ראשי > סטייליסימו > אופנה > כתבה
בארכיון האתר
מה השעה, כבר 2005?
איך זה שאתר אינטרנט הוא עדיין לא חלק אינטגרלי מהמערך השיווקי של המעצבים הישראלים
לכתבה הקודמת דפדף בסטייל לכתבה הבאה
איתי יעקב
2/5/2005 11:04
בשבועיים הקרובים יעלו לראשונה לרשת אתרי אינטרנט למעצבי האופנה גרשון ברם וסיגל דקל, ויחברו לעוד כ-30 אתרים, פחות או יותר, של מעצבים ומותגים ישראלים. מפתיע לגלות שבמחצית הראשונה של 2005, אחד הכלים החשובים לתדמית ושיווק עבור מעצבים ומותגי אופנה, אינו עניין שבשגרה בזירה המקומית. סקירה מהירה של רשימת האתרים חושפת מגמה צפויה, בה מותגי האופנה הגדולים פרושים עם אתרי אינטרנט צבעוניים ומלאי חשיבות עצמית, לעומת מעצבי האופנה שרובם נטולי נוכחות אינטרנטית.

אתר
אינטרנט, בנוסף להיותו פלטפורמה להצגת קולקציות העונה המתחלפות ופרטים ביוגרפיים אודות המעצב, משמש גם ככלי שיווקי לבנייה והרחבת מאגר לקוחות, ובעתיד יכול להתפתח גם כזירת מכירה נוספת. נכון לרגע זה, אף אתר מהאתרים המוזכרים בכתבה אינו מוכר את פריטיו ברשת. במקרה הטוב תזכו לפשפש בקטלוג - במידה ויש כזה, או להוריד למחשב טפטים ותמונות. במקרה הרע, תצטרכו להתמודד עם מהירות איטית, גרפיקה מחפירה וקולקציות מחורף 2003.

לפני חודשיים השיק מותג האופנה לצעירים קרוקר
אתר אינטרנט ראשון. האתר מעוצב בקפידה, ומציג לקהל הלקוחות התיכוניסטי רשימת חנויות, קטלוג מוצרים, אופציית הצטרפות לרשימת הלקוחות ועוד. הכל באווירה קליפית וצעירה. "פחדנו להקים אתר", מגלה אבי לוי, מנהל הרשת. "הרבה לא מאמינים באינטרנט ברמה השיווקית, אבל באיזשהו שלב התחלנו להאמין באתר ככלי תדמיתי".

הבום הגדול של אתרי האינטרנט התרחש כבר בסוף שנות התשעים. מה הייתה הסיבה לעיכוב?
"יש חילוקי דעות רבים בנושא. יש שהכניסו באתר הרבה מבצעים: קנה-קבל-קח, מה שהפך את אתרי האופנה למשהו זול. אנחנו בקרוקר לא רצינו להצטייר תדמיתית בעיני הציבור כחברה זולה, ולכן לא הקמנו אתר. אנחנו מותג יקר. ג'ינס עולה אצלנו 600 שקל, שזה ברמת מחיר של דיזל".

עם כל הכבוד, המרחק בין קרוקר לדיזל רחוק שנות אור. אה, ולדיזל יש אתר כבר הרבה שנים.
"נכון, אבל לכן אנחנו עובדים כרגע על בניית המותג כמותג יוקרתי. לאתר החדש יש תדמית של חו"ל ורמה גבוהה, עם קולקציית מחירים שמבודדת מהשוק המקומי. בעונה שעברה קסטרו ופוקס הציעו שוברי הנחה באתרים שלהם, מה שלדעתי, הרס אותם באיזה מקום. אצלנו זה לא יקרה".
מתוך מודעה של קרוקר. בדרך ליוקרתיות
נוכחות מתבקשת
ב-1999 הייתה דורין פרנקפורט בין מעצבי האופנה המקומיים הראשונים עם נוכחות אינטרנטית. אפרת גורמן, אשת יחסי הציבור של המעצבת, היא זו שיזמה את המעבר הווירטואלי ועודדה אותה להקימו. "הימים היו פריחת ההיי טק, הייתה תחושת אופוריה והרגשה שהאינטרנט זה הדבר הבא. שאם אתה לא שם - אתה לא קיים", נזכרת גורמן. "בפועל זה התברר כנכון, כי הסוד הוא להיות נגיש".

