תורת ה' ותורת האני: על לימוד תורה ”חילוני“

זה יפה ללמוד את מקורותיו העמוקים של עם ישראל, אך כאשר אנו לומדים את המקורות עם ניתוק מוחלט מקיום מעשי, אנו מתנתקים מהמסורת ולא מתחברים אליה

שניאור שפירא | 3/6/2014 15:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: שבועות
אין ספק, לימוד התורה זוכה לעדנה מחודשת. על כך יעידו קבוצות לימוד הקמות חדשות לבקרים על פי שיטות שונות. לימודי קבלה, פרשת שבוע, תורת ימימה, שיעורי חסידות ועוד. כל תוכנית רדיו או טלוויזיה בסוף השבוע מקדישות פינה מיוחדת לפרשת השבוע. גם הישיבות החילוניות מתפתחות, לאו דווקא מבחינה כמותית, אלא דווקא מבחינה מהותית. שיא השיאים מבחינת לימוד התורה החילוני הגיע בעת נאום הפתיחה של ח"כ רות קלדרון לפני כשנה וחצי. כזכור קלדרון, ד"ר לתלמוד, נתנה שיעור בגמרא ובציונות שלא היה מבייש ראשי ישיבה רבים. אכן עדנה.

חג השבועות החל בעוד שעות ספורות הינו שיאה של מגמה זו. כראוי לחג מתן תורה, תיקוני ליל שבועות מתקיימים בכל פינת רחוב. דתיים וחילוניים, מסורתיים יותר ומסורתיים פחות. כולם שותפים בחגיגה.

מהלך שמנתק אותנו מהמסורת. ח
מהלך שמנתק אותנו מהמסורת. ח"כ רות קלדרון Eric Sultan
מייצגי לימוד התורה החילוני כחברת הכנסת קלדרון, מדברים רבות על הניתוק מהמסורת שנכפה עליהם. ניתוק שהחל בדור מייסדי הארץ, אשר ניסו להתחיל פה חיים חדשים ללא עול. לא עול הגלות ולא עול היהדות. ניתוק שהמשיך ונכפה עליהם, על ידי היהדות האורתודוקסית שמונעת התחדשות וחדשנות בהלכה. לשיטתם הרצון לינוק ממסורת ישראל לא שמורה לדתיים בלבד. את הרעיונות המוסריים של התורה וחז"ל ניתן להחיל גם בחיי החול, וללא כפיפות מחייבת להלכה. הניתוק שהחלו אבותיה המייסדים של המדינה היה שגוי מעיקרו, וגרם להקמת דור של בורים. דור אשר רבים מבניו אינם יודעים מי היה משה רבינו או יוסף הצדיק.

אמת, הניתוק הזה הוא אסון. אך הפתרון המוצע, לתקן את המצב על ידי לימוד תורה חילוני לא יעיל. הנקודה המרכזית במסורת ישראל מבוססת על התבטלות כלפי האלוהים. מסורת ישראל מבוססת על קיום תרי"ג מצוות, הכוללות שמירת שבת, כשרות, תפילות ועוד. זוהי מסורתם של משה ואהרון, הלל ושמאי ואביי ורבא. כאשר אדם מחליט כי הוא אינו מחויב למצוות אלה, והוא "לוקח" מהיהדות את מה שנראה לו, אין זו מסורת ישראל. זוהי המסורת של עצמו. זו אינה עבודת ה' כי אם עבודת העצמי.

יש רעיונות מוסריים יפים מאוד בדברי חז"ל, אך הדבר נכון גם לגבי אמרות זרתוסטרא. התרבות העכשווית המקדשת את העצמי, כאן ועכשיו, באה לידי ביטוי גם בנושא זה. אינני מתכוון לומר כי כל אדם המגדיר עצמו "דתי" מקפיד על קלה כבחמורה. הנקודה היא האידיאל ולא הפרקטיקה. אדם השואף לקיים את דברי התורה אך מסיבות כאלה ואחרות נבצר ממנו זה דבר אחד. אדם שמראש אומר אקיים רק את מה שמתאים לי זה דבר אחר. זה באמת יפה ללמוד את מקורותיו העמוקים של עם ישראל. אך כאשר אנו לומדים את המקורות עם ניתוק מוחלט מקיום מעשי אנו בעצם עובדים את עצמנו (או שמא על עצמנו). אנו מתנתקים מהמסורת ולא מתחברים אליה. לו הלל ושמאי היו מגיעים לבית מדרשה של ח"כ קלדרון ספק אם היו מתחברים לתורתם שלהם הנלמדת על ידיה.

רוצים לקבל בחינם שני גיליונות סוף שבוע של מקור ראשון? לחצו כאן היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק