הגיע הזמן לשים קץ למשחק המחבואים של הבנקים
70% מהעונים על סקר של המועצה לצרכנות לא ידעו לקבוע באיזה מבין שני בנקים כדאי יותר לנהל חשבון עו"ש; כך יוצרות עמלות העו"ש רשת הסוואה
בתרבות חיי הסחר בישראל יש מי שמעוניין להפריע לתחרות כזו לפרוח, בין היתר בחסימת הדרך בפני הצרכנות הנבונה. תחום הבנקאות הוא דוגמה מוחשית לכך.
הבנקים, באמצעות עמלות עו"ש, יצרו רשת הסוואה המונעת מהצרכנים להשוות בין הבנקים השונים לגבי פערי הריבית (מצד אחד הריבית על יתרת חובה ועל הלוואות ומצד אחר הריבית על פיקדונות ועל יתרת זכות). בסקר של המועצה לצרכנות לא ידעו 70% מן הצרכנים לקבוע באיזה מבין שני בנקים כדאי יותר לנהל חשבון עובר ושב, לאחר שהוצגו להם נתוני עמלות העו"ש והריביות. מצב זה עולה לצרכנים מאות מיליוני שקלים מיותרים בשנה.
באותו הסקר נבדקו הסיבות שמביאות את הצרכנים להשוות מחירים: 65% אמרו כי אם יסולקו עמלות העו"ש ויחדלו להפריע בהשוואה זו הם יתחילו להשוות את פערי הריביות. עמלות העו"ש הן אם כן המכשול המונע מן הצרכנים לבצע את "מצוות ההתמקחות" שהמליץ עליה יהודה שרוני לצרכנים במאמרו "קחו פסק זמן".
קיומה של יכולת השוואה הוא המפתח לארגז הכלים הצרכני ששרוני מדבר עליו ונמצא כיום בידיו של המחוקק: המועצה לצרכנות פנתה בעבר למפקח על הבנקים וביקשה ממנו להסיר את המכשול, אך נענתה כי אין כלל בעיה בנושא העמלות.
בעקבות זאת יזמה המועצה חקיקה בהובלת יושבי ראש של ועדות בכנסת, שתסדיר את הבעיה ותשפר את יכולת ההשוואה של הצרכנים ואיתה גם את יכולת ההתמקחות שלהם מול הבנקים. בהמשך למגמת השיפור במודעות הצרכנית הגיע הזמן לשים קץ למשחק המחבואים של הבנקים ולא להניח להם לקחת פסק זמן ממחאתו של הציבור.
הכותב הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות