מכחלון עד כץ: תולדות האקזיט הפוליטי בישראל
המירוץ אחר רפורמות צרכניות שייטיבו עם האזרח מסמא את עיניהם של הפוליטיקאים, ומשאיר את כולנו במשחק שבו לרוח אין ערך
גם שר האוצר לפיד מנסה למתג את עצמו, עד כה בלא הצלחה, כמי שמוביל את המאבק ביוקר המחיה. הניסיון להשפיע על מחירי הדיור, למרות הטענות נגד יעילות "חוק מע"מ אפס", הוא חלק מהבנה של השיח הפוליטי העכשווי בישראל, הדורש הישגים בתחום הכלכלי-חברתי.
בנט, נתניהו, הרצוג, גלאון ואפילו לבני, כולם רוצים לעלות על הקטר החברתי שיצא משדרות רוטשילד. בקרב ראשי השלטון גוברת ההכרה שהדרך ל"אקזיט פוליטי" עוברת ברפורמה שתשפיע באופן מיידי על איכות החיים הכלכלית של אזרחי ישראל.
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
ישראל, בעקבות העולם המערבי כולו, צועדת בנתיב הכסף. עולם שקידש והילל את השיטה הקפיטליסטית, מקדש ומהלל כעת את אלו שלוחמים בה ומרסנים אותה – בשירות הציבור. בכל מקום צץ ה"רובין הוד" הפרלמנטרי החדש שמבקש לעצב מחדש את השוק. העולם סוגד לאותו אל, ורק הכהנים מחלפים.
כמו הרפואה המערבית שמטפלת בתסמינים במקום בסיבה למחלה, אנחנו מתרגלים לחשוב שכל צרותינו ייפתרו בהינף יד של מחוקק חדש ונועז שישנה עוד תחום בכלכלה הישראלית לטובת ציבור הצרכנים. מיטב חלומותינו מוקדשים להשגת סכום הכסף הדרוש לקניית דירה, ואין לנו את הפנאי לחשוב האם חלומותינו הם אכן המיטב אליו אנחנו מסוגלים לשאוף. "מקוצר רוח ועבודה קשה" אנחנו לא דנים בהסכמי השחרור שלנו, אלא רק בהטבת תנאי העבדות.
אנחנו בסך הכל ממליכים
אולי גם שטרות הכסף החדשים, עליהם מוטבעות דמויותיהם של גיבורי השירה העברית החדשה, מסמלים אף הם מהפיכה מחשבתית: הממון הופך להיות הבמה המרכזית של הרוח. שהרי מה לרחל, טשרניחובסקי, לאה גולדברג ונתן אלתרמן ולשטרות הכסף? מה הקשר בין השירה, שמקורה בעולם הרוח והרגש לדפי נייר עם "הטכנולוגיות המתקדמות ביותר" נגד זיוף?
עוד מעט ורחל המשוררת תככב של שטר של 20 שקלים חדשים. האם ערכן של המלים הנפלאות שכתבה שווה 20 ₪? האם רחל תיזכר גם בעולם ה"משה כחלונים" וה"ישראל כצים"? יש לקוות שכך יהיה. שאם לא כן, הרי שניצחנו בקרב על יוקר המחיה, אך הפסדנו את כל השאר.
לֹא שַׁרְתִּי לָךְ, אַרְצִי / וְלֹא פֵּאַרְתִּי שְׁמֵךְ
בַּעֲלִילוֹת גְּבוּרָה / בִּשְׁלַל קְרָבוֹת;
רַק עֵץ – יָדַי נָטְעוּ / חוֹפֵי יַרְדֵּן שׁוֹקְטִים.
רַק שְׁבִיל – כָּבְשׁוּ רַגְלַי / עַל פְּנֵי שָׂדוֹת.
אָכֵן דַּלָּה מְאֹד – / יָדַעְתִּי זֹאת, הָאֵם,
אָכֵן דַּלָּה מְאֹד / מִנְחַת בִּתֵּךְ;
רַק קוֹל תְּרוּעַת הַגִּיל / בְּיוֹם יִגַּהּ הָאוֹר,
רַק בְּכִי בַּמִּסְתָּרִים / עֲלֵי עָנְיֵךְ.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg