קורות החיים של המחר: פייסבוק

לצד קורות החיים הרגילים שאתם שולחים הגיע הזמן להתחיל לחשוב גם במושגים של "שיווק עצמי רשתי" ולזכור את הכוח של הרשתות החברתיות במציאת עבודה

משה ויצמן | 7/7/2011 17:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בתוך קצת יותר מ-5 שנים הפכה פייסבוק מרעיון לחברה עם מעל 700 מיליון משתמשים אשר מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו ומשפיעה רבות על תפיסת הזהות של כל אחד ואחת מאיתנו.

עם יותר מ-3 מיליון משתמשים בישראל, המעסיקים לא יכולים להתעלם מפוטנציאל המידע האדיר הקיים ברשת זו, על כל המשתמע מכך.

לא תמיד כדאי שהבוס שלך יהיה חבר שלך בפייסבוק. אני מכיר מקרה שבו סיפר עובד שהוא בחופשת מחלה, אך העלה באותו מועד תמונות מחוף הים ישירות לדף הפייסבוק שלו. לצערו, הוא שכח שהבוס חבר שלו בפייסבוק ואכן, הוא המשיך אחר כך לבלות את זמנו בים.

כל חידוש אמריקאי מגיע לישראל באיחור אופנתי, אז הנה החידוש האחרון: בארצות הברית הוקמה באחרונה חברה בשם social intelligence  המספקת למעסיקים פרופיל של מבקש העבודה בהתבסס על פעילותו ברשתות החברתיות.

החברה בודקת מה כותב המועמד בסטטוסים שלו, מי חבריו, לאילו קבוצות הוא משתייך ועם אילו הוא מזדהה, אילו תמונות הוא העלה לרשת ועוד. בקלות בלתי נתפסת ניתן ללמוד על תפיסת העולם, הדעות, מקומות הבילוי המועדפים, התחביבים, פרטים אישיים ועוד.
רובנו לא מבינים את הגדרות הפרטיות ברשת

למעשה כולנו חשופים, מי יותר ומי פחות – ובוודאי מחפשי עבודה, להתערטלות פומבית, שלא בכוונה ולא תמיד בידיעה, הכל בגלל הקלות הבלתי נסבלת של המידע הזורם ברשתות החברתיות. אגב, שירותי חברה זו לא מסתיימים בכך – היא גם תבדוק עובדים קיימים ותסרוק את מאפייניהם ברשתות החברתיות לפי פרמטרים שיקבעו על ידי המזמין.

ידוע המקרה על אדם שפוטר לאחר שהסתבר שהגיל המצוין בדף הפייסבוק שלו גבוה יותר מהגיל עליו הצהיר בקורות

החיים. הוא פוטר, אגב, לא בשל גילו - אלא בשל העובדה ששיקר. אז אם מישהו חושב ששיחה בפייסבוק היא שיחה פרטית, כדאי שיבין שמדובר בשיחה הנערכת מול קהל עצום ואנונימי שיכול להיכנס ולראות הכול בלי יותר מדי מאמץ.

רובנו לא ממש מבינים את הגדרות הפרטיות של פייסבוק, ופועלים לפי ברירת המחדל המופעלת מיד עם הרישום, אבל גם אלה המגנים על עצמם לא תמיד יודעים לבלום מידע ופרטים רגישים העשוי לזלוג החוצה.

ליצור פרופיל מקצועי

עסקים רבים משתמשים ומתייחסים לפייסבוק כפלטפורמה לשיווק העסק לצורך הגדלת מחזור פעילות, תנועת גולשים לאתר וכדומה. מחפשי העבודה למיניהם צריכים להתייחס לרשת החברתית באותו אופן בדיוק: מקום בו הם אמורים לשווק ולמצב את עצמם בהתאם למה שהם מחפשים.

בקלות ניתן ליצור עמוד בפייסבוק שיהווה למעשה פרופיל מקצועי לכל דבר ועניין אם נבחר לציין את הדברים החשובים למעסיק כגון השכלה, מה אתם מחפשים, סטטוסים ממוקדים, מקצועיים ועם המסר הנכון ורצוי גם תמונה עדכנית.

במילים אחרות: להתחיל לחשוב גם במושגים של "שיווק עצמי רשתי", לצד ובמקביל לקורות החיים המסורתיים שכבודם במקומם עדיין מונח ועל חשיבותם הרבה אין כרגע עוררין.

על השאלה האם פעילותה של חברת social intelligence היא פעילות לגיטימית, כנראה שתהיה יותר מתשובה אחת. יחד עם זאת, הבעייתיות הנוצרת למבקש העבודה איננה פשוטה כלל וכלל. אם בעבר קורות חיים מרשימים וממליצים טובים היו מספיקים, היום ובעתיד אנו חשופים יותר בזכות האויב הגדול ביותר שלנו – אנחנו/עצמנו. מילה לא נכונה, סטטוס שעשוי לעצבן מעסיק פוטנציאלי, שיוך לקבוצה שנויה במחלוקת, תמונה בעייתית והנה הלכה לה המשרה שעליה חלמתם.

בספרו "אפקט הפייסבוק" מצטט דיוויד קירקפטריק את מארק צוקרברג: "התקדמות העולם לקראת יותר שקיפות, זו עשויה להיותה מגמה שתחולל את השינוי הרב ביותר בעשר עד עשרים השנים הבאות... האם השקיפות תשמש כדי לרכז כוח או כדי לבזר אותו? אני משוכנע שהמגמה של הגברת השקיפות היא בלתי נמנעת".

הכותב הוא מנכ"ל עתיד השמה 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->