תרופה למחלה ניוונית
חבל שח"כ גלאון הופכת את השיח לשינוי שיטת הממשל לפארסה מגדרית. המניעים הנסתרים שלה מובנים אבל לא מקובלים
ח "כ גלאון היא נציגה של מפלגה קטנה וחשובה. מרצ, בראשותה, היא שריד לעבר סוציאל-דמוקרטי מפואר. בת בריתה של מפלגת העבודה התכווצה לשלושה מנדטים, רבע מגודלה בימי ממשלת יצחק רבין. ולמרות התכווצותה המקבילה של מפלגת העבודה, מ-44 מנדטים באותה תקופה לשמונה היום, לא פעלו שתי המפלגות הללו לאיחוד ביניהן. השאלה אם בבחירות הבאות, עם הצטרפותם של כוחות חדשים, מרצ תתעשת או תיעלם-עדיין פתוחה.
24 מפלגות התמודדו בבחירות לכנסת הנוכחית, 13 מהן עברו את הסף ושיגרו נציגים לכנסת. בקואליציה הנוכחית שש מפלגות שונות, מספר שיא במושגים של דמוקרטיות מפותחות. ראש הממשלה מחושק, מסונדל ומאוגף על ידי שותפותיו לקואליציה, מפלגות מגזריות המשרתות את צורכי בוחריהן תוך כדי התעלמות מצורכי הציבור הרחב.
ח"כ גלאון, התוקפת את "הגברים השבעים", מודאגת למעשה מן ההסכמה בין מכוני המחקר השונים (אני מייצג אחד מהם) בדבר הצורך בצמצומה ההדרגתי של הייצוגיות היתרה בשיטת הממשל בישראל ויישור קו עם סטנדרטים הקיימים בדמוקרטיות המפותחות.
הסכמה זו, הרואה צורך חיוני בהעלאה מדודה של אחוז החסימה משני אחוזים עד ארבעה אחוזים במהלך העשור הקרוב, עלולה אכן לעורר דאגה בח"כ גלאון ובמפלגתה. אבל במקום לנקוט יוזמה ולפעול לגיבוש המחנה הסוציאל-דמוקרטי,
לדברי גלאון, מתקני השיטה חותרים ליציבות שלטונית בכל מחיר. למה שנחתור לכך? הרי היום השלטון יציב מתמיד, גם אם הוא יציב בקיפאונו ואינו מניב דבר. דווקא יכולת המשילות, שנשמעת בפיה כמעשה מגונה, היא שיכולה לחולל יציבות מניבה. ממשלת רבין, שנשענה על רוב קטן, נהנתה מיכולת משילות גבוהה בזכות היותה נציגת גוש גדול שפעל בהרמוניה.
הדמוקרטיה הפרלמנטרית שלנו היא שנמצאת בתהליך ניווני. אפשר לזהות את שורשיו בטווח שבין משבר אמון הציבור במערכת הפוליטית בעקבות רצח רבין לבין השיבוש שחוללה הבחירה הישירה וההצבעה לראש הממשלה בפתק נפרד.
כדי להשיב את עטרת הדמוקרטיה הישראלית ליושנה יש צורך בסדרת תיקונים משקמים, ששום ממשלה לא יכולה לקדם בגלל חישוקים קואליציוניים.
ככלל, אין ביכולתה של המערכת הפוליטית לעסוק בתיקוני שיטה באופן בלתי מוטה. ח"כים חוששים לעתידם ומפלגות - להיחלשותן. רק גורם עצמאי, אחראי, המתבסס על עבודת מחקר מקיפה, יכול להציג סדרת תיקונים חיוניים ולקוות שח"כים ושרים, שטובת המדינה לנגד עיניהם, יפעלו לקידומם.
העלאת אחוז החסימה הוא אחד מאלה. תיקון פשוט לביצוע, נטול עלות שאינו דורש מנגנוני יישום. תיקון שיפחית את מספר המפלגות ויגדילן. תיקון כזה ישנה לא רק את מרקם הכנסת, אלא גם את דפוסי ההצבעה של הציבור. מפלגות יתכנסו לגושים ובוחרים ייזהרו מלבזבז את קולם על מפלגות קטנות, טהורות ככל שתהיינה.
חבל להפוך נושא כה חשוב לפארסה מגדרית. אם ח"כ גלאון תעיין ברשימת חברי קבוצת המחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ובהרכב הפורום לתיקון שיטת הממשל, בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר, היא תמצא גיוון מגדרי, מקצועי וציבורי ראוי.
במעבדות הללו נעשית מלאכת הקודש של בניית תכנית כוללת. לא תוכנית ל"שינוי המשטר" אלא לתיקון השיטה. לשיקום המפלגות, לחיזוק הכנסת ולייעול תפקוד הממשלה והעומד בראשה.
הכותב הוא מנכ"ל "ישראלים להצלת הדמוקרטיה"