להצטרף לכפר הגלובלי
הילדים בישראל מפספסים שנים משמעותיות ללימוד שפה נוספת בגלל תפיסת החינוך הממלכתי. ההחלטה להכשיר מורים שילמדו אנגלית בגנים ובכיתה א' היא שינוי מבורך
היום, יותר מתמיד, העולם הפך לכפר גלובלי החולק תרבות, מדע, אקדמיה, ספורט ועוד. תנועת אנשים בין מדינות ומפגש בין אנשים ממדינות שונות על בסיס יומי, בין אם פנים מול פנים ובין באמצעות המדיה האלקטרונית, היא דבר שבשגרה.
ומה לגבי השפה? לכפר הגלובלי שלנו יש שפה משלו – אנגלית, ובעתיד הנראה לעין אין שפה אחרת שעתידה לתפוס את מקומה. על מנת לקחת חלק פעיל בעולם שלנו, ולהיות בעל סיכויים גדולים יותר להצליח בו, לא מספיקה ידיעת השפה האנגלית אלא דרושה שליטה מלאה בה, שליטה שכמו בכל שפה אחרת, נוצרת על ידי דיבור והבנה מושלמים.
ישראל תמיד הייתה חלק חשוב מהקהילה המדעית, האקדמית והתרבותית העולמית, עובדה המעניקה לכל ילד ישראלי פוטנציאל להצטיין בכל תחום בקנה מידה בינלאומי. מימוש הפוטנציאל להצלחה, תלוי בכפר הגלובלי שלנו בשליטה מלאה בשפתו – האנגלית. וכך הפכה השליטה באנגלית בימנו לכורח המציאות ולא למותרות.
ואכן, בישראל של 2012 ישנם גנים פרטיים שבהם מכירים צוות הגן וההורים בחשיבות הנושא ומקיימים פעילויות חווייתיות שונות בשפה האנגלית. בנוסף לכך, אלפי ילדים בגיל הרך מגיעים לחוגים פרטיים המתקיימים באנגלית בשעות אחר הצהריים. אולם בו בזמן, ישראל של 2012 גם אוסרת כל פעילות חווייתית בשפה האנגלית בגנים שתחת פיקוח ממלכתי, כך שילדים שהחלו בהצלחה רבה לדבר אנגלית ברמה של שפת אם, משתלבים במערכת החינוך הממלכתית ונכנסים להקפאה עמוקה וכפויה עד כיתה א',
כך מאבדים הילדים בישראל את השנים המשמעותיות ביותר ללימוד שפה נוספת, וגדלים דורות רבים של ילדים שבבגרותם לא יכלו לממש את הפוטנציאל הטמון בהם בגלל מחסום שפה לעולם שמסביבם.
לעומתנו, יש מדינות בעולם שכבר הבינו את הפוטנציאל הגלום בלימודי שפה בגילאי טרום בית ספר. כך לדוגמה שכנינו באיחוד האירופי, שהכריזו לא מכבר על פרויקט "פיקולינגו", שמטרתו המוצהרת היא שכל ילד יידע שתי שפות זרות טרם עלייתו לכיתה א'.
אני מאושרת לדעת כי קיימת עלייה מתמדת ברמת הביקוש ללימוד אנגלית בגילאים הרכים, ונעים לראות כי השינוי המיוחל מגיע מהשטח, מההורים עצמם, שלוקחים אחריות על ילדיהם. כמו במקרים רבים, גם כאן, אנו בתחילתו של השינוי המיוחל, שינוי שבזכותו עתיד ילדי ישראל נראה היום מבטיח מתמיד.
הכותבת היא בעלת תואר שני במדעי הלשון ומפתחת שיטת הלן דורון ללימוד אנגלית