למה טראמפ כל כך מאויים מ'אמזון'?

מפתיע שדווקא טראמפ בוחר להילחם במסחר המקוון, במקום לנצל את הדהירה המואצת של התחום לטובת רווחת אזרחי המדינה

רונן לוזון | 24/8/2017 13:57
תגיות: טראמפ, אמזון, דעות
דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית, מנהיג המעצמה הגדולה בעולם, מרגיש מאויים. ממה הוא מאויים? מהאירועים הגזעניים החריגים בווירג'יניה? מהמתיחות מול צפון קוריאה? ממעשי הרוסים באוקראינה? לא; כאשר העולם מסביב בוער, טראמפ מצא לנכון לצאת באופן חזיתי דווקא נגד ענקית הקמעונאות והמסחר המקוון "אמזון", וסימן אותה כאויב האומה כאשר צייץ בטוויטר "אמזון גורמת נזק אדיר לקמעונאיות שמשלמות מיסים. עיירות, ערים, ומדינות ברחבי ארה"ב נפגעות – משרות רבות אובדות!".

מפתיע שדווקא טראמפ, הקפיטליסט המובהק, אדם השולט ברזי הטכנולוגיה העכשווית, מודע ליכולותיה ולמגמות בתחום ואף למד לנצל את הרשתות החברתיות לטובתו, בוחר להילחם במסחר המקוון במקום לנצל את הדהירה המואצת של התחום לטובת רווחת אזרחי המדינה.
 
טועה בכך שהוא מאשים רק את המסחר המקוון.

המסחר המקוון צומח בצעדי ענק ומושך אליו יותר ויותר עובדים המתפרנסים ממנו. על פי הערכות, המסחר האלקטרוני הגלובאלי (E-commerce) עתיד לצמוח בשנת 2017 ב-16.4% ולהגיע לסכום מוערך של כ-2.197 טריליון דולר, כאשר בשנת 2018 המסחר המקוון עתיד להאמיר אף יותר ולהגיע לסכום של כ-2.489 טריליון דולר. מדובר בכלל ענפי המסחר, ובשווקים צומחים בעלי פוטנציאל בלתי נגמר. למשל, שוק הביגוד וההלבשה העולמי, שחלקים נכבדים ממנו כבר "נכבשו" על ידי זירות מסחר מקוון, מוערך בכ-3 טריליון דולר (3,000 מיליארד), והוא מהווה 2% מהתמ"ג העולמי (תוצר מקומי גולמי). גם שוק פחות מוכר לציבור הרחב, שוק השילוח (תעשיית משלוחי החבילות), אמור לפי תחזית של Accenture Consulting, אחת מחברות הייעוץ הגדולות בעולם, לגדול ב-9% מדי שנה – ולהגיע בשנת 2020 לסכום של יותר מ-343 מיליארד דולר.

טראמפ טען בדבריו כי משרות רבות אובדות בשל המשבר שעובר על הקמעונאות המסורתית, אך הוא טועה בכך שהוא מאשים רק את המסחר המקוון; ישנן סיבות נוספות לכך, בהן למשל העובדה ששטחי המסחר בארה"ב גדלו בשנים האחרונות הרבה מעבר לביקוש הקיים בקרב הצרכנים, שהקניונים המסחריים הענקיים פשוט "עמדו במקום" במשך שנים ולא התחדשו, וגם שרבות מהחנויות הקיימות פשוט אינן טובות מספיק עבור הצרכן המודרני שפתוח ונחשף להיצע רב ולא מוכן להתפשר כבעבר.
 
צילום: AP
כדאי שטראמפ ישכיל להתחבר למגמות הקיימות בשוק הקמעונאות במקום לבלום אותן. צילום: AP

במקביל, טראמפ מתעלם ממאות אלפי המשרות המתווספות בעקבות המסחר המקוון. אמזון בעצמה טענה לאחרונה כי יש לה כיום 50,000 משרות פנויות ברחבי ארה"ב, ואלה כמובן רק המשרות הפתוחות – שמתווספות לעשרות האלפים שכבר מועסקים על ידה. המסחר המקוון מוסיף לשוק המוני משרות, כאשר לרוב מדובר במשרות בתנאים נוחים וטובים יותר מאשר המשרות שהיו נהוגות בתחומי הקמעונאות ה"מסורתית". העוסקים במסחר המקוון גם יכולים לעשות זאת מכל מקום ובכל שעה – דבר המקל את העבודה על אנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, שיכולים לעשות את העבודה בנוחיות ביתם, ומתאים גם לדרישות של הדור החדש משוק העבודה והתעסוקה – בהן גמישות, ענין ודינאמיות.

אמנם, שיעור האבטלה בארה"ב הוא כרגע 4.3% ונמצא בשפל יחסי, כאשר לפי ההערכות – ענף המסחר המקוון – והמשרות שהוסיף לשוק העבודה - תורם רבות לירידה בשיעור זה. ועם זאת, תמיד יש מקום להפחית את האבטלה עוד יותר. צריך גם לזכור ש-4.3% נשמע אולי מעט, אך כל אדם שאיבד מתישהו את עבודתו יודע כי כשאתה מובטל – אתה לא מתעניין בנתונים סטטיסטיים אלא פועל בכדי שתוכל להתפרנס ולקיים את משפחתך בכבוד. לטובת אזרחי ארצות הברית, וכמובן גם שלטובת המסחר המקוון, כדאי שטראמפ ישכיל להתחבר למגמות הקיימות בשוק הקמעונאות במקום לבלום אותן. במידה שזה יקרה, כולם ייהנו מכך.

רונן לוזון, מנכ"ל MySize
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך