX". אחד מהם ירה באוויר. השניים נעצרו והואשמו בהתפרעות, הסתה לאלימות והחזקת נשק. "היו כמה אנשים שהשתגעו קצת", מבטל הרב אליהו את חומרת המעשים. "אלה לא אברכים. אברכים לא מסתובבים בחצות הלילה ברחובות".
האירועים נגרמו כתוצאה מאמירות ופסקי הלכה שלך, אתה לוקח אחריות?
"לי ידוע שהערבים התחילו קודם והיהודים הגיבו. אני לא חושב שאלימות היא דבר טוב. צריך לפנות לשכל, לא לאיומים, אבל אי אפשר לקחת מהומה שהייתה פעם אחת, בליל שבת, חצי שעה, ולהפוך את המתקיפים למותקפים. פתאום אנחנו הרעים והם המסכנים? אנחנו לא מנשלים אותם מהכפרים שלהם. הם אלו שמנשלים אותנו מהשכונות שלנו. שלא נתבלבל".
להשליך בקבוקים, להתגרות, לקלל, זה לא חילול השם?
"נכון. יש מספיק דרכים לא אלימות להתמודד איתם. למשל, לא להשכיר להם דירות".
זמן קצר לאחר ההפגנה נתלו כרוזים בגנות ראש העיר צפת, אילן שוחט, שטענו שהקמת בית הספר לרפואה בעיר, אותו מקדם שוחט, תביא לה ערבים רבים נוספים. "המסווה המדומה המכונה בית הספר לרפואה מחפה על מזימת רשע בעבור אינטרסים אפלים של אילן שוחט לייסד מחנה פליטים ומאורת פריצים לערבים חולי נפש, סדיסטים שפלים, אשר מלאכתם רמייה מאז ומתמיד", נכתב בכרוז. ובתחתיתו הוסיפו המפרסמים כי "בהוראת רבני צפת הגאונים שליט"א אנו מכריזים על מחאה ומלחמת חורמה ואסור על פי דין תורה לתת להם דירות למכירה, להשכרה, עבודה או כל מדרס רגל". באותו שבוע פיזרו אלמונים מודעות ברחבי צפת נגד תושב העיר, אלי צביאלי, שהעז להשכיר דירה לסטודנטים ערבים. צביאלי, בן 89, ניצול שואה, קיבל איומים כי ביתו יישרף אם לא יפסיק את ההתקשרות עם הדיירים.
"אני לא מתנגד לבית הספר לרפואה אם יקימו אותו בצורה הנכונה ובלי אפליה נגד יהודים", מבהיר הרב אליהו. "הבעיה היא שהיום באים למנהל בית חולים ואומרים לו, אם תעסיק רופא ערבי, תקבל את מלוא המימון מאיתנו, ואם יהודי, לא תקבל כלום. במצב כזה, רוב המנהלים יעדיפו להעסיק רופא ערבי. אני אומר, צריך לקבוע כללים אחידים ליהודים ולערבים. שיתחרו על המקומות ונראה מי ינצח".
מי ינצח?
"התנאי להתקבל לבית ספר לרפואה הוא 800 בפסיכומטרי. אם לא יעשו עיגולי פינות כמו תמיד, אז רוב הסטודנטים יהיו יהודים".
בפקולטות לרפואה יש אחוז גבוה של סטודנטים ערבים, במיוחד בלימודי רפואת השיניים המחייבים דרישות סף גבוהות במיוחד.
"נו באמת. הרי ברור שעושים להם הקלות רבות, מפליגות, בבחינות הכניסה".

מי עומד מאחורי הכרוזים?
"אין לי מושג, אבל הדברים נכונים. לצערנו, יש בצפת 30 בנות יהודיות, חלקן ממשפחות חרדיות, שנמצאות בכפרים הערביים. אנחנו מטפלים בהן באופן אישי. את חלקן אני מארח בבית שלי. הכנס עסק בנקודה הזו בהרחבה. הקשרים האלה לא רק אסורים על פי ההלכה, הם גם לא בריאים בשום צורה. הרי לא מדובר בקשר על רקע אהבה, אלא ניצול. לרוב מדובר בבחורה יהודייה שמצבה הנפשי, הכלכלי והחברתי גרוע ובערבי נשוי שמתעלק עליה, מציף אותה בכסף ובסמים וגורלה רע ומר. כשהיא מגיעה אל הכפר שלו, זה סוף המסלול. פתאום היא מגלה את המציאות האמיתית, אבל אז כבר מאוחר מדי. יש לידה עוד אישה, או שתיים. מתנהגים אליה כמו שהערבים מתנהגים אל הנשים שלהם, על פי נורמות חברתיות שמגובות בקוראן ולפיהן מותר להרביץ לאישה. ושם זה לא מכות עדינות. זה מכות עם כיסאות, התעללות שבסופה הבחורה מגיעה לבית חולים אחרי שעברה את סיוט חייה".
נשים מוכות יש בכל חברה, גם אצל יהודים.
"אצל הערבים מדובר בקודים אחרים, בנורמות אלימות שהפכו לאידאולוגיה. כמו שהגניבות החקלאיות אצל ערבים הן אידאולוגיה. כמו שסחיטת דמי חסות מהמשקים החקלאיים בנגב היא אידאולוגיה. לפני כמה חודשים העיתונאי הערבי הבכיר זוהיר אנדראוס, עורך העיתון 'מע-אל חדאת', כתב שכל מי שמוכר קרקע ליהודי גרוע יותר מאישה שבוגדת בבעלה. כי אישה פוגעת בכבוד המשפחה והמוכר ליהודי פוגע בכבודו של עם שלם. צריך לזכור שכשאומרים את המשפט 'אישה בוגדת לבעלה' זה שם קוד לרצח אכזרי. ברשות הפלסטינית למשל, מי שמוכר קרקע ליהודי מוצא להורג. חבר שלי קנה דירה בעיר העתיקה בירושלים. תפסו את הערבי שמכר לו את הבית, שפכו עליו בנזין, הדליקו אש ושרפו אותו חיים.
"התרבות הערבית אכזרית מאוד. בצפת, בפרעות תרפ"ט, ליד הרחוב שאני מתגורר בו, תפסו יהודים, תלו אותם מרגליהם על התקרה ושרפו את ראשם בפרימוס. גם היום זורקים בעזה אנשים מגגות, גוררים אותם עם ג'יפים במרכז העיר. ראינו מה קרה לחיילים היהודים שנקלעו בטעות לרמאללה. הציבור כולו, לא אדם בודד, עשה בהם לינץ'. וזו רשות שיש לנו איתה הסכמי שלום. בתרפ"ט, השכנים הערבים שחיו עם היהודים בשלום בית ליד בית, חצר בתוך חצר, גדעו את ידיהם וכרתו את ראשם, שלא לדבר על אונס וביזה. זו התרבות של הערבים. אי אפשר להתווכח, או לעצום עיניים".
"מנהיג, רב, כל אדם, צריך להסתכל קדימה. לבחון תהליכים, לא מקרה נקודתי. הסטודנט הערבי המסכן בצפת, מה הוא כבר יכול לעשות לנו? אבל במבט רוחבי אפשר לזהות אותו כחלק מתהליך ההשתלטות על עשרות אלפי דירות שהערבים בונים בלי רשיון בצפת, בעכו, בנצרת, בירושלים, בנגב. צריך להבין שיש פה מלחמה על הארץ, לא על המכללה. פרעות תרפ"ט עוד לא נגמרו. הקריאה של נאצר לזרוק אותנו לים עוד לא מאחורינו. אסור לעצום את העיניים כמו במלחמת יום כיפור. צריך להתבונן. להתכונן".
אין זו הפעם הראשונה שבה מואשם הרב אליהו בהסתה ובגזענות. כבר ב-2002 קרא חבר מועצת הרבנות הראשית להרחיק את כל הסטודנטים הערבים מהמכללה בצפת בעקבות פיגוע הדמים באוטובוס בצומת מירון בו נרצחו תשעה בני אדם. בתגובה הורה היועץ המשפטי לפתוח נגדו בחקירת משטרה בחשד לפרסום דברי הסתה. באותו מעמד הציע אליהו לעשות טרנספר לכל הערבים בשטחים ובישראל ושיבח את אנשי הפלמ"ח שגירשו ערבים מבתיהם ב-48'. "הם ידעו מה שרצו, עשו והצליחו עכשיו צריך לשחזר את ההצלחה", אמר אז. כתב האישום נגדו בוטל לבסוף בתמורה להתנצלות פומבית.
"הייתה שם צביעות מטורפת", מצטער הרב. "באוטובוס עם המחבל נסעה סטודנטית ערבייה מהמכללה בצפת שידעה שעומד להתרחש פיגוע. המחבל התארח בבית שלה, המשפחה שלה הייתה מודעת בחלקה לתכנון האירוע כפי שהתברר מאוחר יותר. המחבל ראה אותה באוטובוס ואמר לה, תרדי מהר. והיא הבינה וירדה. לא דאגה אפילו לחברים הערבים שלה מספסל הלימודים שהיו באוטובוס. היא ירדה ושלום.

הרב שמואל אליהו (47), בנו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו ז"ל, בוגר ישיבת מרכז הרב, שירת בצה"ל ביחידה קרבית וכיהן כרב העיירה שלומי לפני שהתמנה לרב העיר צפת ולחבר מועצת הרבנות הראשית. בשלומי ייסד את הגרעין התורני הראשון כשהיה בן פחות מ-30 ומשם התרחב והקים רשת גרעינים תורניים ארצית, אותן קבוצות משפחות מבוססות יחסית שמגיעות למקום נזקק ועוסקות בחינוך במטרה לחזק את הסביבה התרבותית והחברתית.
כיום הוא פעיל בארגוני נוער ובקירוב בני נוער לציונות ולחינוך ערכי, מרכז פעילות של עמותות העוסקות בהחזרה בתשובה ובקירוב לבבות, עוסק בקבלה ובמיסטיקה ומשיב לשאלות הלכתיות באינטרנט ובמסרונים לסלולרי. "אני עונה עשרות תשובות ביום באס-אם-אס", מחדד אליהו. "היום מאוד פופולרי לשאול שאלות באופן הזה, כי השואל לא נחשף והמשיב עוסק בזה בזמנו הפנוי ובמהירות רבה. פעם הייתי עונה באינטרנט דרך אתר 'כיפה' ו'מוריה'. היום כבר אי אפשר לעמוד בקצב ואני מעדיף תשובות קצרות שאפשר לענות מהדרך, לא רק מהבית מול מחשב, ולא צריך להשקיע אריכות דברים אלא להשיב, לפעמים, בכן ולא".
הכתבה המלאה מתפרסמת היום ב"סופשבוע" של "מעריב"