הצביעו: האם יש לעלות להר הבית?
סקר nrg יהדות: הקונפליקט שנראה לעיתים כמו ויכוח פוליטי הוא למעשה שאלה הלכתית. צד אחד טוען שמדובר במצווה חשובה, בעוד שהצד השני טוען שזה איסור מוחלט. מה אתם חושבים? טקבקו
האמת היא שכיום הוויכוח הוא פחות פוליטי ויותר דתי. זרמים מסוימים ביהדות מאמינים כי העלייה להר הבית היא מותרת ואף חשובה, שהרי שם היה בית מקדשנו, ושם הוא עתיד להיבנות. לעומתם, זרמים אחרים ביהדות אוסרים את העלייה באופן מוחלט, מפאת איסור כרת, שכן מי שנטמא טומאת מתים, אסור לו לעלות להר הבית, כיום כולם הם טמאי מתים כיוון שלא ניתן להיטהר.
nrg יהדות מביא לכם את הנימוקים משני הצדדים, בעד ונגד, ומעביר את הכדור אליכם. רגע לפני ההצבעה קראו את הדעות לכאן ולכאן, הצביעו וכתבו לנו בתגובות מה דעתכם על שני הנימוקים.
עלו ההרה. אין ביהדות מקום קדוש אחר. עלו אל המקום שהתנ"ך ומקורות חז"ל גדושים באיזכוריו. עלו ההרה מפני ששם העבר שלנו, מפני ששם העתיד שלנו והכותל הוא בסך הכל תחליף עלוב, אופיום להמונים, טבעול לתאבי בשר. עלו ההרה מפני שגם רבנים רבים מבינים לאחרונה את הצורך וקוראים להמונים לעלות אליו כהלכה (וביניהם הרבנים דרוקמן, ליאור, שרלו, ריסקין, מדן, דרורי ועוד רבים). עלו אל המקום הקדוש שאפילו הרמב"ם עלה אליו ומאז קבע לדורות חג באותו התאריך (ו' בחשוון). עלו ההרה בטהרה, לפי הכללים ההלכתיים. עלו בהמוניכם מפני שכאשר התביעה הזו תהפוך לגל גדול ולנהירה גדולה יפלו מאליהן כל חומות הברזל המפסיקות בינינו לבין אבינו שבשמיים. "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל ההר ה' ואל בית א-לוהי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".
ארנון סגל עורך מדור בענייני הר הבית במקור ראשון
"וְאִישׁ אֲשֶׁר יִטְמָא וְלֹא יִתְחַטָּא וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִתּוֹךְ הַקָּהָל כִּי אֶת מִקְדַּשׁ ה' טִמֵּא מֵי נִדָּה לֹא זֹרַק עָלָיו טָמֵא הוא". ספר במדבר פרק יט, כ. הרצון להיכנס להר הבית, עשוי לנבוע מהקלת ראש וחוסר אחריות כלפי איסור שעונשו כרת, שהוא מהאיסורים החמורים שבתורה. אמנם יש רבנים שעל סמך מחקרים פסקו להתיר, אך דווקא ריבוי המחקרים מראה עד כמה הדבר מסובך, שאין להקל בו ראש. גם מי שפועל באחריות וחש בטוח לחלוטין בזיהוי של המקומות המותרים בכניסה, צריך להיות מודע לאחריותו לכך שכניסתו גורמת שאחרים יכנסו בטומאה ויתחייבו בכרת. בשנת תשכ"ז הרבנות הראשית שקלה את הצדדים השונים בנושא, והכריעה לאיסור. על הפסק חתומים שני הרבנים הראשיים לישראל הגרא"י אונטרמן, והגר"י ניסים, ויחד אתם גדולי הדור: הגאונים הרב אברמסקי הרב אלישיב, הרב אוירבך, הרב וולדנברג, הרב אריאלי, הרב הדייה, הרב זוין, הרב יוסף, הרב ישראלי, הרב צבי יהודה קוק הרב משאש. ואכן יש שלטים של הרבנות הראשית לישראל בפתחים של הר הבית המזכירים את האיסור.
הרב שלמה גפן הוא חרדי מירושלים, חותר להבנה בשרשי הדברים שבתורה
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg