גרמניה מתעוררת מחלום המכוניות החשמליות

האם עד שנת 2020 ינועו בכבישי גרמניה מיליון מכוניות חשמליות, כפי שמתכננת שם הממשלה? מומחים בתעשיית הרכב ספקנים

סומי סומסקנדה, פרנקפורט | 23/10/2011 10:23 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היא קטנה, ספורטיבית, זוהרת ובעיקר ירוקה. אין פלא שתערוכת המכוניות השנתית בפרנקפורט הפכה השנה למגרש המשחקים של הצעצועים החדשים של תעשיית הרכב, הפועלים על בטרייה. מאאודי ועד יונדאי, כל יצרניות הרכב המובילות הציגו את מיטב הטכנולוגיה הכי מתקדמת בתחום: מכוניות קלות שנראות טוב, נוסעות מהר והכי חשוב - פולטות מעט מאוד גזי חממה.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

נקודת טעינה של רכב חשמלי
נקודת טעינה של רכב חשמלי צילום: איי-אף-פי
מכוניות חשמליות הפכו לטרנד הלוהט בתעשיית המכוניות - בעיקר לנוכח העובדה שמחירי הדלק ממשיכים לעלות ומספר רוכשי המכוניות בעלי המודעות הסביבתית הולך וגדל. וכך, בפעם הראשונה בתולדות תערוכת המכוניות בפרנקפורט, הוקדש אגף שלם לטכנולוגיה של מכוניות חשמליות.

הקנצלרית אנגלה מרקל, שביקרה ביריד ביום פתיחתו, אמרה: "המכוניות החשמליות וההיברידיות הן החלון אל העתיד". במקביל , הודיעה התאחדות יצרני הרכב בגרמניה שכל יצרניות הרכב הגרמניות הגדולות יעלו לכבישים מכוניות חשמליות בתוך כמה שנים.
200 ק"מ וזהו

אלא שמאחורי כל העיצובים המרהיבים והנועזים, מתגנבים גם חששות לגבי השאלה עד כמה גרמניה אכן ערוכה לביצוע השינויים. "זה דורש זמן, אני חושב שניכנס לנושא צעד אחר צעד", אומר פרדיננד דודנהופר, מומחה מהמרכז לחקר מכוניות באוניברסיטת דוסברגאסן. "אם אתה מתקדם לעבר טכנולוגיה פורצת דרך, זה לא משהו שקורה בן לילה. הצרכן צריך להתרגל למוצר".

גרמניה היא המדינה שנקטה בצעד הנועז והיומרני ביותר באירופה בכל הנוגע לשוק הרכב החשמלי: בחודש מאי האחרון הוחלט שם כי תקציב המחקר והפיתוח של מכוניות חשמליות יוכפל עד שנת 2013 ויגיע לשני מיליארד יורו. המטרה היא שעד שנת 2020 ינועו בכבישי המדינה מיליון מכוניות חשמליות, והכוונה היא להשיג את המטרה באמצעות פיתוח טכנולוגיית הסוללה ופיזור תחנות טעינה ברחבי גרמניה. "מיליון מכוניות זו משימה שאפתנית אך אפשרית", אומר מתיאס סמסון, הממונה על התחבורה ועל המכוניות החשמליות במשרד להגנת הסביבה בגרמניה.

ואולם, יש מומחים הטוענים שהמטרה שהציבה בפניה הממשלה היא יומרנית. לדבריהם, התוצאה תהיה יצירת שוק נישה קטן שנועד ללקוחות עשירים, וזאת במקום לעודד שימוש בטכנולוגיה ידידותית לסביבה בקרב הציבור הרחב. "הדוגמה הטובה ביותר לכך היא החלטת הממשלה להעניק סובסידיה לכל מי שיקנה מכונית חשמלית", אומר מרטין רוכול, מנהל תחום התחבורה ב-Europe Climate Foundation - חברת ייעוץ בענייני סביבה. "ההחלטה הזאת תוביל לכך שמשפחה עשירה תוכל להרשות לעצמה לקנות מכונית שלישית, חשמלית, שתעמוד במוסך של הבית. ככה אנו לא משיגים דבר".

מה שמדאיג יותר,

אומרים המומחים, אלו נושאי העלויות והביצועים שמפריעים להתקדמות טכנולוגיית הסוללה. כשקונים מכונית היברידית, היברידית פלאג אין או חשמלית, עיקר התוספת בהוצאות קשור לסוללה. כשהסוללות מתקלקלות, מחיר החלפתן עלול להגיע לאלפי יורו. בנוסף לכך, רבות מהמכוניות המיוצרות כיום יכולות לנסוע רק למרחק מוגבל לפני שנדרש לטעון אותן שוב. "ייקח זמן עד שהמכוניות האלה יוכלו לנסוע יותר מ-200 ק "מ על טעינה אחת של הסוללה", אומר רוכול. "האם כדאי לקנות מכונית שיכולה לנסוע 200 ק"מ בלבד ואז צריך לטעון אותה במשך שש עד שמונה שעות? ".

ובכל זאת, הגרמנים קונים יותר מכוניות חשמליות מאשר בעבר. בחצי השנה הראשונה של 2011 נצפו בגרמניה 1,020 מכוניות חשמליות חדשות, בהשוואה ל-62 מכוניות בלבד במחצית הראשונה של 2010. " בגדול, יש נכונות גבוהה מאוד לקנות מכוניות חשמליות", אומר סמסון. "עם הזמן המחירים ירדו".

עם זאת, עד שהמכוניות החשמליות יזכו להפוך לנתח משמעותי מהשוק, הדרך עוד ארוכה, שכן גם אם גרמניה תעמוד ביעד שהציבה בפני עצמה ובשנת 2020 אכן ינועו על כבישיה מיליון מכוניות חשמליות, גם אז עדיין מדובר בשני אחוזים בלבד מצי הרכב במדינה. מומחים מציינים עוד שהקונים נרתעים לא רק מהמחירים הגבוהים, אלא גם מהיעדר התשתיות הדרושות לנסיעה על בסיס יומיומי. "עד עתה שמענו בעיקר הבטחות", אומר ורנר רה, מומחה לתחבורה ב-Friends of the Earth Germany, קבוצת יעוץ בענייני סביבה שבסיסה בברלין. "אנחנו לא רואים את התוכנית הזאת קורמת עור וגידים, כי צריך לבנות תשתית אדירה לטעינת הסוללות".

משקיעים במחקר

במכוניות היברידיות פלאג-אין יש לנהגים אפשרות לעבוד לשימוש בדלק ברגע שהסוללה מתרוקנת, ואילו מכוניות חשמליות לגמרי צריך לטעון במשך כמה שעות לפני שניתן להמשיך בנסיעה. ואולם, סמסון טוען שגרמניה לא צריכה לפרוש רשת של נקודות טעינה כדי להגיע ליעד של מיליון מכוניות חשמליות עד 2020. לדבריו , רוב הנהגים יכולים לטעון את המכונית בלילה בבית או כשהם בעבודה. מה גם שכבר היום יש הרבה נקודות טעינה לאורך הכבישים. "יש בברלין יותר נקודות טעינה מאשר מכוניות חשמליות", הוא אומר. "חשבנו שקודם כל נזדקק להרבה תחנות טעינה, אבל עם הזמן גילינו שלא זה מה שמפריע לקידום התוכנית הממשלתית".

הבעיה האמיתית, אומר סמסון, היתה ונשארה המחיר אך גם בזה יש התקדמות, שכן רוב הכסף שגרמניה מקציבה לנושא מופנה למחקר ולפיתוח, כשהמטרה היא יצירת מכוניות טובות וקלות יותר עם סוללות יעילות יותר-מה שיוביל בסופו של דבר גם להוזלת מחירי המכוניות.

יצרניות רכב גרמניות גדולות, כמו פולקסווגן, ב.מ.וו ודאימלר, כבר דוחפות קדימה: מודלים של מכוניות חדשות שהן חשפו בתערוכה בפרנקפורט אמורות להגיע לסוכנויות הרכב ברחבי המדינה כבר בשנת 2014. ועדיין, אנליסטים סבורים שהמבחן האמיתי יגיע רק לאחר 2020, כשייעשה ניסיון להגיע לנתח שוק של 25 אחוז. "השאלה היא לא אם נייצר מיליון או 900 אלף או 1.1 מיליון מכוניות חשמליות", אומר דודנהופר. "הרעיון הוא להכין את העתיד לטכנולוגיות חדשות, ותפקידה של הממשלה הוא להעניק לתעשייה שלה את המשאבים כדי שתייצר מוצרים חדשים לייצוא".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים