לנוכח דעא"ש: האם ישראל רשאית לשתוק?

אחרי שנים של הדחקה ושל תקינות פוליטית משתקת הגיע האויב, והוא מציג את עצמו במלוא אכזריותו. העולם לא יודע איך להתמודד עם רוע מוחלט שכזה, וישראל מתעלמת

עקיבא לם | 10/9/2014 11:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
עוד שחיטה, עוד רצח, עוד טבח. עוד כפר, עוד עיר, עוד פיסת היסטוריה. בכל מקום שדעא"ש עוברים, הם מביאים איתם הרס וחורבן. שושלות שלמות נמחות מעל פני האדמה, שפות נעלמות, ההיסטוריה נכתבת מחדש. בכל מקום אליו מתקרבת 'המדינה האיסלמית' נראה כי הם צוברים עוד ועוד כוח. יותר ויותר אנשים מצטרפים אליהם. מדובר גם במוסלמים סונים שגרים באיזורים אליהם הם מתקרבים ומדובר גם במוסלמים שהיגרו לאירופה ושבים כעת להילחם במלחמת הג'יהאד. אך המדאיג מכל – מדובר גם באירופאים, לבנים, שהתאסלמו. הרבה מהצלחתו של דעא"ש נובעת מיכולות לגייס עוד ועוד תומכים.

לפני תשעים ושמונה שנים נחתם הסכם סייקס-פיקו, שחילק את המזרח התיכון למספר מדינות לאום. החלוקה המערבית הזו הייתה שרירותית למדי. הלאומיות הצליחה לגבש שבטים או חמולות לכדי מדינות לאום באופן חלקי בלבד, ומתחת לפני השטח המדינות הללו הצליחו רק כי הרודן היה חזק מספיק. אם הוא שיחרר את הלחץ, הכאוס התקרב. האביב הערבי היה חלק מזה בדיוק: לא הפיכה דמוקרטית רבתי בכלל מדינות ערב, אלא הצבת הרעיון הערבי במוקד הדיון.

עוד כותרות ב-nrg:
האם אובמה יורה על תקיפה בסוריה?
בת 18 מדעא"ש רוצה את ראשו של קמרון

אלא שלא מדובר פה רק בחלוקות אתניות. מדובר פה גם על הסכסוך הדתי. השילוב בין השניים נפיץ מצד אחד, אך מגבש מאוד מצד שני. לפני מספר שבועות עבר השם האנגלי של דעא"ש, ISIS, קיצוץ מהותי והוחלף ב-IS. שתי אותיות בלבד. מ"המדינה האסלאמית בעירק ובסוריה" (שם ארוך, ולא קליט), הם עברו ל"המדינה האסלאמית", ובכך הבהירו את כוונותיהם. אין להם רצון בגבולות, או שאיפה מסוימת לריבונות גיאוגרפית במקום מסוים. השאיפה של דעא"ש היא לכונן מדינה אסלאמית גדולה ככל האפשר. החזון הזה מצית את הדמיון הערבי. לא עוד גבולות, לא עוד מדינות לאום, אלא אומה אסלאמית אחת גדולה.

בימים הראשונים בהם היזידים הותקפו, הגיעו דיווחים שציטטו את ניצולי ההתקפה, שאמרו "אלו שכנים שלנו". נתן אנגלדר כתב בספרו "על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אנה פרנק", כי כשאנחנו מדברים על אנה פרנק, אנו עורכים תרגיל מחשבתי שבו אנו מדמים לנו את הנורא מכל. זה משחק איום ונורא של 'מה אם'. מה אם הנאצים ישובו, ונצטרך להתחבא בין שכנינו. האם נוכל לסמוך עליהם, האם נוכל להאמין שלא ילשינו עלינו, האם נוכל לדעת שמחר נוכל לשאול את השאלות הללו? עבור היזידים, מסתבר, התשובה הייתה גרועה מ"לא". השכנים הם אלו שתקפו אותם.

השילוב האימתני הזה, בין הפחד שמעוררים דעא"ש
באמצעות שיטות הלחימה האכזריות שלהם ובין הצתת הדמיון הערבי לאחדות האומה מותירים את העולם מבולבל ומפוחד. אחרי שנים של הדחקה ושל תקינות פוליטית משתקת הגיע האויב, והוא מציג את עצמו במלוא אכזריותו. כריתת ראשים, קצירת איברים, סחר בנשים, שפחות מין, וכל מיני מושגים שחשבנו שנמצאים אי שם מעבר להרי החושך נמצאים בסה"כ אי שם מעבר להר החרמון. העולם לא יודע איך להתמודד עם זה, כי כשאתה רוע כזה, קשה לך להאמין שהוא באמת קיים – גם עם עיניך שלך רואות את זה.

ישראל עד כה נוקטת בשיטה פסיבית. "זו בעיה של העולם", היא אומרת. "ערבים הורגים ערבים". אבל האמת היא שמתחולל לו רצח עם. של המון עמים קטנים, של המון אנשים. יש רוע מוחלט, והוא קיים, והוא אכזרי ביותר. ואנחנו לא עושים כלום. אפשר לחכות לקואליציה הבינלאומית שתגבש אותה אומה שיצרה את הבלאגן הזה מלכתחילה, אפשר לראות אלו חורבות הם ישאירו ומתי הם ימהרו לסגת אחרי שארגוני הטרור הרדיקליים יפגעו גם בהם, אבל האמת היא שאנחנו במרכזה של מלחמת עולם, ובמלחמה הזאת אנחנו צריכים לקחת צד. אולי כדאי ליזום אותו.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עקיבא לם

צילום:

דובר תא לביא גלעד באוניברסיטת בר-אילן, כתב ב'שביעי' ובעל הבלוג 'קצת על הרבה'

לכל הטורים של עקיבא לם

פייסבוק