 |
 |
|
|
|
יפתח נידב את בתו, ואיפה היתה אמא שלה? למה היא לא עשתה סקנדל? עדי שרון על הההפטרה של פרשת חוקת |
|
|
|
|
|
 |
"ויפתח הגלעדי היה גיבור חיל והוא בן אישה זונה…ויתלקטו אל יפתח אנשים ריקים…ותהי על יפתח רוח ה'…וידור יפתח נדר לה' ויאמר: אם נתון תיתן את בני עמון בידי, והיה היוצא… מדלתי ביתי לקראתי בשובי בשלום…והיה לה' והעליתיהו לעולה…ויבוא יפתח…אל ביתו והנה בתו יוצאת לקראתו בתופים ובמחולות ורק היא לו יחידה, אין לו ממנו בן או בת…". הרבה שאלות על האיש הזה שהפך לשופט ומושיע ועל בתו היחידה, אשר אפילו שם אין לה. בעצם, יש לה שם, "בת יפתח". בתור "הבת של…" יש לה כבר את הייחוס המספק וגם גורלה נחרץ בגלל אבא שלה. בתחילת הפרק יפתח הוא הגיבור הראשי. הוא גם הסובל והמאשים. הוא אב לבת יחידה ולו לא יהיה תחליף במותה, מסכן. "ויאמר: אהה בתי…הכרעתני ואת היית בעוכרי ואני פציתי פי אל ה' ולא אוכל לשוב". אני איני יכול לחזור בי, אבל את אשמה! מה באת לקראתי? והבת המסכנה, מפנימה היטב את המסר: "ותאמר אליו, עשה לי כאשר יצא מפיך…הרפה ממני שניים חודשים ואלכה…ויהי מקץ שנים חודשים ותשב אל אביה ויעש לה את נדרו". חז"ל מזועזעים מהתנהגותו של יפתח ומבקרים אותו על שלא ניסה להפר את הנדר הטפשי. שהרי אם היה בא לקראתו האמסטף הביתי, או החמור המשפחתי, וודאי לא היה מקריב אותם לה'. ובכלל, מדוע לא פנה אל המרא דאתרא שישחרר אותו מן הפלונטר שיצר בהבל פיו? הבל, תרתי משמע. ויש כמובן גם ביקורת על הרב. למה הוא שתק ולא פנה מיוזמתו אל יפתח להפר את הנדר… ואיפה הייתה אמא שלה? למה היא לא עשתה סקנדל? נו באמת למה? שאלה מצויינת. עיון במקורותינו מגלה, לפחות על פי חז"ל, כי גם לשרה נודע על העקדה רק כשהמשפחה הייתה בדרך. חז"ל מוסיפים שם מדרש על השטן שבא לבשר לה על המתרחש, ואולי רק שלח S M S ובינתיים פרחה נשמתה. ולא נשכח כמובן, שחוץ מזה יצחק ניצל ממוות. ולוט, אחיינו של אברהם. כשבאו אליו אנשי סדום, אשר גילו את האורחים שבבית ובקשו מן המארח להוציאם החוצה כדי להתעלל בהם רחמנא ליצלן, לעשות בהם "משכב זכר", האסור מן התורה, מה עשה? הציע את בנותיו למתדפקים על דלתות הבית. זה פחות נורא. "הנה נא לי שתי בנות, אשר לא ידעו איש. אוציאה נא אתהן אליכן ועשו להן כטוב בעיניכם. רק לאנשים האל(ה) אל תעשו דבר, כי על כן באו בצל קורתי". לוט, המארח המסור, הציע לאנשי סדום להתעלל בבנותיו הבתולות ובלבד שיקיים מצוות הכנסת אורחים כהלכה. פשוט עניין של סדר עדיפויות. ולמה? ככה. כי הן רכושו. ואמא שלהן, מה איתה? איפה היא הייתה? עליה כן מסופר. אמנם אחר כך, אבל בכל זאת היא הייתה! ואולי הייתה רק נוכחת-נעדרת שהרי קראו לה "אשת לוט". היא נמצאת שם בתור "אשתו של…" האם הזדהתה עם מערכת הערכים של סדום? של בית לוט? עד היום אפשר לראות אותה עומדת ומשקיפה על הדרך מסדום דרומה. היא הפכה לנציב מלח. מגיע לה, גם כן טיפוס! אחרי שהמשפחה הנבחרת מצליחה לברוח מסדום, מה עושות הבנות האלה? הן בטוחות שאיש לא שרד מלבדן בעולם והן משקות את אביהן יין והרות ממנו… הבנות והאבא. לילד אחד שאבא לוט הוא גם הסבא שלו קוראים מואב, כלומר מאב, ולבן דודה שלו קוראים עמון. זוכרים את אדיפוס שילדיו היו גם אחים שלו? אדיפוס שאהב את אמא אהבה אסורה? אבל הוא לא ידע שאשתו היא אמא שלו... במיתולוגיה יש סיפור דומה לסיפורה של בת יפתח. הסיפור על איפיגניה ואביה המלך אגממנון. גם המלך הזה התלבט בין ערכים. מה חשוב יותר? חייה של הבת "האהובה" איפיגניה? או נצחון בקרב, שהיה מותנה בהקרבת איפיגניה ובמותה? שכן, מות הבת האהובה הוא קודם כל עונש לאבא שלה, מסכן. איפיגניה לא הסכימה לגזר הדין והתחננה לאביה שירחם עליה. אבל הוא לא נענה לה. הוא ציווה על חייליו לאטום את פיה כדי שלא ישמע את קול צעקותיה ואת בכייה, מסכן. היא מתה והמלך ניצח בקרב. סוף טוב.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | עדי שרון, דוקטורנטית לספרות בבר אילן ומנחה סדנאות בכתיבה יצירתית וביבליותרפיה. תושבת קרני שומרון ואם לארבעה בנים |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|