דרוש: שינוי אמיתי בתחבורה הציבורית

כשהאוטובוסים יגיעו בזמן לתחנות, כשהנהג לא יספור את הכסף בזמן הנסיעה וכשתפסיקו לדחוס את הנוסעים - רק אז נאמין שיש רפורמה אמיתית בתחבורה הציבורית

אסנת פרידמן | 15/7/2011 4:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרפורמה במרכז עשתה רק שינויים קוסמטיים של חלוקה לאזורים ושינוי קווים, אבל התחבורה ציבורית הכושלת בישראל זקוקה להרבה יותר מזה. בעיקר כשאחת המטרות המוצהרות של הרפורמה היא לגרום לאנשים להשתמש יותר בתחבורה הציבורית. כלומר, השאיפה היא שאנשים ינטשו את האוטו הפרטי והממוזג שלהם מבחירה לטובת נסיעה משותפת מתחנה לתחנה.

העניין הוא שהנוסעים הקבועים הם קהל שבוי שבהיעדר אלטרנטיבה אחרת מוצאים את עצמם עולים פעם אחר פעם בתחנה ונאנחים. ובאותו הזמן, במשרד התחבורה מאמינים כי עוד כמה  שינויים שיווקים קטנים, יגרמו לבעלי רכבים לבחור לעלות בתחנה. עד עכשיו הנוסעים החופשיים לא עשו את זה, למרות המיסים הגבוהים על כלי הרכב ומחירי הדלק שמזנקים חדשות לבקרים, כי הם יודעים את מה שנוסעי האוטובוס המתמידים יודעים, הנסיעה היא סיוט.

תחשבו על זה. כבישי ישראל הפקוקים, רמזורים ארוכים וכבישים לא יעילים, הם סיוטים שמוכרים לכל אדם שמימש את חופש התנועה שלו. באוטובוסים, זה אותו דבר -  רק ביחד. אחד על שני, בית שחי לבית שחי, וזה רק נשמע כמו קירבה אנושית תומכת.
כיסא לכל נוסע

התענוג מתחיל אפילו לפני הנסיעה. יש קווים שאמורים לצאת "כל 5 דקות" (כך לפחות טוענים באגד), ובפועל אפשר לחכות להם גם חצי שעה (אגד מאשימים את תנאי הדרך). כשהאוטובוס מגיע, הוא כבר מלא בנוסעים, אנשים נצמדים אל הדלתות והנהג מתרכז בנסיעה תוך כדי שהוא לוקח את הכסף, מחזיר עודף, מסביר למישהו איפה אנחנו ועובר כיכר.

במהלך הנסיעה אנשים בדרך כלל עומדים, מחזיקים במושבים ומשתדלים לא ליפול. אחרי הנסיעה, כאשר כבר הפכתם ללקוחות מאוד לא מרוצים, אתם יודעים שתמכרו את הכרטיס החופשי ותעברו לרכב בשנייה שתוכלו.

רק רפורמה יסודית תשנה את המצב הזה - כזו שתקנה לתחבורה הציבורית הישראלית דימוי של רכבת אירופאית - קווים רבים ופרוסים בצורה יעילה, היוצאים בזמן

הנקוב ובתדירות גבוהה בהתאם לביקוש, נתיבים שמיועדים רק לתחבורה ציבורית והופכים את הדרך לזריזה יותר ביחס לרכבים פרטיים. ואם אפשר, שהנהג לא יספור את הכסף כשהוא על ההגה, ברדיו היו אומרים שזה מסוכן.

ועוד דבר, בכל אוטובוס, ליד המושבים הראשונים, יש מדבקה עם הכתובית "מפני שיבה תקום". במסווה של נימוס, יש כאן הנחה הזויה, שאדם ישלם על כרטיס אבל לא בהכרח יקבל מושב. השאלה היא למה הזקן צריך לשבת בחסד, לא ראוי שכל אדם שמשלם על כרטיס, יקבל מושב? הרי המחיר הוא אחיד, אף אחד לא מקבל מחיר מוזל על ישיבה על הרצפה או השתרבבות מהחלון. אבל זו התוצאה של מדיניות הדחיסה המזלזלת, ברגע שכל אדם יוכל לשבת בלי קשר לרחמי האחר, נדע שיש כאן רפורמה אמיתית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אסנת פרידמן

צילום: .

סטודנטית לתקשורת וסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, כותבת כדי שלא יצטרכו לשאול מה היא הולכת לעשות עם זה. וגם כי לפעמים יש לה משהו להגיד

לכל הטורים של אסנת פרידמן

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/nrg_opinions/ -->