
"גופים מסחריים וכתות פועלים בבתי הספר"
דוח המבקר קובע שחלק גדול מגורמים חיצוניים המפעילים תוכניות חינוכיות הם חבורת מסחריות, ומזהיר מחדירת כתות למערכת החינוך

עוד קובע הדוח כי כמעט ולא קיימת מדיניות הקובעת אילו גופים ראויים לעמוד בפני התלמידים.
"במשך שנים, הנעשה בשטח בעניין התכניות החיצוניות לא מתבסס על מדיניות מוצהרת ומושכלת, אלא שהמציאות היא זו שמכתיבה במידה רבה את הנעשה בתחום זה", קובע הדוח. "המצב משקף מגמה של הפרטה סמויה של רכיבים במערכת החינוך, כלומר הפרטה הנעשית שלא לפי מדיניות מכוונת ומפורשת, בלי שהמשרד הגדיר את גבולותיה ובלי שקבע כללים לביצועה".
המבקר כותב כי מדי שנה בשנה פועלים במוסדות החינוך אלפי גורמים חיצוניים המפעילים תכניות וכי 36.5% מהגורמים החיצוניים הם גורמים מסחריים. "המשרד לא קיבל בקשות לאישור פעילותם של חלק ניכר מהגורמים המסחריים", נכתב.
עוד נקבע בדוח כי כאשר משרד החינוך מאפשר לגורמים עסקיים להפעיל תכניות במוסדות חינוך, בלי שבחן את תוכניהן באופן מעמיק, הוא מותיר בידי אחרים את שיקול הדעת. "בהעברת הסמכות הזאת מאפשר המשרד לאותם גורמים לקבוע את התכנים ולהחדיר מסרים שיווקיים לבתי הספר", נכתב בדוח.
תלמידים
המבקר התייחס גם לתוכניות לתגבור ההכנה לבחינות הבגרות, המועברות במקרים רבים על ידי גופים חיצוניים. המבקר קבע כי בחלק מהמקרים משרד החינוך הותיר את קביעת העקרונות המנחים בתכניות לגורמים חיצוניים וכי יש במקרים "הפרטה סמויה שעלולה לפגוע בתלמידים".
עוד עולה מהדוח כי על אף שמשרד החינוך אוסר על פעילות של כתות, אגף השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד אִפשר להפעיל תוכנית למדיטציה טרנסדנטלית, שנמצאה ככזו הכרוכה בסיכונים נפשיים לתלמידים העוסקים בה. וכי המשרד התיר לבצע מחקר בבית ספר שמבוסס על הטכניקה, למרות הסיכונים שיוחסו לה, ללא אישור של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש. כמו כן, בשנה שעברה הפעילה עמותה תוכנית של כת הסיינטולוגיה, זאת על אף שזו נאסרה לחלוטין.
הדוח קובע כי על משרד החינוך להקפיד על כך שאנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש של המשרד יבדקו כל הצעה להפעיל תכנית חיצונית שיש חשש כי היא משפיעה על מצבם הנפשי-רגשי של תלמידים. עוד נקבע כי יש לבדוק את כוח האדם הפועל בבתי הספר במסגרת התכניות החיצוניות, ולבדוק אם הוא הוכשר כנדרש ואם הוא עומד בתנאים הקבועים בחוק למניעת העסקה של עברייני מין.
כמו כן, קובע הדוח כי על המשרד לקבוע אמות מידה בנוגע לאופן הפעלת תכניות לתגבור ההכנה לבחינות בגרות מטעם יחידות שונות במשרד, זאת לאור "החשיבות לשמירה על קווי המדיניות הפדגוגיים שקבע המשרד, קל וחומר במקרים שבהם מדובר בתכניות שתכליתן לגשר על פערים, המיועדות בעיקר לתלמידים מתקשים או לתלמידים מיישובים שאינם מבוססים ומאוכלוסיות מוחלשות.
"על הנהלת המשרד לקבוע מדיניות ברורה בנוגע להפעלת תכניות אשר עלולות לעודד צריכה בבתי ספר, בייחוד תכניות מטעם חברות בעלות אינטרס מסחרי, ולכרוך אישור תכניות כאלה בהקניית חשיבה ביקורתית לתלמידים", נקבע בדוח.
ממשרד החינוך נמסר כי במסגרת ההיערכות לשנת הלימודים הבאה "ירענן המשרד בפני הפיקוח הכולל והמקצועי במחוזות ומנהלי בתי ספר את ההנחיה הקובעת לפיה כל תכנית חיצונית מחייבת בדיקה מראש ובקרה של המפקח/ת הכולל/ת כמו גם בדיקת כוח האדם הנכנס בשערי מוסדות החינוך ללמד את התכנית".
עוד נמסר כי "יישלח מכתב לכל מנהלי בתי הספר בו יובהר, כי במקרים בהם חברות מסחריות מבקשות להיכנס בשערי המוסד החינוכי, הם מחויבים לנהוג בכפוף למדיניות המשרד בנושא המפורטת גם בחוזר מנכ"ל" וכי "מודל חדש של משרד החינוך להסדרת כניסתם ועבודתם של גופים מהמגזר השלישי מצוי בשלבי אישור סופיים".