מדוע חשוב שלמעצב אופנה יהיה אתר אינטרנט?
"זה עוזר בבניית קשרי לקוחות ומועדון לקוחות. הלקוחות יכולים לכתוב לה מיילים היום, שכמעט ולא תמצא את זה אצל מעצבים אחרים. מבחינתה של דורין זה היה כרטיס ביקור בינלאומי מאוד טוב. ובגלל שהיא יצואנית, היה מתבקש שתהיה לה נוכחות באינטרנט".

כרטיס הביקור של פרנקפורט הוא
אתר אינפורמטיבי טוב: יש תמונות קולקציה ומתצוגת האופנה האחרונה שלה, קצת מידע על המעצבת, רשימת חנויות והסבר על קווי העיצוב השונים. השוס מתגלה דווקא במיני ארכיון, עם אורי שטרק כדוגמן לקולקציית 84', בין היתר. "המטרה הייתה ליצור קטלוג וירטואלי", מסבירה גורמן. "זה לא עיתון שמצריך כניסה על בסיס יומי, אלא אפשרות להציג את הקולקציה וארכיון מעניין".

עד כמה אתר אינטרנט חשוב להצלחתו של מעצב?
"מעצב בישראל יכול לשרוד ללא אתר. זה רק עניין תדמיתי. רובנו הרי משתמשים במחשב, עובדים איתו ונמצאים מולו. זה לא מאסט, אבל ברמה התדמיתית זה חשוב מאוד".
דורין פרנקפורט, צעד לפני כולם. צילום: שרון ברקת
פרימיטיביות לשמה
חשוב, אבל כנראה שחשוב לא תמיד מספיק. שיטוט באתרי אינטרנט של מעצבים צעירים מחו"ל, מסגיר את העובדה שגם ללא התחכמויות פלאש מיותרות וכדומה, ניתן להנביט אתר טוב ואינפורמטיבי, כזה שיגרום לך לרצות להוסיף אותו למועדפים. "החוסר באתרי אופנה נראה לי פשוט פרימיטיביות", טוענת יעל בורשטיין, ממשרד העיצוב הגראפי "KYD", שאחראית יחד עם קובי לוי על הקמת אתרי האינטרנט של נמל ת"א, האקדמיה לאמנות בצלאל, גלריית טל אסתר ומותג האופנה כתומנטה.

"הרבה מעצבים לא מבינים את הכוח של האינטרנט. יש קהילות שלמות שניתן ליצור דרכו. ניתן לשלוח דרכו תלושי הנחה לחג לחוג הלקוחות, לשלוח הודעות, ניוז. אני יכולה להבין מעצבים צעירים שאולי באמת אין להם קולקציות גדולות להציג באתר ולא זקוקות לו, אבל למותגים גדולים, גולף למשל, לא צריכה להיות בעיה עם זה".

קטנים וגדולים כאחד, שניהם מעדיפים להשקיע כסף בקטלוגים.
"הם משקיעים כסף רב בקטלוגים, שזו פרוצדורה מאוד יקרה מטבעה. ואני אומרת, אם אתה כבר עושה את ההפקה, אז מה הבעיה להרים אתר אינטרנט?".

מה באמת ההשקעה הכספית?
"ההשקעה הראשונית היא החלק היקר בתחום. הסכום הראשוני כולל התכנות והעיצוב הוא בין 20,000-3,000 דולר, תלוי באתר ובגודלו. אבל חשוב מאוד לציין שזוהי ההשקעה הראשונית. אחרי זה סכום התחזוק הוא מינימלי. ועוד פעם, לא חייבים לקחת משרד עיצוב יקר. יש מעצבים צעירים שיעשו את זה בחצי מחיר, ואפילו ב-1,000 דולר".

