בחירות

כמה עולה להתמודד בפריימריז בבית היהודי?

איזה סכום ייאלץ מתמודד בפריימריז להוציא כדי לזכות במקום ריאלי נכסף ברשימה? ספוילר: הרבה יותר ממה שאתם חושבים. יצאנו לבדוק

צביקה קליין | 28/12/2014 14:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הפריימריז הנוכחיים לבית היהודי הם אחלה מדד כדי לדעת אם אתם באמת בעניינים במגזר. אם אתם לא מכירים אף אחד שמתמודד, מצבכם לא טוב. אפילו אומלל. כדאי שתשקלו להצביע עבור אלי ישי או אפילו עבור מרצ.

אינפלציה כזו של מועמדים לא נרשמה במקומותינו מעולם. יותר מ–50 איש ואישה יתמודדו על מספר מצומצם מאוד של מקומות ריאליים שייוותרו ברשימה אחרי שריונים של בנט, תקומה ומקומות לנשים. 

אנשי הפרסום, יחסי הציבור והמדיה החברתית המתמחים במגזר הדתי–לאומי, הם כרגע המנצחים הגדולים של הפריימריז. המתמודדים בבחירות הפנימיות שהחלו לחפש איש מקצוע להיעזר בו רק בשבוע האחרון, גילו כי הם מתקשים בכך ביותר. כולם עמוסים. "כל מי שטוב או מוכר כבר נלקח", סיפר אחד המועמדים ל-nrg. רק אחרי מאמצים רבים הוא מצא השבוע איש יחסי ציבור עבור הקמפיין שלו. במקביל, כלי התקשורת המגזריים, כולל העיתונים, עלוני השבת, הרדיו והאתרים גם הם מרוויחים יפה.
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
נפתלי בנט ודני דיין צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ככלל, משרדי הפרסום ויחסי הציבור הגדולים במגזר מקבלים עד כעשרה מועמדים לפריימריז, ולרוב יקחו רק אחדים מהם לצורך קמפיין הכולל אסטרטגיה. לשאר יעניקו שירותי רכישת מדיה, כלומר פרסומות, עיצוב ולעתים יחסי ציבור. אלי עציון, בעלים משותף של חברת הפרסום אשדיר, מספר כי קיבל עשרות פניות ממועמדים פוטנציאלים לשירותי פרסום ואסטרטגיה, וכי הפנה רבים מהפניות ליחצנים אחרים מפני שלא עמד בעומס. הוא עצמו עובד עם מספר מצומצם של מועמדים מבחינת אסטרטגיה, אך עם מספר גדול יותר ברכש מדיה.

כלל המומחים ששוחחנו עימם סיפרו כי המחיר הממוצע והבסיסי ביותר לקמפיין מוצלח הוא 200 אלף שקל. המחיר יכול להאמיר ולהגיע בקלות עד לכחצי מיליון שקלים. "הבעיה הגדולה של המועמדים בבחירות האלו, היא שההתראה הייתה קצרה והמועמדים לא בנו את עצמם ציבורית לאורך השנה האחרונה", מנתח יועץ התקשורת אמנון שומרון. "חלקם אנונימיים שצריכים בתוך חודש להיחשף. לזה יש להוסיף את הזמן הקצר לגיוס כספים".

"למתמודד הדתי–לאומי יש יתרון בכך שההשקעה שלו מתרכזת במדיה המגזרית עם עלות–תועלת של 100%. כלומר, יכולת להגיע באופן מוחלט למצביע הפוטנציאלי. אם לבית היהודי יש 70–80 אלף מתפקדים, נכון לעכשיו המדיה המגזרית מגיעה לכולם", מוסיף שומרון.

צילום מסך: מתוך פייסבוק
הפוסט הויראלי של בנט צילום מסך: מתוך פייסבוק
חושבים ויראליות

נושא חשוב ומשמעותי נוסף בכל קמפיין הוא המדיה החברתית. "אובמה נחשב לנשיא הפייסבוק הראשון כשנבחר לראשונה ב–2008", אומר איש התקשורת עמיחי אתאלי, המקדם מועמדים במדיה החברתית. "בנט הוא ללא ספק כוכב הפייסבוק הגדול בישראל. הוא עובד הכי טוב ונכון".

אתאלי טוען כי כיום, רוב המועמדים מבינים את החובה לעבוד באינטרנט, אם כי לא כולם. "מצד שני, נתקלתי בכמה מועמדים ששמו יותר כסף על פייסבוק מאשר על 

פרסום קלאסי. זה מאוד דרמטי". הוא מסייג כי ספציפית בבחירות לבית היהודי, "הנראוּת בעלוני בתי כנסת ובעיתונים המגזריים היא חובה. פייסבוק הוא כלי מדהים להעביר מסרים, במיוחד בתקופה קצרה של קמפיין. חושבים ויראליות כל הזמן".

אתאלי מבקש לתת טיפ למועמדים ואומר כי "יש לחשוב כל הזמן מה הייתי רוצה לשתף ולהעביר לחברים. להיות מגניב ועדכני". סעיף התקציב הגדול ביותר הוא בקידום עמודי הפייסבוק בתשלום ובקידום אתר המועמד ומילות החיפוש הקשורות בגוגל. "כל אחד בבית היהודי ירצה לעלות בחיפוש כשכותבים בגוגל 'נפתלי בנט'. לכן יש מלחמות של ממש על מילות חיפוש".

כולל כובעים לחבר'ה

להלן פירוט הוצאות משוער של המועמדים לפריימריז, המבוסס על הערכות העוסקים בתחום:

יום הבחירות: 150 אלף שקל, לפריסה כלל ארצית. מינימום 30 אלף שקל, לפריסה ממוקדת ודלה באמצעים פרסומיים כגון כובעים, חולצות וסככות.

רכש מדיה, פרסומות: בין 50 ל–250 אלף שקל. מחירי מודעת עמוד בעלונים נע בין 3,500 ל–5,000 שקל + מע"מ ואם רוצים לכסות את רובם, העלות השבועית תהיה כ–20 אלף שקל + מע"מ. לזה יש לצרף את הפרסום בעיתוני המגזר, שם המחיר משתנה בהתאם לחלקים הרלוונטיים. עלות מודעה בעיתון יכולה להגיע עד ל-15-20 אלף שקל. ב"מקור ראשון" צפוי לצאת בקרוב מגזין מיוחד למתמודדי הפריימריז, שיכלול פרסום בתשלום. מי שרוצה להצליח במירוץ, חייב גם כן לעבור שם. בנוסף, יש לפרסם באתרי החדשות. פרסום באנרים אפקטיבי עשוי להגיע לסכום מצטבר של כ–50 אלף שקל.

יחצן ואסטרטג: 30 אלף שקל, לעתים מדובר בשני אנשים שונים כך שהמחיר יכול לעלות.

מנהל מטה: לפחות 10,000 שקל לחודש.

תחבורה ודלק: 10,000 שקל.

כיבוד לאירועים ולפגישות: 5,000 שקל.

מדיה חברתית: 100-20 אלף שקל הכוללים ניהול עמוד, יצירת תוכן, קידום ופרסום.

הפקת סרטון וידיאו: 20-10 אלף שקל (אם טאלנט משתתף בסרטון, המחיר יהיה גבוה אף יותר).

מסרונים/הודעות סמס: 4,000-3,000 שקל לכל הפצה.

הכתבה פורסמה במוסף "מוצש" מבית "מקור ראשון"



קבלו את מקור ראשון לשבועיים היכרות ללא תשלום » היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק