יודעים ושותקים: מחדל כתות הניצול המיני

כל אותן "קומונות" רוחניות בהן מנהיג הכת נושא לו לנשים את כל חברות הכת, אינן אלא מעטפת כיסוי לניצול מיני ומעשי אונס – והחוק חסר אונים

שלום קרומבי | 8/9/2014 12:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
לפני שנה בדיוק חיפשתי אמן לאירוע הכנה לחגים שקיימנו בשכונת נחלאות בירושלים. התקשרתי לחבר לברר מספר של אמן ידוע בציבור הדתי ובתשובה הוא גולל בפני את מה ששמע על מעלליו. הוא סוחר בנשים, סיפר לי החבר, שולח אותם לקיים יחסי אישות עם ערבים מאזור חברון, בטוענה כי כך הן "מבררות ניצוצות". הסיפור היה נשמע לי הזוי לחלוטין, אבל החבר גיבה את דבריו בעדויות וסיפורים. "אז מה עושים?" שאלתי מזועזע. "האמת היא שאי אפשר לעשות דבר", ענה לי החבר.

אתמול נחשפה הכת כולה והתברר כי בחודשים האחרונים הגדישו אנשי הכת את הסאה ופעלו במעשים העונים להגדרה החוקית של סחר בנשים. הם סיממו את הנשים, השקו אותן באלכוהול וגבו תשלום מסודר בתמורה לשירותים שסיפקו. כעת, בחסות החוק, פתחה המשטרה בחקירה וראש הכת המסוכנת נעצר יחד עם שותפיו. אבל האם לא היה ניתן לעצור את הכת לפני שהמעשים הגיעו לכדי ההגדרה המקובלת כיום לסחר בנשים?

בישראל פועלות כיום מאות כתות, בחלקן הגדול מתקיים ניצול מתמיד של נשים. זה היה נכון גם לגבי כת הקבלה של פייבל ברג, שמשכה אחריה ידוענים רבים אך עדויות של עשרות נשים שנמלטו מהכת סיפרו על ניצול מיני כדבר שבשגרה. לאחר פטירתו של ברג הוקמה לו חלקת קבורה מרשימה בבית העלמין בצפת, שנבנתה בחסות מאמיניו, וכיום אלו הרואים עצמם כממשיכי דרכו יכולים להמשיך לנהל את מכונת הכסף והסחר בנשים שלהם ללא הפרעה.

כמה אירוני שבדיוק ביום בו נחשף שמו של מנהיג הכת, הורשע מנהיג של כת אחרת - גואל רצון. גם הוא סחר בנשים שהלכו קסם אחריו ושיעבד אותן לצרכיו. הוא אמנם נוקה מעבירות עבדות אך הורשע בעבירות חמורות בהרבה. מסתבר שכל אותן "קומונות" רוחניות בהן מנהיג הכת נושא לו לנשים את כל חברות הכת, אינן אלא מעטפת כיסוי לניצול מיני ומעשי אונס בחסות החוק.

אך מה עושה החוק כדי לעצור את כל אותן קומונות וכתות מסוכנות? כלום. כל עוד לא הוכח שמתבצעות עבירות על החוק לפי ההגדרות המקובלות היום, לא ניתן לפרק את הכת ולפעול להפסקת החזקת הנשים.

דוגמאות לא חסר. דניאל אמבש התגורר עם שבע נשותיו בחווה במעיין ליפתא בירושלים. גם אחרי שתחקירנית ערוץ 2, דינה אברמסון, נכנסה לבית ותיעדה את שמתרחש בו, לא היה ניתן לפעול בשם החוק נגד הכת. גם אלאור חן היה מנהיג כת כריזמטי, אבל גם בסיפור העצוב ההוא כל עוד לא הוכחו מעשי אלימות לא היה ניתן לסגור את הכת. כל אותם סיפורים התפוצצו כשהתברר שאין חיים בקומונה כזו בלי עבדות, אלימות ואונס.

גם על "דוד הכי טוב" - מנהיג הכת התורן שנתפס על
אותן עבירות - הייתה כתבה מעניינת בערוץ 2. הסיפור התפרסם בעקבות תביעה שהגיש נגד חברת ביטוח ש"גנבה" לו את המותג " הכי טוב". כמובן שגם בכתבה ההיא התעניין הכתב בחיים המסקרנים של דוד, אבל רק ממניעים מציצניים: היה מעניין לתעד איש שנשוי לשתי נשים, שכל אחת מהן חיה בנפרד בבית אחר. אדם שמגדל זקן לבן ארוך אבל מנהל קשרים מסתוריים עם שכניו הערבים. אבל אף נורה לא נדלקה. לא לרשויות הרווחה ולא למשטרה. האיש חשף בפני המצלמות את כל הסממנים למנהיג כת, אבל לאנשי חוק לא היה באמת מה לעשות.

כדי למנוע הישנותם של מקרים מסוכנים של סחר וניצול נשים חייבים לחוקק חוק אמיתי נגד כתות, בשיתוף עם כל הגורמים הפועלים נגד כתות בישראל, ביניהם ארגון "יד לאחים" ועמותות נוספות המכירות את הנתונים מקרוב. רק שינוי אסטרטגי ביחס לכתות בישראל ישים סוף לעוד מנהיגים כריזמטיים שמתעדים לרשת את מקומם של גואל רצון, אמבש ודוד דבש. הכי טוב.


היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שלום קרומבי

צילום:

מנהל מרכז "שמיא" למודעות אישית על פי היהדות ואיש תקשורת חרדי

לכל הטורים של שלום קרומבי

עוד ב''דעות''

פייסבוק