קורות החיים של המחר: פייסבוק
לצד קורות החיים הרגילים שאתם שולחים הגיע הזמן להתחיל לחשוב גם במושגים של "שיווק עצמי רשתי" ולזכור את הכוח של הרשתות החברתיות במציאת עבודה
עם יותר מ-3 מיליון משתמשים בישראל, המעסיקים לא יכולים להתעלם מפוטנציאל המידע האדיר הקיים ברשת זו, על כל המשתמע מכך.
לא תמיד כדאי שהבוס שלך יהיה חבר שלך בפייסבוק. אני מכיר מקרה שבו סיפר עובד שהוא בחופשת מחלה, אך העלה באותו מועד תמונות מחוף הים ישירות לדף הפייסבוק שלו. לצערו, הוא שכח שהבוס חבר שלו בפייסבוק ואכן, הוא המשיך אחר כך לבלות את זמנו בים.
כל חידוש אמריקאי מגיע לישראל באיחור אופנתי, אז הנה החידוש האחרון: בארצות הברית הוקמה באחרונה חברה בשם social intelligence המספקת למעסיקים פרופיל של מבקש העבודה בהתבסס על פעילותו ברשתות החברתיות.
החברה בודקת מה כותב המועמד בסטטוסים שלו, מי חבריו, לאילו קבוצות הוא משתייך ועם אילו הוא מזדהה, אילו תמונות הוא העלה לרשת ועוד. בקלות בלתי נתפסת ניתן ללמוד על תפיסת העולם, הדעות, מקומות הבילוי המועדפים, התחביבים, פרטים אישיים ועוד.
למעשה כולנו חשופים, מי יותר ומי פחות – ובוודאי מחפשי עבודה, להתערטלות פומבית, שלא בכוונה ולא תמיד בידיעה, הכל בגלל הקלות הבלתי נסבלת של המידע הזורם ברשתות החברתיות. אגב, שירותי חברה זו לא מסתיימים בכך – היא גם תבדוק עובדים קיימים ותסרוק את מאפייניהם ברשתות החברתיות לפי פרמטרים שיקבעו על ידי המזמין.
ידוע המקרה על אדם שפוטר לאחר שהסתבר שהגיל המצוין בדף הפייסבוק שלו גבוה יותר מהגיל עליו הצהיר בקורות
רובנו לא ממש מבינים את הגדרות הפרטיות של פייסבוק, ופועלים לפי ברירת המחדל המופעלת מיד עם הרישום, אבל גם אלה המגנים על עצמם לא תמיד יודעים לבלום מידע ופרטים רגישים העשוי לזלוג החוצה.
עסקים רבים משתמשים ומתייחסים לפייסבוק כפלטפורמה לשיווק העסק לצורך הגדלת מחזור פעילות, תנועת גולשים לאתר וכדומה. מחפשי העבודה למיניהם צריכים להתייחס לרשת החברתית באותו אופן בדיוק: מקום בו הם אמורים לשווק ולמצב את עצמם בהתאם למה שהם מחפשים.
בקלות ניתן ליצור עמוד בפייסבוק שיהווה למעשה פרופיל מקצועי לכל דבר ועניין אם נבחר לציין את הדברים החשובים למעסיק כגון השכלה, מה אתם מחפשים, סטטוסים ממוקדים, מקצועיים ועם המסר הנכון ורצוי גם תמונה עדכנית.
במילים אחרות: להתחיל לחשוב גם במושגים של "שיווק עצמי רשתי", לצד ובמקביל לקורות החיים המסורתיים שכבודם במקומם עדיין מונח ועל חשיבותם הרבה אין כרגע עוררין.
על השאלה האם פעילותה של חברת social intelligence היא פעילות לגיטימית, כנראה שתהיה יותר מתשובה אחת. יחד עם זאת, הבעייתיות הנוצרת למבקש העבודה איננה פשוטה כלל וכלל. אם בעבר קורות חיים מרשימים וממליצים טובים היו מספיקים, היום ובעתיד אנו חשופים יותר בזכות האויב הגדול ביותר שלנו – אנחנו/עצמנו. מילה לא נכונה, סטטוס שעשוי לעצבן מעסיק פוטנציאלי, שיוך לקבוצה שנויה במחלוקת, תמונה בעייתית והנה הלכה לה המשרה שעליה חלמתם.
בספרו "אפקט הפייסבוק" מצטט דיוויד קירקפטריק את מארק צוקרברג: "התקדמות העולם לקראת יותר שקיפות, זו עשויה להיותה מגמה שתחולל את השינוי הרב ביותר בעשר עד עשרים השנים הבאות... האם השקיפות תשמש כדי לרכז כוח או כדי לבזר אותו? אני משוכנע שהמגמה של הגברת השקיפות היא בלתי נמנעת".
הכותב הוא מנכ"ל עתיד השמה