השיעור שאדם ורטה צריך ללמוד בעצמו
אפשר לבנות בתודעת התלמידים עולם ביקורתי ופתוח מבלי להיכנס למתכונת הגורו בעל הכריזמה הטוטלית שאין מערערים על אמירותיו
אם אכן כך זה נאמר, זה אינו משפט שמעורר למחשבה אלא משפט סגור, כוללני ועל כן איננו נכון. באותה מידה לא הייתי רוצה שמורה יעמוד בפני כיתת בני ויאמר ש"צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם" - משפט שמשמיעים מדי פעם בזחיחות קצינים בכירים בטקסים רשמיים.
לא הייתי רוצה שבני ישמע משפט כמו "הציונות היא המשך של הקולוניאליזם" בנוסח הפוסטציוני הידוע, גם כי זהו משפט מופרך וגם כי אינו מאתגר למחשבה אלא סוגר אותה. כמובן שמשפט נגדי בנוסח "העם היהודי הוא הבעלים הבלעדיים של ארץ ישראל ואין לפלסטינים שום זכות עליה" סובל מאותן מחלות.
עוד בנושא ב nrg מעריב:
- ספיר סבח: "לא אשוב ללמוד אצל אדם ורטה"
- אדם ורטה ראוי לחנך את ילדינו
- אדם ורטה למורים: "הביעו דעתכם ללא פחד"
התגובות להתבטאות של ורטה באו משני מקומות שונים, ולכן יש משהו מבולבל ולא סימטרי בדיון. מחנה השמאל מתקשה לקבל דרך חינוכית שאינה
מחנה הימין יוצא נגד האמירה עצמה והיה יוצא גם נגד ניסוחים מתונים ואפילו פתוחים שלה. ההתנפלות על ורטה מהצד הזה של המפה נועדה להשכיח את מה שהכל יודעים: בבתי ספר רבים של הציונות הדתית, בוודאי ברוב הישיבות, בוודאי ובוודאי בישיבות הקדם צבאיות ובחינוך בהתנחלויות, שטיפת המוח והמשפטים הסגורים והמוחלטים הם דרך המלך.
והדבר כך לא רק בעניין הפוליטי. במוסדות רבים של החינוך הדתי אסור להשמיע את המילה אבולוציה, ביקורת היסטורית של התנ"ך אסורה בתכלית, היקום נברא בעברית לפני כ-6,000 שנה, והעולם נחלק ליהודים בעלי נשמה ולגויים חסרי נשמה.ועוד לא אמרנו מילה על החינוך החרדי, שבו מותר לשאול למה התכוונו חכמים בביצה שלא נולדה ביום חול, אבל אסור לשאול שאלה או לערער על אמת כלשהי בנושא בעל משמעות כלשהי.
זה אינו פוטר את החינוך הליברלי-שמאלי מהדילמות שלו: איך לבנות בתודעת התלמידים עולם ביקורתי ופתוח, שבו שואלים שאלות על הכל, גם על צה"ל וגם על ההיסטוריה הישראלית החדשה, גם על שאלות פוליטיות וגם על שאלות תרבותיות, וזאת בלי להיכנס למתכונת הגורו - המורה בעל הכריזמה הטוטלית שאין מערערים על השקפותיו ואמירותיו.
בדיון הזה יש משהו ממשל המטבע והפנס. חשוב מאוד לשוחח עם התלמידים בשיעורי חברה ואזרחות על המתרחש בארץ ובעולם. חשוב הרבה יותר ללמד, ולא ליצור חללים מהותיים בידע. חשוב ואפשרי ללמד את תולדות הסכסוך כפי שהוא נראה בעיני שני הצדדים, ולא כשרשרת של מלחמות צודקות.
חשוב ללמד את מעמדה של עיתונות חופשית בעולם הדמוקרטי. חשוב ללמד את ההיסטוריה של המאה העשרים, שבכל כך מעט בתי ספר מגיעים אליה, להכיר את הסיפור ההודי, והדרום אפריקני, לא רק היהודי.
חשוב ללמד את פרשת טבח כפר קאסם - דווקא בצבא עושים זאת על פי חוק. חשוב ללמד, לצד התנ"ך והמשנה ומשוררי ספרד וביאליק ועגנון, את תרבות יוון, את תולדות התיאטרון, את הפילוסופיה החדשה, את תנועת ההשכלה העולמית ולא רק העברית, את תורת האבולוציה ואת המדע המודרני.
אם אלה יילמדו כראוי ועל ידי מורים טובים, היכולת לשאול שאלות באופק תרבותי פתוח תתממש מאליה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg