בעולם בלי אמת, השקר משגשג
הספרים של טוביה טננבוים ובן-דרור ימיני חושפים עולם אנטי-ישראלי הבז לעובדות ומשקר במצח נחושה. על ידע ועל כבוד לעובדות צריך להתעקש לפני כל שיח
התבוננות על הוויכוח שהתנהל בשנה האחרונה בנושא גבולות השיח, במיוחד לאחר פרשת המורה אדם ורטה, מגלה שרובו המכריע התנהל סביב השאלות: האם בכלל כדאי וראוי לעסוק בשאלות שנויות במחלוקת? על מה מותר ועל מה אסור לדבר? כיצד יש לנהל את השיח בסוגיות רגישות? האם בכלל ובאיזו דרך ראוי שהמורה יביע את דעתו? וכיוצא באלה שאלות חשובות.
לעומת זאת, כמעט כלום לא נאמר על התנאי המוקדם והחיוני לעצם ניהולו של כל שיח. זהו תנאי שבלעדיו כל שיח הופך לאירוע שלא רק שהוא חסר כל תועלת לתלמידים, אלא גם לאירוע אנטי-חינוכי ואנטי-לימודי במהותו: תשתית הידע. ובתשתית הידע טמון הקשר בין סוגית גבולות השיח לבין שני הספרים המדוברים.
הפוסטמודרניזם בגרסתו הקיצונית למעשה לא מכיר בקיומם של ידע, מידע ועובדות השונים ועומדים בהנגדה לעמדות, דעות וסברות. היה זה אילן פפה, ההיסטוריון שניתן לכתוב כמה עבודות דוקטורט רק על הטעויות וההטעיות העובדתיות שלו, שאמר כך: "אין היסטוריה" במובן של אירועים כאלה ואחרים שאכן קרו, "אלא רק היסטוריונים", היינו כותבי היסטוריה בעלי אינטרסים ונקודות מבט סובייקטיביות בלבד.
הרלטביזם הקיצוני הופך כל דבר, גם עובדה ברורה לעין כל, ליחסי ותלוי לחלוטין בהקשר מסוים מאוד ובנקודת המבט הסובייקטיבית. אחת התוצאות ההרסניות של גישות אלו היא הפיכת השקרים לאמיתות ולהיפך, הפיכת אמיתות לשקרים. הכול הפך לנרטיב, כאילו אין עוד עובדות יסוד, היינו אמת עובדתית שאליה לכל הפחות יש לחתור. במקום לחתור אל האמת, חותרים תחת האמת.
אחת הנקודות
אחד המכנים המשותפים של שני הספרים האמורים, 'תעשיית השקרים' ו'תפוס ת'יהודי', הוא חשיפת תופעה מדהימה בהיקפה של התעלמות מהעובדות, מהמציאות ומהאמת במאבק נגד ישראל. במקרים הטובים יחסית, מדובר באנשים תמימים המגלים בורות בנושא ובתוך כך מנוצלים על ידי גורמים שונים לגיוס תמיכה על בסיס שקרים ברמות ובהיקפים שונים. במקרים הגרועים יותר מדובר בשקרים מאורגנים, כאלה שנושאיהם מודעים לשקר אולם משתמשים בו כדי להשיג את מטרתם.
מעניין לציין שאף שהספרים מבקרים קשות את השמאל הרדיקלי, שני מחברי הספרים שצוינו לעיל, בן-דרור ימיני וטוביה טננבום, אינם מזוהים כאנשי ימין דווקא. לתשתית הידע, לעובדות ולמציאות אין, ולא צריך להיות, שום קשר לעמדות ולדעות כאלו ואחרות. על גבולות השיח בכיתות ועל הפרשנויות האפשריות לגבולות אלה עוד יתנהלו בוודאי וויכוחים לא מעטים והם לגיטימיים בהחלט. לעומת זאת, לא ראוי לנהל איזשהו שיח ללא תשתית עובדתית, ובלתי לגיטימי שעיוות המציאות ושקרים יהיו חלק מגבולות השיח.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg