איום על מפרץ חיפה: מהיכן יובא חול לבנייה

הקמת נמל חדש בחיפה מעוררת מאבק בממשלה. במשרד להגנת הסביבה טוענים כי כריית חול ממפרץ חיפה לצורך הבנייה עלולה לגרום להרעלת הים ואילו במשרדי התחבורה והאוצר דורשים להוזיל עלויות ולהביא את החול מקרקעית המפרץ

אביב לביא | 20/11/2011 10:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מיליארדי שקלים, מיליוני טונות חול ומפרץ אחד - כל אלה עומדים במרכז מאבק פוליטי וסביבתי שמתחולל בימים אלה בין משרדי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה. על הפרק: הקמת נמל חדש בחיפה, והשאלה אם ניתן להקים אותו בלי לגרום לאסון סביבתי במפרץ חיפה.

בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
  
לאור הגידול בהיקף הסחר הימי של ישראל, המדינה מקדמת תוכניות להרחבת הנמלים בחיפה ובאשדוד. בעוד באשדוד אין בעיות מיוחדות, מפרץ חיפה נחשב אזור אקולוגי רגיש ומהווה בית למינים רבים של דגים.

הבעיה העיקרית טמונה בחול: כדי להקים את רציפיו של הנמל החדש, יידרשו כ-12 מיליון מ"ק חול. כמחצית הכמות האדירה הזו תילקח משטח הנמל, אבל את היתרה מתכננים לכרות מהמקום הקרוב והזול ביותר - קרקעית מפרץ חיפה. לכך המשרד להגנת הסביבה מתנגד בתוקף.
צילום: אלכס רוזקובסקי
המתרחצים ייפגעו. מפרץ חיפה צילום: אלכס רוזקובסקי

לטענת מומחי המשרד להגנת הסביבה, כרייה מאסיבית מקרקעית המפרץ עלולה לגרום נזק בלתי הפיך למערכות האקולוגיות. אבל בכך לא מסתכמים החששות. בחוות הדעת שכתב ד"ר גיל זיידנר ממרכז הניטור והמחקר הימי, ושהגיעה לידי מעריב, הוא טוען שהכרייה עלולה לגרום להרעלת הים ובכך לפגוע בדגי המאכל ובמתרחצים.

"במפרץ חיפה קיים ריכוז גבוה של חומרים מזהמים הקבורים בקרקעית", כותב ד"ר זיידנר, "כגון מתכות

כבדות ואצות רעילות. . . חפירה במפרץ תגרום לשחרור חלק מהחומרים הקבורים וכתוצאה מכך צפויה פגיעה באיכות מי הים עד כדי הרעלת בעלי חיים מאסיבית ופגיעה ממשית בבריאות הציבור".

הצעה לא חוקית

לאור החששות, דרש המשרד להגנת הסביבה לערוך סקר חלופות שבמסגרתו תיבחן הבאת חול מאזור אשדוד. אלא ששינוע החול מהדרום כרוך בעלויות גבוהות, ובמשרדי התחבורה והאוצר מבקשים להימנע מכך.

כדי לעקוף את דרישת המשרד להגנת הסביבה לבחינה יסודית של החלופות, ניסחו במשרדי האוצר והתחבורה הצעת החלטה לממשלה, הכוללת סעיף חריג שקובע כי כל דרישה תכנונית שעלותה גבוהה תידון על ידי צוות מיוחד שיהיה רשאי לפסול אותה. במשרד להגנת הסביבה נדהמו למקרא הדברים.

לפי חוות הדעת של היועצת המשפטית של המשרד מדובר בהצעה לא חוקית, שכן היא מהווה התערבות בוטה בעבודת מוסדות התכנון. בפגישה טעונה שנערכה לאחרונה בהשתתפות הצדדים אמר השר ארדן כי הוא רואה חשיבות רבה בפיתוח הנמלים, אבל רק אחרי שנבחנו כל החלופות ותוך פגיעה מינימלית בסביבה. ארדן הוסיף שאם ייעשה ניסיון חד-צדדי להעלות את הצעת המחליטים לממשלה, הוא יילחם בה בכל הכלים העומדים לרשותו.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מנהל דיון מקצועי וענייני עם המשרד להגנת הסביבה לאיתור הקרקע המתאימה לבניית הנמל החדש. יצוין כי משרד התחבורה גייס יועץ בינלאומי לצורך קבלת סיוע במציאת החלופה הטובה ביותר שתענה על צורכי הנמל החדש, תוך שמירה מרבית על איכות הסביבה".

aviv67@gmail.com

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''סביבה''

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים