היכונו: בקרוב נטוס מלונדון לפריז על חשמל בלבד

סטארט אפ חדש מתוכנן לבצע תוך עשר שנים טיסת בכורה בין לונדון לפריז, במטוס שיופעל על בסיס חשמל. 150 נוסעים יוכלו לעלות על הטיסה המרגשת, שתהיה גם זולה בשל החיסכון בדלק. עם זאת, יש מי שטוען: "דרוש עוד מחקר עד שהרעיון הזה יהפוך לממשי"

אסף גולן | 22/3/2017 13:29
תגיות: סטארט אפ,איזי ג'ט,מטוסים,חידושים והמצאות,מדע,חשמל
גרים בסביבת שדה תעופה וסובלים מרעש הנחיתות וההמראות? הכתבה הזו היא בשורה בשבילכם: בעתיד הטיסות יהיו שקטות מאד – כי המטוסים יטוסו על חשמל ולא על דלק. כך לפחות בישרה חברת התעופה איזי ג'ט, שמסרה לכלי התקשורת כי היא "נרגשת לעבוד על המיזם החדש, שיוריד דרמטית את מחירי הטיסות".
 
צילום: SHUTTERSTOCK
''נרגשת לעבוד על המיזם החדש, שיוריד דרמטית את מחירי הטיסות''. מטוס של חברת איזי ג'ט צילום: SHUTTERSTOCK

חברת איזי ג'ט החלה לעבוד בשיתוף פעולה עם סטראט-אפ חדש בשם "רייט אלקטריק", שעובד מצדו בשיתוף עם הממציא האמריקני צ'יפ ייטס. יחד עם ייטס, שכבר מחזיק בשיא העולם לטיסות על חשמל, החל המיזם שבמסגרתו מטוסים אמורים לטוס על בסיס אנרגיה חשמלית למרחק של עד 300 קילומטרים – המרחק בין לונדון לפריז. בשלב זה הכוונה היא להגיע למטוס שיישא 150 נוסעים, והטיסה המסחרית הראשונה, כך נאמר, תצא עוד עשר שנים.

איזי ג'ט אינה החברה היחידה שמתעסקת במחקר של מטוסים המונעים על חשמל. גם חברת הענק "איירבוס" מפתחת מטוס כזה, לאחר שב-2014 הכריזה כי המטוס שלה יטיס בין 70 ל-90 נוסעים בטווחים קצרים.

נכון להיום, הטיסות על חשמל אמורות לנוע במרחקים קצרים בלבד. מדובר בכ-30% מסך הטיסות בכל העולם, וסוללות החשמל שנדרשות למטוסים האלו אינן פשוטות להשגה. עם זאת, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, הסוללות המיוחדות הופכות ליעד ריאלי יותר ויותר.

אבל לא כדאי לצאת מוקדם מדי עם החגיגות: מומחי טכנולוגיה מציינים כי תחום סוללות החשמל הנטענות עדיין לא עבר את הסף הקריטי המספיק לתת את הכוח הדרוש למטוסים. "אמנם מדובר בעולם מתפתח עם חידושים טכנולוגיים מופלאים", אמר מומחה בתחום, "אבל אנחנו עדיין לא נמצאים בטווח שמאפשר הטסת מטוס כבד. דרוש עוד מחקר עד שהרעיון הזה יהפוך לממשי".
 
צילום: אי-פי-איי
הכריזה ב-2014 כי המטוס שלה יטיס בין 70 ל-90 נוסעים בטווחים קצרים. איירבוס צילום: אי-פי-איי

אך למרות ההסתייגות הזו, החברות משקיעות מחקרים רבים בתחום הטיסות החשמליות, זאת משום שהתקדמות כזו תוזיל כאמור את מחירי הטיסות באופן דרמטי. בנוסף לכך, הטיסות יהיו תכופות יותר כיוון שהמטוסים לא יצטרכו לעצור ולתדלק: בכל נחיתה, הבטרייה הריקה תפורק מהמטוס, ובטרייה טעונה תוכנס במקומה, בהליך שיגדיל דרמטית את מהירות הכנת המטוס לטיסה נוספת. יתרון נוסף וחשוב של מטוסים מהסוג הזה היא הבטיחות שלהם, זאת בשל העובדה שהם לא יישאו עליהם חומרים דליקים.

בינתיים, מיזמים נוספים בתחום התעופה – עדיין על בסיס דלק, פועלים להגדיל את יכולת המטוסים לטוס במהירות. סטראט-אפ חדש הנתמך בידי המשקיע סר ריצ'רד ברנסון, מתוכנן להשיק בסוף השנה מטוס חדשני שיצליח לנוע מלונדון לניו יורק בשלוש וחצי שעות בלבד. כיום, יש לציין, אורך טיסה כזאת הוא 8 שעות.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים