5 שאלות: על קו בר לב ותקשורת עוינת וצהובה
הטיפול העיתונאי בפרשת בר לב מביך ומקומם, קרן פלס חיה בסרט והכתבים חייבים להפנים שלא כל מהגר עבודה מאפריקה הוא פליט חרב

הרב יעקב איפרגן וניצב אורי בר לב מתוך סרט הטלויזיה של שרון כידון על הרב יעקב איפרגן
כמו בפרשת מסמך גלנט, גם הפעם, בפרשת ניצב אורי בר-לב והגברת א', יש תחושה שהעיתונאים משדרים: אנחנו שותפי סוד. הם יודעים משהו שאנחנו לא. אין לנו מושג מה באמת קורה מאחורי הקלעים, ויש תחושה שכל מי שמקורב לברנז'ה המשטרתית-תקשורתית יודע כבר כמה שנים הרבה דברים. האזרח הפשוט, שלא ריכל איתם במסדרון ליד מכונת הקפה, נאלץ לא בדיוק להבין איפה האמת בפרשה הזו. ובינתיים מאביסים אותו בהרבה פרטים צהובים, בשביל הרייטינג.
2. שארית הפליטה
הצביעות התקשורתית נמשכת ביחס לפליטים. פעם חמלו פה על עובדים זרים, היום כל פליט, ללא שום אשרה או מסמך, זוכה לחיבוק תקשורתי חומל ואוהד. החרדים היו יכולים רק לחלום על היחס שהפליטים מקבלים כאן מהעיתונאים. ממש לא בסדר שהמדינה מנסה לעשות קצת סדר ואולי לא לתת לכולם להיכנס לכאן. כך למשל ב"מוסף לשבת" של ידיעות אחרונות הביאה בשבת עינת פישביין "עדויות של פליטים אפריקאים", כולל תיאור מפורט (מדי) של מעשי ההתעללות והאונס שעוברים הללו בסיני.
אלא שמדובר בחצי אמת, שהיא לא פעם גרועה מהשקר. הרוב המוחלט
של האנשים הללו הם מהגרי עבודה, שיחד עם עשרות מיליוני אפריקאים רעבים, מוכנים לסבול את התופת הזו כדי להגיע לארץ המובטחת שבה יש רפואה חינם וביטוח לאומי. חשוב להפריד בין הרוב המוחלט של מהגרי העבודה לבין קומץ פליטי מלחמה שמוגנים באמנת האו"ם עליה חתומה ישראל וכמובן ראויים לכל העזרה שבעולם. יש לנו רק בקשה אחת מידיעות: דו"ח חדש חושף כי באילת 11% מתושבי העיר הם אפריקאים (!), בפעם הבאה שיש פשע מזעזע של אותה קבוצת מיעוט, אל תביעו זעזוע עמוק מאוזלת היד של רשויות החוק. אתם הלוביסטים של הפליטים האלה.
3. קרן אור בקצה המנהרה

קרן פלס צילום: בייגל
4. תמונה אחת לא שווה

שוטרי מג''ב בפינוי ההתנחלות תל קטיפא. צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
נו, באמת. האלימות כלפי כוחות הביטחון במהלך הפינוי הייתה שולית ואפסית. פינוי שהיה אמור להיערך שבועות הסתיים בשישה ימים, ורוב תושבי גוש קטיף נכנסו בשקט אצילי לאוטובוסים ועזבו את ביתם. האם תקרית כזו או אחרת (בהנחה שבכלל הייתה כזו), משקפת את גל האלימות כלפי שוטרים היום, חמש שנים אחרי?
ב"ישראל היום" יודעים לאילו עדות, דתות, שבטים וקבוצות סוציו-אקונומיות, משתייכים אלו שמשתכרים, שולפים סכינים ופוגעים בשוטרים. הם לא חיו בגני-טל.
5. איפה יעקב?

יעקב ויינרוט בבית משפט מחוזי תל אביב צילום: חן גלילי