בחירות במדינת החמורים

למה, למה שאנשים יעשו דברים כאלה אם בסוף הם נותרים לעמוד על הבמה הפוליטית שנה וחצי בממוצע, ואז הם יורדים ממנה? האם מדובר במוטיבציית ריאליטי של היות-סלבריטי לרגע?

חיותה דויטש | 17/12/2014 9:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
אז מה יצא לנו בסוף מכל זה? מהעסקאות, התככים, הדילוג בין מפלגות ומצעים, סרטוני התעמולה והסלוגנים בטעם פלסטיק? עזבו, מילא מה שיצא לנו, אבל מה יצא לו, למועמד התורן, מכל הרעש הזה? עם מה הוא יחזור אחר כך הביתה? מה הוא יספר אחר כך לנכדים? איך הסיפור הזה ייבדל מסיפור שיספר לנכדיו מתמודד כושל – או אף מצליח – של תוכנית 'מרוץ למיליון' כזו או אחרת?
והתשובה הפשוטה היא: שום דבר. כלומר, ממש כלום.

עוד כותרות ב-nrg:
- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
דו"ח טאוב: הישראלים לא גומרים את החודש
- חדש ומדליק: החנוכיות שיפתיעו אפילו את הנרות

האירועים וההופעות ייחרטו בזיכרוננו לשלש דקות בממוצע, ואחר כך יישאר בפה טעם דביק של סוכריית גומי מיותרת. וממש כמו בתוכניות ריאליטי, רובנו לא יצפו בכלל, והמיעוט שכן – יפהק ויירדם על הספה.

ונשאלת השאלה למה. כלומר, למה המאמצים, והכסף, והזמן. למה שאנשים יעשו דברים כאלה אם בסוף הם נותרים לעמוד על הבמה (הפוליטית) שנה וחצי בממוצע, גג, מקבלים את מנת התקשורת שלהם, ואז יורדים ממנה? האם מדובר במוטיבציית ריאליטי קלסית של היות-סלבריטי לרגע? (יזהו אותי בקניון, יפרסמו תמונה שלי בעיתון)? זה ותו לא?

בתיכון היה לי מורה דגול לאזרחות והיסטוריה. אהבנו אותו מאד. הוא לימד אותנו על יוון העתיקה, על דמוקרטיה. ניסה להסביר לנו את ההבדל בין דמוקרטיה לאוליגרכיה, וביניהם לאנרכיה. היה מעניין. משפט אחד שאמר נחרט בזיכרוני. הוא אמר אותו בכבוד, לא בלעג. בכנות ולא בהתרסה. "במדינה של חמורים – ראש הממשלה הוא חמור". כך זה עובד וכך זה צריך לעבוד. זו טיבה של דמוקרטיה, זה היסוד והמפתח להבנת המנגנון שלה. שולט מי שהעם בוחר בו. לטוב ולמוטב ואם העם אוהב חמורים, כי הוא בעצמו קצת חמור, ינערו נבחריו כל הדרך לכס השלטון.

"אבל זה לא הגיוני", התווכחנו. "ייתכן", השיב. "אבל זוהי דמוקרטיה". ואפשר היה לשמוע את האהבה לדמוקרטיה מגרונו. גם אם היא דמוקרטיה של חמורים.

יכול להיות שכל זה מגיע לנו, כי אנחנו
חמורים, ידע שור קונהו, וחמור אבוס בעליו, קונן פעם ישעיהו הנביא. ישראל לא ידע, עמי לא יתבונן. אפילו חמור יודע לזהות אבוס טוב כשזה נקרה בדרכו. מה אנחנו יודעים לזהות? ולאן הלכו המוטיבציות האמיתיות, של תיקון-עולם? של עשיית טוב? של מאמץ ומאבק והטיית כתף לנשיאה בעול, וכל הקלישאות האמיתיות מתנועות הנוער? יכול להיות שזה בגלל שחוץ מהצופים ובני עקיבא – חלף כבר העידן שלהם, ואיש אינו מלמד עוד לדקלם דברים ראויים, או שזה מפני שהדקלום החליף מקום ונקודת מוצא, ובמקום שיינשא מפיו של מדריך או מדריכה תמימים וכריזמטיים, הוא מעוצב על ידי יועצי-פרסום מתוחכמים וציניים. ואנחנו, קהל הבוחרים המותש, מזהים היטב את המקור, ומפסיקים להאמין לו?

בתוכי אני יודעת שלא הכל התעפש או התאפר והתכסה בנצנצים. יש עדיין מקומות אחדים, בודדים, איים בסערה, ששם מתרחשים דברים אחרים. מכינות קדם צבאיות למשל. מדרשות שונות, מקומות הכשרה ולימוד, ישיבות ובתי מדרש, שהנערים והנערות המגיעים אליהם מחפשים דברים אחרים.
זה מעורר תקווה אבל גם חשש – האם כל הנפלאים הללו לא יתקלקלו בתהליך ההתבגרות והיציאה לחיים ויהפכו, חלילה, לחמורים-חומריים בעצמם? והאם המדינה תחזיק מעמד עד אז.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

חיותה דויטש

צילום:

ד"ר חיותה דויטש היא סופרת, עורכת ומבקרת תרבות. בעלת טור במקור ראשון, עורכת כתב העת 'אקדמות' ובעלת הבלוג "מטרוניתה"

לכל הטורים של חיותה דויטש

פייסבוק