חולץ הפקקים: נסיעת בכורה בנתיב המהיר
אבי אשכנזי חנך את כביש האגרה החדש, שיחבר בין תל אביב לנתב"ג, וחזר עם המסקנות: הנתיב אכן מהיר, אך הפקק בסופו נותר בעינו
- חנוכת הנתיב המהיר: ב-7 בינואר

נסענו בו אתמול, בפעם הראשונה. אפשר לומר בהחלט שהנסיעה הייתה מהירה, בדיוק כמו בכביש שאליו הוא צמוד, מס' 1, בסופי שבוע ובשעות המתות. רק שהנתיב צר, וללחוץ על דוושת הגז זה קצת מלחיץ ומסוכן. השוליים צרים ואין לאן "לברוח" בשעת סכנה. לכן מומלץ שלא לעבור את ה-80 קמ"ש.
אבל המהירות היא לא העיקר. ניצן יוצר, מי שהגה והוציא לפועל את הפרויקט, מקווה שהנתיב המהיר הזה יתרום להפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר במרכז. לנתיב יש כמה חסרונות גדולים אבל קשה להאשים בזה את החברה המפעילה. מלכתחילה תוכננו כביש מס' 1 ונתיבי איילון בצורה בעייתית והקמת תשתית הרכבת לא נקלחה כלל בחשבון. לאחר שנים נאלצו לעקור עמודי חשמל, להזיז גשרים ולחפור מנהרות כדי שתהיה גם לרכבת דרך.

הקמתו של הנתיב המהיר, הוא למעשה אותו הסיפור. גם כאן המתכננים גילו שאין מקום עבורו. לכן, נוצר מצב שהנתיב המהיר מתחיל אמנם ממחלף נתב"ג, אבל היוצאים מנמל התעופה לא יכולים לעלות עליו. ולא רק הם: גם תושבי ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב ואפילו רמלה ייאלצו לנסוע כמה קילומטרים בשעות בוקר עמוסות לפני שיגיעו אליו.
הקצאה של קטע דרך לאורך כ-800 מטר, מהיציאה המזרחית של ראשון לציון, שלא נעשתה, יכולה להביא את היוצאים מהעיר היישר למחלף נתב"ג ולנתיב המהיר.
הבעיות נמשכות לכל אורך המסלול. במהלך הנסיעה הסבירו מנהלי הפרויקט כי ברגע שדחסו למותן הצרה של גוש דן, בין נתב"ג לאיילון, עוד שני נתיבים, התוצאה היא נזקים יום-יומיים. לאורך כל הדרך מעקה הבטיחות המפריד בין הנתיב המהיר לכביש 1 נראה חבוט ומוכה. "הנהגים
ואם לא די בכך, בקטע הסיום גילו המתכננים כי הנתיב המהיר מסתיים בפקק של המדינה - מחלף קיבוץ גלויות. זאת מאחר שמחוסר מקום להרחבת הכביש אי אפשר להביא אותו עד למחלפי השלום וארלוזורוב, כפי שתוכנן תחילה.
התחזיות אומרות שישתמשו בו מדי שעה 1,600 כלי רכב. האם ההשקעה שלקחה על עצמה החברה המפעילה את הנתיב תתברר כמוצלחת? אם לשפוט על פי ההתלהבות של הישראלים מכביש 6 (חוצה ישראל) וממנהרת הכרמל שנחנכה זה עתה, סביר להניח שהנתיב הזה יענה על הציפיות, מה גם שכאן יש אפשרות להגיע חינם במיניבוסים של החברה המפעילה או לצרף עוד שלושה נוסעים למכונית ולהשתמש בו ללא תשלום.
כמה עולה הנסיעה בנתיב המהיר?
בשעות העומס המחיר יכול להגיע ל-75 שקלים. בשעות שבהן התנועה דלילה לאורך כביש 1, לקראת הכניסה לתל אביב, המחיר יהיה שבעה שקלים.
כיצד ייגבה התשלום?
לאורך הכביש פועלות מצלמות המתעדות את לוחיות הרישוי של כלי הרכב והחשבונית נשלחת לביתו של הנהג. יש אפשרות להירשם כמנוי כדי להפחית את דמי השימוש.
האם ניתן לנסוע בחינם או בהנחה בכביש?
אוטובוסים ומוניות שירות פטורים מתשלום וכך גם כלי רכב שבהם ארבעה נוסעים ומכוניות של נכים, בעלי תו נכה, המרותקים לכיסא גלגלים. כלי רכב עם שלושה נוסעים יהיו פטורים מאגרה בשעות השפל. כלי רכב דו-גלגליים ישלמו מחצית מסכום האגרה.
מה משך זמן הנסיעה בנתיב המהיר?
המפעילים לא מתחייבים על זמן הנסיעה בנתיב אלא על מהירות מינימלית של 70 קמ"ש לאורך המסלול. אלא שהשאלה היא מה קורה ביציאה ממנו וכיצד העומס שאחריו ישפיע על התנועה בתוכו, שבמקרה של פקק אחריו היא בוודאי תהיה אטית יותר.
האם שירות "חנה וסע" הוא חינם?
החניה במחלף שפירים והנסיעה ממנו בשאטלים (המיניבוסים של החברה המפעילה) לתל אביב היא חינם, אך אחרי חצות החניון ננעל והשארת הרכב בתוכו תעלה 50 שקל לכל הלילה.

