רכבת ההפתעות: גם לנוסעים יש סיבה לשבות
אם הרכבת לא שובתת, אז נקרע לה כבל או נשרף לה קרון. זו הזדמנות של ראש הממשלה ושר התחבורה להפוך את ישראל למדינת רכבת
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק

מדהים היה לגלות, כי בין נוסעי הקרון – שהיה כמעט מלא – נשמעה בעיקר דממה. חלק הביטו בסקרנות, אחרים החליפו מבטים משועשעים ורק אחד צעק באיזהו שלב, "די, שקט, תפסיקו לצעוק". הפקח, שעשה את עבודתו, צודק. גם הנוסע צודק. האחרים שבחרו לשתוק צודקים פחות. ואולי הם שתקו כי נותרו חסרי אונים מול הדילמה החברתית של שביתת הרכבות.
אין חולקים על הזכות של העובדים לשבות. אך, האם הדרך הנכונה היא לפגוע בנוסעי הרכבת? רובם ככולם בני השכבות החלשות ושכבות הביניים. אולי אפשר לצמצם את מספר הרכבות, להאט את קצב הנסיעה או להקטין את מספר עובדי הקופה והמודיעין? אבל השבתה מוחלטת של קווים היא מכה קשה לנוסעים ולתחבורה (עוד לפני שאמרנו מילה על זיהום אוויר).
הנוסעת שבספסל מולי אמרה, לאחר שביתת הנוסע, שעוד מעט יהיה לה מכונית והחיים יהיו קלים יותר. במציאות הנוכחית, לצערנו, היא צודקת. אם הרכבת לא שובתת, אז נקרע לה כבל, נשרף לה קרון או מתנגש בה טרקטור. לכולם יש, כמובן, כוונות טובות. ההנהלה רוצה לשפר את השירות, להקטין את סיכוני הבטיחות ולספק לכולנו רכבת זמינה ומדויקת. גם לעובדים מטרות זהות, רק הם לא רואים באותה עין את דרך פתרון הבעיות.
אז, איפה מי שבאמת צריך להכריע? ראש הממשלה ושר התחבורה עסוקים, כך מתברר, בהשקת תכנון הרכבת לאילת ובחידוש רכבת העמק. אין ספק, חיבור הרכבת לפריפריה היא משימה חשובה, אבל לא החשובה ביותר.שר התחבורה גם בחר לשנות את שם משרדו שמכונה מעתה "משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים". ובכל זאת, דווקא עכשיו לשניים הללו ישנה אפשרות אמיתית לשנות, כשרכבת טרכטנברג תהווה עבורם רוח גבית.
במקום לאיים ולריב עם העובדים צריך לחבק אותם. להשאיר כמה שניתן סמכויות אצל עובדי הרכבת, להוציא עבודות למיקור חוץ בתיאום מלא עם העובדים ובחוסר ברירה בלבד. במקביל לדרוש מעובדי הרכבת מקצועיות ואחריות גדולה יותר. בתמורה כדאי לשפר את תנאי העבודה שלהם. "בטיחות בדרכים"? טוב יעשה השר כץ, אם יפנה את תקציב פיתוח הכבישים לשיפור הבטיחות בדרכים הקיימות. על הדרך יצליח, לבטח, לצמצם את תאונות הדרכים, ויהיה הראשון
את עומסי התנועה יפתור בהארכת קווי הרכבת הקיימים, בהכפלת מסילות וברכישת קרונות נוספים. טוב יעשו אם יחליטו, באופן אסטרטגי, להוזיל את עלות הנסיעה. רק כך אפשר יהיה באמת לעודד את הציבור לנטוש את כלי הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית אמינה (על אוטובוסים נדבר בפעם אחרת).
ישראל היא מדינה כל כך קטנה, פריסה נכונה יותר של רשת הרכבות צריכה להפוך אותה למדינה שרוב האנשים נוסעים ברכבת על בסיס יומי. הרי מי לא חוזר מטיול בפריז, רומא או לונדון ואומר, "אם רק היו לנו רכבות כמו באירופה".