"משרד החינוך גובה תשלום חריג מהורים"
כפי שנחשף במעריב: דוח המבקר קובע כי המשרד לא פעל נוכח חריגות שהתגלו ולקח לעצמו שיקול דעת רחב מדי ללא מדיניות או שקיפות

על פי הדוח, בתחילת שנת הלימודים הקודמת אמד משרד החינוך את היקפם של תשלומי ההורים בבתי ספר בכ-2-3 מיליארד שקלים בשנה, שהם כ-10%-15% מתקציב המשרד לחינוך היסודי והעל-יסודי.
הבדיקה העלתה כי יותר ממחצית המוסדות חרגו בגביית תשלומי ההורים, כאשר מינהל חינוך ירושלים מוביל בגבייה המופרזת (כ-90% ממוסדות החינוך בעיר גובים מעל המותר).
בדוח נכתב כי "במרוצת השנים מסתמנת תופעה הולכת וגוברת של גביית תשלומים נוספים מהורי התלמידים, תוך חריגה מהתשלומים המותרים ובלא פיקוח נאות. בנושא זה הולכת ומתהווה מציאות שבה התשלומים הנוספים משמשים לעתים, כלי מהותי ומרכזי של בתי הספר להספקת שירותי חינוך איכותיים".
סוג אחד של חריגה שנסקר בדוח עוסק בבתי הספר התיכוניים, בהם "המשרד אִפשר מצב שבו הורי התלמידים מממנים יישום של חלק מתכני הלימוד המוגבר של מקצועות בחטיבה העליונה".
"מימון חיצוני זה מבטא נסיגה של המדינה ממימון של פעולות חינוכיות הנכללות בליבת תכנית הלימודים", נכתב בדוח, "והדבר משקף סוג של הפרטה סמויה במערכת החינוך,
הדוח אף ציין כי "תכניות הלימודים הרשמיות והמחייבות של מקצועות לימוד ברמה מוגברת בחטיבה העליונה כוללות דרישות פדגוגיות שאינן מתוקצבות בידי המשרד, ולכן נדרש בית הספר לגבות תמורתן תשלומים מההורים".
מדובר לעתים בתוספות של אלפי שקלים בשנה, כאשר הדבר מצמצם את אפשרות הבחירה של התלמידים שהוריהם אינם מסוגלים לממן זאת, ופוגע בציון עבור מקצועות מורחבים בהם לא היו יכולים להשתתף בכלל הפעילויות.
כעת יידרש משרד החינוך לצמצם חלק מהמגמות הייחודיות, בין היתר אלו הכוללות סיורים, הצגות תיאטרון ועוד.
בדוח ישנה ביקורת חריפה על נושא רגיש במיוחד: לימודי הקודש בבתי הספר הממלכתיים דתיים.
משרד החינוך הגדיל בשנים האחרונות את הגמישות בנוגע למוסדות אלו מתוך ניסיון לשמרם בתוך החינוך הציבורי. בין היתר, מאפשרים ויתור על חלק משעות הליבה, מיון תלמידים וגבייה של אלפי שקלים נוספים ומת החינוך הממלכתי.
כעת קובע המבקר כי "מדיניות המשרד המתירה למגזר אוכלוסייה אחד לגבות כספי הורים בשיעור גדול הרבה יותר מהשיעור הנגבה משאר המגזרים, ובאופן הזה לספק לתלמידים שעות לימוד רבות יותר, היא בגדר פגיעה בשוויון כלפי שאר המגזרים... על הנהלת המשרד לפעול לתיקון האי-שוויון". יישום הדוח צפוי לפגוע בשעות הקודש.
יש לציין כי הביקורת היא הן על האפשרות לשעות הלימוד הנוספות המתאפשרות בבתי הספר הדתיים והן על העומס הכלכלי האדיר הנופל על הורי התלמידים במגזר זה.
