זכויות האדם של האזרח האמוני

שני הצדדים מחליפים מהלומות על נושא שכלל לא קיים. אין ויכוח על תורה ומדינה אלא על זכויות אדם. כשאכיפת החוק אינה שוויונית אי אפשר לצפות מהרבנים שישתפו פעולה

משה פייגלין | 10/7/2011 15:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שני הצדדים אינם אומרים את האמת. כ"ששומרי חומות" החוק והדמוקרטיה (נטורי קרטא)  מזדעקים בסיסמאות כגון "מדינת הרוב או מדינת הרב", "עליונות החוק", "שלטון החוק" וכדומה – הם אינם אומרים את האמת משום שעליונות החוק ממש לא מעניינת אותם בשפע מקרים אחרים.

הם סלחנים להפליא כלפי רבבות בתים בלתי חוקיים בנגב ובגליל, הם ממש לא מוטרדים מקריאות למלחמת אזרחים נוטפות דם ואנטישמיות בוטה – רק ההסכמה של הרב דב ליאור על ספר שאיש לא קרא, היא זו שמסכנת פה פתאום את "שלטון החוק".

אבל גם מי שטוען שהמדינה מנסה להשתלט על התורה – אינו אומר אמת. בענייני הפרט והמשפחה, המדינה אינה מתערבת כי זה פשוט לא מעניין אותה. מצדה יכול שומר המצוות להמתין חודש בין בשר לחלב – ושיבושם לו. ואילו בעניינים של ריבונות לאומית, בעניינים ממלכתיים, הדתיים (ברובם הגדול) משכו ידיהם מניסיון לחזור ולפתח את היסודות הלאומיים שבתורה – אלה שנזנחו כשאבדה ריבונותנו לפני 2,000 שנה – לכלל הלכות רלוונטיות לזמננו וממילא במרחב הלאומי, אין לנו היום תורה שהמדינה יכולה להשתלט עליה.
המציאות הפוכה

אם זה לא היה עצוב, זה היה יכול להיות די מצחיק. שני הצדדים מחליפים מהלומות על נושא שכלל לא קיים. אז אם אין כאן ויכוח על תורה ומדינה, על מה בעצם הוויכוח. הויכוח הוא על זכויות אדם.
אם אכיפת החוק של הפרקליטות בישראל היתה שוויונית, ואם היתה הקפדה על שמירה על כבוד הרבנים הנדרשים לחקירה – צריכים היו לדעתי הרבנים לשתף פעולה.

אולם המציאות הפוכה. אין אדם הגון שאינו מבין היטב את היסודות האידיאולוגיים שהובילו לפרובוקציה הזו. ההחלטה על מה ואת מי לזמן בישראל לחקירה בענייני

התבטאויות, נקבעת בפרקליטות על פי שני קריטריונים ברורים. האחד – מאיזה צד פוליטי באה האמירה והשני – מה תהיה תגובת הציבור. לכן עמוס עוז ופיצוצי הגשרים שלו – חסינים מצד אחד – והרב עובדיה חסין מצד אחר.

כשזה מצב הדברים – וקומץ קיצוני שקיבל לידיו עוצמה ממלכתית חסרת גבולות עושה בה שימוש אידיאולוגי פרטי בצורה כל כך בוטה ובלתי מאוזנת – אסור לאזרח אחראי לשתף פעולה עם הנבלה הזאת ולתת לה לגיטימציה. אמרנו אזרח אחראי והתכוונו לכך שהנושא אינו מצטמצם לרבנים בלבד.

שמירת הדמוקרטיה מפני עריצות הרוב

טוב עושה כל אדם ישר ואחראי, שמבין כי מאז הגירוש מגוש קטיף סימנה עצמה מערכת הצדק הישראלי באופן חד משמעית כאחד הצדדים בוויכוח ובשום אופן לא כבורר אחראי ונטול פניות. מי שבנושאים אידיאולוגיים פונה למערכת הזו ומשתף עמה פעולה – נותן לה את הלגיטימציה הדרושה כדי להמשיך ולפעול באותה דרך. לכן ויתרתי על פניה לבג"ץ כשנשללה ממני בחירתי לכנסת, לכן טוב שהרבנים סירבו לענות לחוקרים וטוב וחשוב שאזרחים אחראיים יצאו לרחובות.

"הסירוב הוא סימון הגבול לכוח הכפייה של הרוב, ובכך הוא משמש תמצית נשמתו של משטר דמוקרטי תקין" - כתב פרופ' דוד הנשקה בכתב העת 'אקדמות'. הנשקה כתב על פקודות בלתי מתקבלות על הדעת הניתנות לצבא, אולם אני הקטן מרשה לעצמי לומר שהדברים נכונים לכל סוג של כפיה שלטונית אשר אינה מתקבלת על דעתו של ציבור רחב דיו המוכן לשלם את מחיר אי הציות.

לא אנרכיה יש כאן אלא שמירת הדמוקרטיה מפני עריצות הרוב – ובמקרה שלנו, שמירת הדמוקרטיה מפני עריצות המיעוט הבלתי נבחר שבפרקליטות, מיעוט שהשתלט על חיי הרוב. סכנת האנרכיה – לפחות זו המוסרית – רובצת לפתחו של המשטר לא לפתחה של החברה והאזרח האחראי המסכן עצמו במאסר ומסרב לשתף עם התנהלות מהותית מושחתת, הוא זה השומר את החברה מפניה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

משה פייגלין

צילום: .

בן 49, נשוי, אב לחמישה וסב לארבעה נכדים. רוכב כל יום בהרי השומרון ופעיל בליכוד. פרסם שני ספרים: ''במקום שאין אנשים'' ו-''מלחמת החלומות''

לכל הטורים של משה פייגלין

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->