מופע בלי רגש: כך מנוצלים החתולים
מעיר לעיר, מאולם לאולם, ממתנ"ס למתנ"ס. החתולים מוחזקים גבוה מעל הבמה על גבי חישוקים. המוסיקה והקהל רועשים. האורות מסנוורים ומופנים אליהם. כך מנצלת תעשיית הבידור את החתולים

שחקן או חתול? נאחזים שלא ליפול ממשטח ישיבה קטן צילום המחשה: רויטרס
אולי זה יהיה המופע האחרון
כשיוסי שריד היה השר לאיכות הסביבה, הוא אסר על כניסתם לארץ של קרקסים עם חיות בר. חיות ביתיות לא היו תחת סמכותו. בג"ץ קבע בשנת 1997 שבידור אינו הצדקה לגרימת סבל לבעלי חיים. אדרבא, יש מימד של כיעור וחוסר תרבות בקהל צופים שמשתעשע נוכח בעלי-חיים שנגרם להם סבל. לפי החוק אדם שרוצה להעלות מופע עם בעלי חיים חייב קודם לכן לשכנע את משרד החקלאות שלא נגרם להם סבל: לא במופע, לא בהכנות למופע ולא בתנאי ההחזקה. אבל האכיפה בעייתית, וכך הגיע לישראל גם המופע הנוכחי.
אולי הפעם זה יהיה המופע האחרון. מופעים כאלו מתקשים יותר ויותר למצוא אולמות שיסכימו לארח אותם. הדבר אילץ את מארגני מסע ההופעות האחרון לבטל שלוש הופעות. במקומות שהמופע התקיים בכל זאת, התקבל המופע עם משמרות מחאה. כרוזים חולקו לרוכשי
הכרטיסים. ההתארגנות באה מהשטח ו"תנו לחיות לחיות" נתנה לה גב ותמיכה. אזרחים כתבו מכתבים לאולמות ולעיריות שבהם התקיימו המופעים ודרשו את ביטולו. ההזדהות עם המחאה רחבה.
ועדיין התופעה לא נעקרה מהשורש. לא תמיד מדובר במופעים גדולים באולמות. לפעמים מדובר ב"קוסם" שמנצל יונה, דג או ארנבת – והילדים וההורים לא יודעים מה קורה מאחורי הקלעים. לפעמים מדובר בהפעלה ליום-הולדת עם בעלי חיים – כותרת שהמשמעות שלה עלולה להיות בעלי חיים שסובלים מטלטול מתמיד ממקום למקום ומהצקות.
ילדינו זכאים להתפעל מלהטוטנים מוכשרים. הם זכאים להתפעל מהחתול שיודע לפתוח דלתות בבית - לא כי אולף אלא כי כך הוא רוצה! הם זכאים שנחנך אותם שבעלי-חיים הם שותפים נפלאים לחיים – לא כלים לניצול בתעשיית הבידור.
הכותב, יוסי וולפסון, הוא עו"ד של עמותת תנו לחיות לחיות