משרד החינוך זוכה לביקורת גם ביחסו לבתי הספר הפרטיים למחצה, המוכר שאינו רשמי, הזוכים לתקצוב חלקי עד מלא מהמדינה. יש לציין כי רוב המוסדות האלו משתייכים למגזר החרדי.

על פי דוח המבקר, המשרד מאפשר לבתי ספר אלו "שלא להשתתף בפעולות הבקרה של המשרד, ולכן לא היה בידיו מידע על דרישות התשלום של בתי הספר האלה מההורים... עמדתו הפסיבית של המשרד כלפי אי-קיום הוראותיו במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותו לחיזוק החינוך הרשמי".
המבקר תוקף את הגמישות הניתנת בבתי ספר אלו בגבייה של תשלומי ההורים, המאפשר גבייה גבוהה יותר וכן כר נוח לפרישת מוסדות חינוך דתיים מהחינוך הממלכתי לטובת הזרם המוכר שאינו רשמי.
המבקר מתייחס גם לגביית תשלומי הורים באמצעות עמותות הורים: "לצדם של כמה ממוסדות החינוך פועלות עמותות הורים אשר בראשן עומדים הורים של תלמידי המוסדות, ובין השאר הן עוסקות בגביית כספים מההורים. החוק הסמיך רק את הרשות המקומית ואת בעל המוסד לגבות מההורים כספים עבור תשלומי חובה ורשות, ולעמותת הורים אסור לגבות מההורים כספים המיועדים לפעילות בית הספר במהלך יום הלימודים".
"עוד בשנת 2005 ידעה הנהלת המשרד כי ועדי הורים משתמשים בכספי הורים לשם פתיחת כיתות לא תקניות בבתי הספר ולשם העסקת מורים נוספים, בין היתר באמצעות עמותות הורים... החריגות נעשו לעתים בידיעת מטה המשרד, אשר לא פעל בנוגע לאותם בתי הספר ולא בחן את פעילותן של עשרות עמותות הורים אחרות במישור המערכתי".
גם לגבי שאר ההיבטים בדוח קובע המבקר כי משרד החינוך נוקט במדיניות של "הימנעות מנקיטת פעולות לנוכח חריגות שהתגלו".
כמו כן, המפקחים של בתי הספר קיבלו את הסמכות לקבוע האם לאשר החריגות או לאו. המבקר קובע כי מדובר בשיקול דעת רחב מדי ללא מדיניות מוסדרת וללא שקיפות.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדו"ח המבקר: "משרד החינוך בעיצומו של מהלך משמעותי להורדת נטל התשלומים המושת על כלל ההורים במערכת החינוך ולחיסכון של עד אלפי שקלים למשפחה מדי שנה. בנוסף, משרד החינוך מגבש מנגנון סבסוד דיפרנציאלי לסיוע בתשלומי הורים להורים מהשכבות החלשות".
עוד נמסר: "לראשונה מקים משרד החינוך מנהל רישוי, בקרה ואכיפה שיפעל במשרד החינוך וייתן מענה בכל הנוגע לבקרה ולאכיפת הסדרי התשלומים כפי שיקבעו. לצורך גיבוש מדיניות והנחיות לגביית שכר לימוד בחינוך המוכר שאינו רשמי ובחינוך הממלכתי- דתי מונו 2 ועדות הפועלות בימים אלה: 1) ועדה בראשות מנהלת מחוז חיפה, גב' רחל מתוקי, הפועלת לגיבוש מדיניות והנחיות לגביית שכר לימוד בחינוך המוכר שאינו רשמי, וכן, לגיבוש מדיניות והנחיות בנושא גבייה עבור מגמות לימוד בחטיבה העליונה. 2) עדה בראשות מנהל מינהל כח אדם בהוראה, תיאום ובקרה, מר מנחם כהן, הפועלת לצורך גיבוש מדיניות והנחיות לגביית שכר לימוד בחינוך הממלכתי-דתי עבור תכנית לימודים נוספת תורנית".
