יאיר ויהונתן: אזהרת קריאה לספר שלא יחזיר אתכם לשגרה
הספר החדש של יאיר אגמון הוא טריפ מטלטל ומסוכן ועם זאת מרהיב ועוצמתי. הווליום הגבוה של הספר הזה ירתיע קוראים רבים, אך לקוראים האמיצים צפויה חוויה ספרותית חד-פעמית בעוצמתה

מסוכן לציבור. יאיר אגמון יחצ
קשה להבין את היצירה הזו על כל המכלול שלה, גם אחרי שקוראים אותה פעם נוספת. ציר מרכזי אחד של הספר עוסק בקונפליקט שבין היומיומי, הבנאלי, האפור, המשמים, הרגיל – זה שמסומן בחיי נישואין מונוגמיים, בחיים דתיים, מלאי גבולות ורסן; ומן העבר השני – שאותו אגמון מבסס בספר - הצבעוני, הקיצוני, החולני, המעוות, חסר המעצורים, האמתי, הכן. הספר כולו מדבר את המתח הזה, וברגעים מסוימים בספר הוא מוצג במפורש: הרצון להיות מיוחד, לחיות את החיים באמת, לא להישכח, לא להיסחף אחרי הזרם, מול הפיתוי שבזרם, מול הצורך בנחיתה על הקרקע. הקונפליקט הזה לא נפתר. הוא מונח לפתחו של הקורא, להתמודד איתו כחלק מההאנג-אובר שאחרי הספר. במובנים רבים, הקונפליקט הזה העסיק יוצרים רבים (כמו גם מקובלים והוגים חסידיים בדור שאחרי הבעש"ט), והלבטים שבספר מהדהדים את פנחס שדה ב"החיים כמשל" ואת שיריה האקסצנטריים של יונה וולך. "העיקר בחיים האלה זה להרגיש", כותב אגמון שוב ושוב לאורך הספר, וזהו כוחה של היצירה הזו: שהיא מאלצת את הקורא להרגיש, ללדת מחדש את המשמעות והפשר לקיום היומיומי שלו, למצוא בו מענה.
"אני בדיוק כותב ספר, ואני שם עליו את החיים שלי", כותב אגמון באחת מהערות השוליים, ואכן, חייו של אגמון מונחים בין הדפים הללו – הדיאלוג שלו עם העולם הדתי, עם אלוהים, עם משפחתיות סדוקה, עם זהות מינית, עם אמת ושקר, עם מוסריות, עם אלימות, עם צבא ושואה וישראליות והשפלה וגזענות. זה טריפ מטלטל, מסוכן, כואב, ועם זאת מרהיב, עוצמתי, לא אמיתי כמעט. סביר להניח שהווליום הגבוה של הספר הזה ירתיע קוראים רבים, אך לקוראים האמיצים צפויה חוויה ספרותית חד-פעמית בעוצמתה.
”יאיר ויהונתן“ מאת יאיר אגמון, בהוצאת זמורה ביתן, 296 עמ'
רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg