כסף קל: על מעושרות ועוד

הבלטת נשים שעשו את הונן על ידי היצמדות לגברים עשירים יוצרת מודל עלוב לחיקוי

גבי וימן | 11/1/2012 14:17 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
הדרת נשים היא עתה בקדמת השיח הציבורי והתקשורתי, וטוב שכך. אולם הדרת נשים, מעיקה וגסה ככל שהיא, מסתירה פן אחר ומדאיג לא פחות: הבלטת נשים מאוד מסוימות. לקדמת הבימה התקשורתית מועלות ונדחפות "גיבורות" חדשות: נשים "מצליחות", נשות "עסקים" מסוג מאוד מסוים. אלה "נשות הקריירה" המצליחות. אך הצלחתן היא במסלול מאוד מוגבל ומוגדר של קריירה "נשית חדשה". כן, כוונתי לנשות "מעושרות" וגם לחלק מאלה שהגיעו לבית "האח הגדול".

נשים אלה הצליחו בזכותם של גברים, וליתר דיוק בזכות היצמדות נצלנית ובוטה לגברים הנכונים. ניקול ראידמן מ"מעושרות" מספרת על מאהב סודי, אוליגרך רוסי עלום שם, המבקר בביתה וכנראה מקיים אותה ואת ילדתה נטולת האב. לאה שנירר, חברתה להצלחה, מתפרנסת מבעל עשיר, איש עסקים מצליח.

אתי דודאי הגרושה עשתה את הונה מבעלה לשעבר, איש עסקים עשיר, וטלי סיני-ריקליס מצאה לה את משולם ריקליס, המיליונר הקשיש (בן 88) שמפרנס אותה. לבית "האח הגדול" נכנסה אביבית שהצהירה בגלוי כי "שכירים לא מעוררים אותה מינית" וכי היא "יוצאת" רק עם עצמאים עשירים שמשכורתם לפחות 100 אלף שקל בחודש. אביבית מציגה, מתברר, לא רק יתרונות גופניים בולטים, אלא גם את המחירון.
נשים תלותיות

נשים אלה אינן מודרות מהתקשורת: אדרבה, הן מובלטות מאוד כנשות ההצלחה, העושר והפרסום. הן אפילו מככבות בתשדירי פרסומת, משל היו סמל חברתי ראוי לחיקוי.

עם זאת, נשים אלה הן תלותיות; נשים שהצליחו, בעזרת הגבר הנכון, לנתב את נשיותן וגופן להצלחה כלכלית ולעמדה של סלבריטאיות טלוויזיונית. אך החשוב מכל, נשים אלה מוצגות גם כמודל של הצלחה לנשות ישראל, מודל שבו צופות בשקיקה ילדות ונערות רבות.

הביקורת הפמיניסטית על הצגת נשים בתקשורת התעוררה לפני יותר מ-40 שנה : החל משנות ה-70 החלו מחקרים רבים לתעד את הקיפוח התקשורתי של נשים בתקשורת.

בתחילה התמקדו המחקרים במיעוט היחסי של נשים על גבי מסכי הטלוויזיה ומאוחר יותר חשפו את ההצגה הסטריאוטיפית של נשים בתפקידים שמרניים (טיפוח הבית, ניקיון ובישול, טיפול בילדים).

הביקורת כללה גם את ההצגה הנצלנית של נשים בפרסומות (כאובייקטים מיניים) וקיבוען כמשוללות חשיבה רציונלית, נוטות לגחמות, רגשניות, ממוקדות בטיפוח המראה החיצוני ועוד.

חוקרים רבים, ובהם אני, התמקדו בהשפעות שיש לתכנים אלה על האופן שבו תופסות נשים את עצמן, על התעצמות סטריאוטיפים לגבי תפקידי נשים ועל הנצחתם וקיבועם של תפיסות ודימויים מקפחי נשים.

הכל למען הרייטינג

המודל החדש של נשים "מצליחות" צריך להטריד אותנו: יש בו הצבת מודל לחיקוי עבור ילדות ונערות המפנימות את הלקחים של ראידמן וחברותיה. לגבי רבים בישראל, "מעושרות" ובנות "האח הגדול" אינן נלעגות כי הן "עשו את זה ובגדול".

למנהלי ערוצי הטלוויזיה המסחרית אין עניין בשיווק סטריאוטיפים: הם מעוניינים ברייטינג, במשיכת מפרסמים, בהגדלת ההכנסות מפרסומות. אך הם עושים זאת באמצעות השחתה סדרתית של התרבות הישראלית, טמטומו של הדור העתידי והטמעת ערכים כוזבים. הם מלקטים את האביביות והניקוליות ומביאים נשים אלה, המתרגמות את מיניותן למונחים כספיים, למעמד של מודל, סמל של הצלחה חברתית.

יש בישראל נשים רבות יותר מה"מעושרות" שהצליחו בזכות עצמן, הודות לכישרונותיהן וללא תלות נצלנית בארנקם של גברים קשישים; ויש לציבור הישראלי גם נציגים בגופים רגולטוריים, כמו מועצת הראשות השנייה, שצריכים להתעורר ולפעול לפני שנטבע בים של נשים "מצליחות" במסלול המותיר את המקצוע העתיק בעולם הרחק מאחור.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

גבי וימן

צילום: .

פרופסור חוקר תקשורת פוליטית בחוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה. היה חבר במועצת הרשות השנייה ובוועדת המכרזים של ערוץ 10

לכל הטורים של גבי וימן

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים