ראשי > סטייליסימו > אופנה > כתבה
בארכיון האתר
זה לא שוק, זה מסחרה
מונופוליזציה ב"שוק מעצבי העיר": המארגנים אוסרים על המעצבים המשתתפים באירוע לקחת חלק במכירות אחרות המתקיימות בתקופה זו
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
איתי יעקב
22/7/2004 16:59
שוק מעצבי העיר שיתקיים במהלך סוף שבוע ארוך בעוד כשבועיים בגני התערוכה, מרכז הירידים, הצליח העונה להביא למספר מעצבים שמשתתפים בו את הסעיף. האירוע, שמארח מדי שנה כ-100 מעצבים צעירים וותיקים, לצד מיצגים ותערוכות אופנה, מתקיים זו העונה השנייה במרכז הירידים, אחרי שנדד בשמונה השנים האחרונות בין האנגר 11 שבנמל ת"א לבין בלוקיישנים אחרים.
 
ג', מעצב צעיר שבחר לשמור על עילום שם, מעלה טרוניות לגבי סעיף מס' 1 שבחוזה. "החל מתאריך 01.07.2004", נכתב שם. "מעצב המשתתף בשוק המעצבים מתחייב שלא להשתתף באירוע אחר של מכירת בגדים או מכירה ביתית, וזאת כדי לשמור על האטרקטיביות של שוק המעצבים". ובמילים אחרות, על עשרות המעצבים הצעירים שבחרו
להשתתף באירוע ושילמו מכיסם יותר מ-1,000 דולר לחצי דוכן, אסור במשך החודש הקודם למכירה להשתתף במכירות ביתיות או מאורגנות, הפופולריות כיום.
 
"הם רוצים להיות מונופול על מכירות ביתיות ומאורגנות", טוען ג'. "למרות ששוק המעצבים הוכיח את עצמו ושום שוק לא מתחרה בו, הנאציות הזו עולה על כל דמיון. לא ייתכן שאחרי שאני משלם סכום כזה גדול, אאלץ לפחד שיעיפו אותי מהשוק בגלל שאני מנסה להתפרנס".
 
גם ו', מעצבת צעירה ששוחחתי עמה ושתשתתף בשוק הקרוב, מספרת שהוזמנה באותו חודש למכירות ביתיות, אך ביקשה ששמה לא יופיע על גבי ההזמנות. לדבריה, ישנם שווקים מתחרים כיום לשוק המעצבים, ולכן דואגים המארגנים ליצור לעצמם בלעדיות.

שמלה של מדאו. קרובה לצלחת?
"הרבה חקיינים רודפים אחריי"
טענה נוספת שמפנה ג', ולטענתו, אף נאמרה בפה מלא על ידי המארגנים, היא שהקרובים לצלחת מקבלים זכויות יתר, ביניהן דוכנים טובים יותר. ג' טוען, שמיקום הדוכנים הינו קבוע וכך יוצא שמעצבים צעירים נתקעים עם דוכנים גרועים, לעומת מעצבים ותיקים וחברים של מארגני השוק (ים טיראן ואידה צ'וצ'ולה), שמקבלים דוכנים טובים יותר.
 
על ההאשמות אומר טיראן: "אני לא מונופול. ההחלטה נובעת מאטרקטיביות. אנחנו יוצרים אירוע, שהליבה שלו היא מכירת סוף עונה. אנחנו כופים את מחירי סוף העונה על המעצבים, שמבחינתם היו ממשיכים כעוד חודש עם המחירים הללו. מה גם, שהדרישה לא למכור במשך חודש היא במרכז תל אביב בלבד". סעיף החוזה, למרות טענותיו של זה, לא מציין את אזור תל אביב בלבד, אלא מתייחס לאזור כללי.
 
בין העלבות תדירות אל המראיין וטון דיבור עצבני וקצרני, מעלה טיראן סיבה נוספת לבקשת הבלעדיות, וזאת מהתעוררות כמות ה"חקיינים" שקמה, לדבריו, מולו ומול הצלחתו. "יש הרבה חקיינים שרודפים אחריי ורוצים לגנוב את ההצלחה שלי ועושים חרא של אירוע, כמו 'יריד המותגים', למשל", הוא אומר.
 
עוד מוסיף טיראן, שסטודנטים דנדשים בוגרי "שנקר" מקבלים שלושה ביתנים חינם, ומעצבים צעירים מקבלים הנחה. "זה נראה לי מעליב שלקוח שלי בא מאחורי הגב", הוא מגיב על הביקורת שהופנתה נגדו. "חבל שלאותו מעצב או מעצבת אין את הביצים לבוא ולומר לי את טענותיו בפנים. זה הדבר הכי מכוער שעשו לי וזאת המחמאה הכי משפילה שקיבלתי בחיי".
 
על הטענות בדבר קשרים אישיים, שמתקיימים תדיר בסצינת אופנה קטנה ודביקה כמו זו של תל אביב, הוא אומר: "אני לא רוצה להתעסק ברכילות. השיחה הזאת יורדת נמוך מדי לטעמי. תודה ולהתראות". לידיעתכם, אגב, מחיר כניסה לאירוע הוא עשרה שקלים.
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

אופנה
כלה להשגה: קייט מוס לאייג'נט פרובוקטור  
הרשת החברתית של עולם האופנה  
המותג הלוהט של העונה החמה  
עוד...