אז אם זה כל-כך זול, למה לא עושים?
"אני חושבת שיש פחד מהאינטרנט ככלי. אני רואה מעצבות אופנה שהן חברות שלי - ולא ניכנס לשמות - שאין להן אתר, כי הן עצמן לא משתמשות באינטרנט. ולכן הן לא מבינות כמה זה חשוב".
יונתן כהן בקטלוג גולף. נראה אתכם מוצאים אותו ברשת
עובד יופי, לא?
גם כשמעלים אצלנו אתרי אופנה, צפויות הפתעות לטוב ולרע. אתרי האינטרנט של קסטרו, TNT, כתומנטה, גיבור סברינה, רנואר, דניאלה להבי, רונן חן, גוטקס ואפילו טאג וומן, מגישים מקצועיות ועדכניות. בכולם תוכלו להתחבר למועדון הלקוחות, ולצפות בקולקציות הקיץ החדשות. וזה לא עניין של מה בכך. באתרים אחרים, כמו זה של המעצבת הצעירה פרידה, עוד לא עלתה קולקציית הקיץ, כך גם בקום איל פו וששון קדם, שאמנם מזמין את הציבור ללחוץ על הלינק לקולקציית הקיץ, אך במקומה קופצת קולקציית הקיץ של השנה שעברה. אתר החנות התל אביבית עלמה אמנם לא עדכן את קולקציית הקיץ וסובל מגרפיקה קצת אנמית, אבל יש בו מידע רב על מותגי הייבוא של החנות.

עד שיעדכנו בלבנט את הקולקציות, מרבית האתרים של מותגי האופנה העולמיים נמצאים כבר צעד אחד קדימה, עם אפשרות מכירת פריטים מהקולקציות. בארץ, נכון להיום, אף אתר של מותג או מעצב ישראלי לא מציע אפשרות זו, וספק אם גם תהיה בעתיד. "אתר זה משהו שצריך לתחזק במסגרת העשייה היומיומית", אומרת המעצבת חיה ניר לכתומנטה, שהקימה את האתר שלה לפני כשלוש שנים. "אני לא חושבת שהייתי מוכרת את הבגדים שלי דרך האינטרנט, כי אני שייכת לאסכולה של אלו שצריכים למדוד ולגעת בבגד. אבל לדעתי חולצות טי ומכנסי ג'ינס כן אפשר למכור ככה".

"אני יכולה להבין את הפחד של מעצבים ומותגים בארץ למכור דרך האינטרנט", ממשיכה בורשטיין. "אין כאן אתרי קניה בכלל, למעט ספרים. וזה ממש מפגר מבחינת העולם. אבל לדעתי זה קשור לחוויית הקניה של האדם הישראלי שצריך תמיד לבדוק קודם בידיים את המוצר".

עד אז, ימשיך האינטרנט ליצור מעגלי לקוחות למעצבים המקומיים. "אינטרנט זה עולמי ומתקשר עם הקהל", ממשיכה ניר. "לא קמים אתרי אינטרנט רבים בארץ לאופנה, כי יכול להיות שהמעצבים והתקשורת לא מתייחסים לזה במלוא הרצינות. אבל אצלי יש כל הזמן הרשמות וכניסות חדשות לאתר. יש הרבה מאוד גולשים, לכן אני חושבת שחוסר הפתיחות אולי קשור בכלל למודעות. בתור גולשת, אני מרגישה שהאינטרנט עובד יופי, לא?".
אופנה
עיצוב
אוכל
  מדד הגולשים
ואפל בלגי עם קצפת ...
                  22.58%
הריח בחינם
                  8.6%
המהפכה הצרפתית
                  8.6%
עוד...

אופנה
כלה להשגה: קייט מוס לאייג'נט פרובוקטור  
הרשת החברתית של עולם האופנה  
המותג הלוהט של העונה החמה  
עוד...