הרצחת וגם הפקרת?
החוק מאפשר להטיל עונשים כבדים על עברייני "פגע וברח", אבל מישהו חייב לדאוג שעונשים אלו לא יישארו כהמלצה בלבד, אלא ישמשו להרתעת הנהגים העבריינים

המשטרה מאמינה כי שמה את ידה על הנהג הפוגע, אך למרות נתוני תפיסת העבריינים, הדרך משם ועד לענישה מחמירה ארוכה ורצופת פרצות. המחוקק הישראלי אמר את דברו במסגרת תיקון לפקודת התעבורה, שהחמיר באופן ניכר את הענישה בגין עבירת ההפקרה לאחר פגיעה – מה שמוכר כתאונת "פגע וברח". בעבר העונש המקסימלי עמד על 7-9 שנים וכיום שונה מדרג הענישה באופן משמעותי ונקבעו שלוש רמות ענישה.
במקרה בו נהג שגרם לפגיעה חמורה או הרג אדם והפקירו, ניתן לגזור 14 שנות מאסר. לשם השוואה, העונש על עבירה של גרימת מוות ברשלנות הוא שלוש שנות מאסר, כלומר העונש בגין ההפקרה יכול להיות גבוה כמעט פי חמישה לעומת העונש בעבירת גרימת מוות.
המסר שבא להעביר המחוקק הוא חד משמעי, ולפיו עצם ההפקרה והותרת פצוע מתבוסס בדמו, יש בה משום מעשה חמור בהרבה מהפגיעה כשלעצמה. במקרה בו נהג לא עצר כדי לעמוד על תוצאת התאונה ולהזעיק עזרה תוך ידיעה שפגע באדם, דינו שבע שנות מאסר ובמקרה שהנהג לא ידע על הפגיעה, אלא רק היה עליו לדעת, דינו שלוש שנות מאסר.
אם נשוב אל טיגיסט ביטאו, האם תוכל לסמוך על בית המשפט כי אותו נהג שפגע בה וברח, יקבל את העונש הראוי?
בחינה של תאונות ה"פגע וברח" האחרונות מראה כי לכאורה בתי המשפט מחמירים בענישה, אך חשוב לזכור כי התיקון לחוק מאפשר הטלת עונשים כבדים מאד. השאלה המרכזית היא האם בית המשפט יבחר ליישר קו עם המחוקק, או שבמסגרת שיקול הדעת השיפוטי נגלה כי עבריינים מועדים, נהגים המפקירים פצועים בכביש ומזלזלים בחוק ובחיי אדם משתחררים ממאסרם תוך חודשים ספורים או שזוכים לרצותו בעבודות שירות.
בחודש יולי האחרון הורשע נהג שדרס למוות הולך רגל בעבירות של גרימת מוות ברשלנות, הפקרה אחרי פגיעה, נהיגה ללא רישיון רכב תקף וללא ביטוח. העונש שהוטל עליו היה 51 חודשי מאסר - 15 חודשים בגין גרימת מוות ברשלנות ו-36 חודשים נוספים בגין עבירת ההפקרה. לכאורה עונש לא קל, אולם עיון בחוק
מהי השורה התחתונה אם כך? החוק כיום מאפשר להטיל עונשים כבדים על עברייני "פגע וברח" אבל מישהו חייב לדאוג, שעונשים אלו לא יישארו ככתובים בספר החוקים או כהמלצה בלבד, אלא ישמשו להרתעת אותם נהגים עבריינים. אולי כך יימנעו מקרים כמו הריגתו של שניאור חשין ז"ל בתאונת "פגע וברח". אותה תאונה שאביו השופט חשין הגדיר לפני כעשור כ"עבירה של הפקרה אחרי פגיעה עבירה קשה ומכוערת היא. מעשהו של הנוהג הבורח פוגע בשורשי הסולידריות החברתית והאישית המינימלית לקיומה של חברה תקינה; בריחתו של הנהג מן המקום היא מעשה אנטי-חברתי ואנטי-מוסרי מובהק, וראוי הוא כי ייענש בכל חומר הדין".
הכותב הוא מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק