רפאל שוקלת פיתוח דלק ביולוגי; ארקיע מקדמת פיילוט לטיסת ביודיזל
הרשות לפיתוח אמצעי לחימה קיבלה אישור לייצר דלק מפסולת אורגנית, וגם בחברת התעופה מיישרים קו עם המגמה העולמית ועוברים לדלק ירוק וזול יותר. ניר דגן, המשנה למנכ"ל ארקיע: "אין ברירה אלא לעמוד ביעדים האירופיים, והדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שימוש בדלקים נקיים יותר". חשיפה
◄בואו להיות חברים של nrg ירוק גם בפייסבוק
הבוקר (ה') צפויים נציגי שתי החברות להגיע למפגש ראשון מסוגו שבו ינכחו נציגי תעשיית הביודיזל הישראלית, בהם אנשי החברות יוניברב, גרין סיטי וגלובל אנרג'י, לצד אנשי אקדמיה ובהם נציגי אוניברסיטת בן-גוריון.
◄האמריקאים נגד קיזוז הפחמן בטיסות
◄חברות התעופה ישלמו באירופה קנסות פחמן
◄הטיסה פלטה גזי חממה? חברת התעופה תשלם
גורמים ברפאל אישרו את הפרטים וציינו כי "בחודשים האחרונים אושרה לנו תוכנית ראשונה לייצור דלק מפסולת אורגנית, ובנוסף אנו בוחנים שיתופי פעולה עם כמה חברות בתחום הביו-דלקים". לדבריהם , מדובר בנושא חדש שנמצא בשלבי התהוות בחברה, אך הכוונה היא להרחיב את העיסוק באנרגיה ולהפוך בעתיד למפתחי ביו-דלקים וליצרני טכנולוגיות בתחום הדלקים הביולוגיים. ברפאל יש כיום כמה מעבדות לאומיות וחלקן הקטן מוקדש לתחום האנרגיה.
עוד העריכו הגורמים כי ההשקעה הכספית של רפאל בתחום האנרגיה תעמוד בשלב הראשון על כמה מיליוני שקלים, הן בהשקעה ישירה והן באמצעות תקציבים חיצוניים.

כאמור, לא רק רפאל חודרת לתחום הדלקים הנקיים: ניר דגן, מנכ"ל א.מ (חברת התחזוקה של ארקיע) והמשנה למנכ"ל ארקיע, אישר כי גם חברת התעופה עושה צעדים ראשונים בתחום. "אנו בוחנים ברצינות את נושא השימוש בביודיזל. התוכנית היא לקדם פיילוט ראשון לשימוש בביודיזל בטיסה של מטוס נוסעים, בעזרת תעשיית הביודיזל הישראלית, כפי שעושות חברות תעופה אחרות בעולם".
דגן ציין כי הרקע למהלך שמקדמת ארקיע קשור גם לצורך למצוא תחליף לדלק היקר, שכן סעיף האנרגיה תופס כ-25%
"מדיניות הפחתת הפליטות שאירופה מקדמת בשטחה בתחום התעופה תחייב כל חברת תעופה - גם חברות ישראליות - לעמוד בתוכנית קפדנית של ניטור פליטות גזי החממה שלה. הקנסות על כל חריגה מהתוכנית גבוהים כל כך שהם עשויים לאיים על קיומה של כל חברת תעופה. אין ברירה אלא לעמוד ביעדים הללו, והדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות שימוש בדלקים נקיים יותר", אמר.
המפגש שאליו יגיעו הבוקר נציגי ארקיע, רפאל, התעשייה והאקדמיה נחשב לשיתוף פעולה ראשון מסוגו בתעשיית הדלקים הביולוגיים הישראלית. "זהו מפגש ראשון שמטרתו ליצור רצף בין המחקר והפיתוח, האקדמיה, תעשיית הביודיזל המקומית והצרכן הסופי ומבחינתנו מדובר בהתפתחות חיובית מאוד לתעשייה", אומר רענן הרצוג, שותף וסמנכ"ל טכנולוגיה בחברת הביודיזל יוניברב. החברה, הממוקמת במישור רותם, נוסדה בשנת 2009 ופיתחה הליך להפקת שמן מאצות שממנו מייצרים דלק ביולוגי נקי.
הרצוג, שישתתף בשבוע הבא בכנס של התאחדות התעשיינים בנושא "האתגרים בפיתוח שוק תחליפי דלקים בישראל" (במסגרת תערוכת קלינטק), מציין כי את ההתפתחויות האחרונות בשוק מלווה גם מינהלת הדלקים החלופיים במשרד ראש הממשלה, שכבר החלה בהענקת תמיכה כספית לפרויקטים בתחום.
לדבריו של הרצוג מצטרף גם רובי זומר, מנכ"ל חברת גרין סיטי, המייצרת דלק ביולוגי משמנים המצויים בשפכים ובתוצרי לוואי של מפעלי תעשייה. "הדברים התחילו לזוז בתקופה האחרונה. המינהלה במשרד ראש הממשלה עושה צעדים חיוביים והמטרה בשיתוף הפעולה הנוכחי היא להביא בין השאר לפיתוחו של דלק סילוני ביולוגי. בעולם זה תחום די חדש, אבל הוא כבר התחיל את צעדיו הראשונים. בישראל זה מתחיל עכשיו".
