גדליה מי?
צום גדליה, שחל ממש היום, מנציח רצח פוליטי של מנהיג יהודי בניסיון לשנות מציאות מדינית בכוח הנשק. מזכיר לכם משהו?
אז ככה: בשנת 586 לפני הספירה כבש צבאו של נבוכדנאצר מלך בבל את ירושלים, שרף את בית המקדש הראשון, החריב את העיר והגלה את תושבי הארץ לבבל. זה היה כיבוש מלווה במעשי אכזריות והרג, אבל המלך הבבלי, מאינטרסים שלו, התיר ליהודים מדלת העם להישאר בארץ ולעבוד אותה. כשליט עליהם הוא מינה את גדליהו בן אחיקם.
גדליהו היה אדם ריאלי שחזה נכון את ההתפתחויות האזוריות ולא השליך, כאחרים, את יהבו על מצרים, אויבתה של בבל. על פי רש"י (רבנו שלמה יצחקי) הוא אפילו "נפל על הכשדים" - במילים פשוטות, ערק אליהם - בעת המצור על ירושלים, בעצת הנביא ירמיהו, ולכן מינוהו לשליט על הנותרים בארץ. והוא, גדליהו, מעודד את שארית הפליטה לשתף פעולה עם הכיבוש הבבלי: "שבו בארץ ועבדו את מלך בבל וייטב לכם."
את המשך האירועים ניתן לכתובים לספר (ירמיהו מ,' י"ד): "ויוחנן בן קרח וכל שרי החיילים אשר בשדה באו אל גדליהו המצפתה, ויאמרו אליו: 'הידוע תדע כי בעליס מלך עמון שלח את ישמעאל בן נתניה להכותך נפש'? ולא האמין להם גדליהו בן אחיקם. ויוחנן בן קרח אמר אל גדליהו בסתר במצפה לאמור: 'אלכה נא ואכה את ישמעאל בן נתניה ואיש לא יידע, למה יככה נפש ונפוצו כל יהודה הנקבצים אליך ואבדה שארית יהודה.' ויאמר גדליהו בן אחיקם אל יוחנן בן קרח: 'אל תעשה את הדבר הזה, כי שקר אתה דובר אל ישמעאל."'
מתינותו של גדליהו והבנתו הפוליטית הלקויה מוליכות אל הסוף הטראגי. ישמעאל אכן מופיע במצפה עם עשרה מאנשיו והם רוצחים את גדליהו. אחר כך שוחט ישמעאל עוד 80 יהודים שבאו משכם ומשילה ולבסוף נמלט אל בני עמון. התלמוד מרחיק לכת ומאשים את גדליהו בשותפות ברצח ההמוני, לא פחות, בכך שלא שעה לעצת יוחנן לחסל את ישמעאל.
אז מה היה לנו כאן? רצח פוליטי של מנהיג יהודי בניסיון לשנות מציאות מדינית בכוח הנשק (מזכיר לכם משהו?) בתוספת קנאה אישית. ישמעאל, איש אלים במיוחד, אינו משלים עם הכיבוש הבבלי ורוצה למרוד בו. בגדליהו הוא רואה משת"פ. ישמעאל הוא גם מזרע המלוכה ומקנא בגדליהו שאינו מיוחס כמוהו והתמנה לשליט. הנה מה ששילוב של קנאה אישית,
ומן הצד האחר - גדליהו. הריאליסט הזה מתגלה לבסוף כאדם מאוד תמים, חסר הבנה פוליטית ורודף שלום מוגזם. הוא אינו מזהה נכון את כוונותיו החתרניות של מלך עמון ואת מזימותיו של ישמעאל ומסרב לשמוע את לשון הרע עליו. "לא יכול להיות שיהודי ירצח יהודי," הוא בוודאי אומר לעצמו (שוב, מזכיר לכם משהו).
הוא דוחה את הצעת יוחנן להנחית מכת מנע על ישמעאל ומשלם על כך ביוקר. העם כולו משלם ביוקר. בעקבות הרצח נפוצה שארית הפליטה למצרים, והארץ נותרת שוממה. זהו השלב הסופי של חורבן הבית הראשון. לכן צום גדליה אינו על מות האיש דווקא, אלא על השלמת החורבן ששוקם רק כעבור 70 שנה.