מבחן אבו מאזן

במקום הדיבור על פתרון הסכסוך, רק מהלך קונקרטי לחידוש המו"מ על בסיס שתי מדינות יבחן את הנכונות הפלסטינית להכרה במדינה יהודית

עמוס גלבוע | 17/12/2012 9:05 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
אקדמאי בכיר, מחסידי אבו מאזן בישראל, התלונן לאחרונה בתקשורת כי אחד התירוצים של נתניהו לא להיכנס למו"מ עם אבו מאזן הוא התנאי המוקדם שלו שהרשות הפלסטינית תכיר במדינת ישראל יהודית. הטיעון של תלונתו, שנאמר בהתרגשות ובמעין כעס, היה זה: מדינת ישראל מבקשת מהפלסטינים דבר שאינו מוכר בעולם; היא מבקשת שיכירו באופי היהודי שלה. זאת דרישה משונה, שלא נדרשה מסאדאת, שלא נדרשה מהמלך חוסיין, שלא נדרשה בכלל מהפלסטינים על ידי רבין וברק.
 
"יש להעמיד את חסידיו השוטים למבחן". אבו מאזן בליגה הערבית צילום: אי-אף-פי

דבריו משקפים גישה שמקורה בשמאל הישראלי, ולדעתי זאת גישה מוטעית מיסודה, שרב בה הנזק. דשו בה כבר רבות, ואגיד כאן רק זאת: לא מדובר בעניין של אופי, אלא בעניין המהותי ביותר של עצם קיומה של מדינת ישראל, והסיבה לכך שהעם היהודי הקים את מדינתו הריבונית בארץ ישראל; יש הבדל תהומי בין המו"מ שנוהל עם ירדן ומצרים לבין המו"מ עם הפלסטינים. עם ירדן ומצרים הבעיה הייתה טריטוריאלית, ושאלת ההכרה במצרים ובירדן כמדינות ריבוניות לא עמדה בכלל על הפרק, כשם שלהן לא הייתה שום תביעה על אדמת מדינת ישראל.

עם הפלסטינים הבעיה היא הסכסוך על אותה חלקת ארץ, על דרישתם להחזיר את הפליטים הפלסטינים לישראל, על האמנות של חמאס ופת"ח הטוענות לבעלות על כל מדינת ישראל ועוד. כאן עומדת למבחן השאלה הכי בסיסית: האם "הפלסטינים המתונים" מוכנים להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי?

בהחלטת עצרת האו"ם האחרונה נאמר בסעיף האופרטיבי הראשון: "העצרת מאשרת מחדש את זכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולעצמאות במדינתו פלסטין שעל הטריטוריה הפלסטינית שנכבשה מאז 1967". סעיף זה הוא נקודת המוצא בהחלטה לחידוש המו"מ בין הפלסטינים לישראל לפתרון בעיות הליבה כמו גבולות, ביטחון, ירושלים, פליטים, התנחלויות ומים.

אז למה לא לנצל דווקא את הדברים הללו ולהעמיד במבחן מעשי את אבו מאזן, חסידיו וכמה ממדינות אירופה? ניתן לעשות זאת אם נצא בקריאה דרמטית-תכליתית לאבו מאזן שתאמר לערך כך: חידוש המו"מ באנאפוליס בתוך 60 יום, בחסות הנשיא אובמה, במטרה לסיימו עד סוף שנת 2013 ולהביא לידי סיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים ולמדינות ערב;

הבסיס למו"מ יהיה שתי מדינות לשני עמים: לעם הפלסטיני, על פי זכות ההגדרה העצמית שלו, ולעם היהודי על בסיס זכותו להגדרה עצמית. הסיכומים הכתובים שהצדדים הגיעו אליהם בעקבות ועידת אנאפוליס בנובמבר 2007 ישמשו כנקודת המוצא המעשית לשיחות המתחדשות.

זאת צריכה להיות "זעקת הקרב" הרצופה של הדיפלומטיה הישראלית בסגנון כזה או אחר. לא חזרה על הדיבורים "הלעוסים" שאנו מוכנים לחדש את המו"מ, שאבו מאזן הוא הסרבן. דרוש מהלך קונקרטי,

חכם, הנותן ביטוי לגישה שבית הספר לפיקוד ומטה של צה"ל קבע ב-1954 כסיסמתו: "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה".

אנחנו נתונים עכשיו במלחמה מדינית והתנגדות עממית שהכריזה עלינו הרשות הפלסטינית. אני מוכן להמר שאבו מאזן ידחה את היוזמה הנ"ל בשלל תירוצים. הוא ידחה אותה משום שהוא, "המתון", לא מוכן, לדעתי, להכיר בכך שיש עם יהודי, שיש ליהודים זכות להגדרה עצמית, ובמסגרתה הזכות למדינה; הוא לא רוצה לסיים את הסכסוך ההיסטורי עם היהודים.

אז בואו וניתן לו לדחות, ואם במעשה פלאים הוא יקבלה - מה טוב! מובן שישנן בחירות, וכל אנשי הימין הקיצוני יזדעקו וירעישו עולמות. עם זאת, תחושתי העיקרית היא שמרבית הציבור בחוכמתו הבריאה ייתן תמיכתו למהלך כזה וירצה לבחון את תוצאותיו. וחסידיו השוטים של אבו מאזן בישראל? נראה כי גם הם יעמדו למבחן!

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עמוס גלבוע

צילום: דעות

יליד ישראל, מוסמך האוניברסיטה העברית במדעי המזרח וערבית, תא"ל במיל'. שימש בתפקידי מודיעין בכירים וכיועץ ראש הממשלה לענייני ערבים. כיום משמש כיועץ לענייני מודיעין ומרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

לכל הטורים של עמוס גלבוע

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים