המבקר: התכנית לצמצום בגרויות לא טופלה

על אף כי שר החינוך הודיע על הקמת ועדה שתבחן את הנושא, קובע המבקר כי החלטה דומה התקבלה לפני 3 שנים, אך דבר לא נעשה

עמרי מניב | 1/5/2012 16:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לאחרונה הודיע שר החינוך על הקמת ועדה שתבחן את נושא צמצום בחינות הבגרות, אלא שדוח המבקר שהוגש הבוקר (ג') מותח ביקורת על כך שהחלטה דומה התקבלה כבר לפני שלוש שנים, אך דבר לא נעשה בנדון.

"המשרד לא עמד ביעד שהציב". נבחנים במבחן בגרות צילום ארכיון: פלאש 90
בדוח נכתב כי "באוגוסט 2009 הציג השר לפני הממשלה והכנסת את התכנית 'ממשלת ישראל מאמינה בחינוך', שבה שב והדגיש, בין היתר, את היעד של צמצום מספר מקצועות הבחירה... בתכנית שהציג השר לממשלה ולכנסת הוא אמר: 'יש היום יותר מדי מקצועות במערכת. היעד שלנו לצמצם ב-25% את מקצועות הבחירה'".

המבקר קובע כי "אחד מהיעדים שהציב המשרד לשנים 2009-2010 היה צמצום מקצועות הבחירה ב-25%. נמצא כי המשרד לא עמד ביעד זה".

המבקר מותח ביקורת גם על כך שהחלטות מקצועיות כלל אינן מתקבלות על ידי הדרג המקצועי במשרד אלא על ידי שר החינוך והנהלת המשרד. כך, במהלך הקדנציה הנוכחית, הוחלט על הוספת מספר מקצועות חדשים בבתי הספר. החלטות אלו אמורות להתקבל על ידי המזכירות הפדגוגית, אולם במקרים רבים זו אף לא דנה בהן.

על פי דוח המבקר, כך היה באשר להוספת המקצועות תרבות ישראל ומורשתו, חינוך פיננסי, סינית ואיטלקית. המבקר קובע כי על המזכירות הפדגוגית "להיות שותפה מרכזית בהליכים המתקיימים בנושא הוספה וגריעה של מקצועות לימוד". עוד כותב המבקר כי האחראי על הסינית והאיטלקית, עליו הופקדה מלאכת בניית המקצועות החדשים, כלל אינו דובר שפות אלו.

ממוצע ציונים נמוך יותר

בנושא אחר קובע המבקר כי חלק מבתי הספר הדתיים בחינוך הממלכתי מלמדים רק חלק מתוכנית הליבה.

בשנים האחרונות נאבק משרד החינוך כדי למנוע עזיבה של מוסדות חינוך מהזרם הממלכתי דתי אל החינוך הפרטי או החינוך החרדי. במסגרת זו גילה המשרד גמישות רבה, כאשר על פי דוח המבקר באה לידי ביטוי גם בתוכנית הליבה.

דוח המבקר בחן את לימודי האנגלית במספר בתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי דתי ומצא כי בחלק מהמקרים לא קוים העיקרון

על פיו יש ללמד במוסדות הממלכתיים 100% של תוכנית הליבה.

על פי הדוח, "משרד מבקר המדינה מעיר למשרד החינוך כי קיום העיקרון היסודי האמור שקבע בדבר חובת הלימוד של מקצועות הליבה מחייב בחינה של כל מקרה ותגובה החלטית על כל מקרה שבו בבית ספר רשמי אין לימודי ליבה בהיקף של 100% על פי ההוראה שנקבעה בנושא".

בדוח נכתב כי ממוצע הציונים של התלמידים בחינוך הממלכתי דתי נמוך מאלה של החינוך הממלכתי הרגיל.

תגובת משרד החינוך

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לדברים: "בשנת 2010 נעשה תהליך לצמצום מקצועות ואיחוד תחומים. בין היתר בוטלו המקצועות הטכנולוגיים - ההתמחות מערכות מידענות ממוחשבות, קירור ומיזוג אוויר, הוראה והדרכה. כמו כן אוחדו התמחויות - תכנון הנדסי של מבחנים ואדרכילות. אשר להוספת מקצועות הלימוד: ככלל תהליך שילוב מקצועות לימוד במערכת החינוך נעשה בדרך מקצועית הכוללת גיבוש תכנית לימודים, פיתוח מקצועי של מורים ואישור חומרי למידה. באשר לחינוך פיננסי יצוין כי, נושא הלימוד נכנס למערכת החינוך הישראלית כפי שנכנס למערכות חינוך בעולם הרחב כחלק מסטנדרטים בינלאומיים שעל פיהם יש להכשיר את תלמידי מערכת החינוך לחיים".

עוד נמסר מהמשרד: "באשר ללימודי מורשת ותרבות ישראל, תכנית הלימודים גובשה על ידי ועדת מקצוע בראשות פרופ' איש-שלום ובהשתתפות המפמ"ריות לתושב"ע ומחשבת ישראל.  פיתוח התכנית נעשה תוך בירור מקצועי ומעמיק של חברי הועדה והיא נבנתה כתכנית רב-מימדית, מובנית ושיטתית ותכניה מאורגנים בארבעה צירים המותאמים לכל שכבת גיל (ה'-ח'). לגבי שילוב לימודי הסינית במערכת החינוך, מונתה ועדת מקצוע בראשותה של ד"ר ליהי יריב לאור שגיבשה את תכנית הלימודים. גם לימודי האיטלקית מלווים על ידי ועדת מקצוע בראשה עומדת ד"ר מנואלה קונסולי".

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אקטואליה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים