 |
/images/archive/gallery/143/519.jpg פרדריך מתיאוס אלכסנדר.
צילום: ארכיון  |
|
האיש והשיטה: פרדריך מתיאוס אלכסנדר |
|
בגיל 20 השחקן פרדריך אלכסנדר סבל מצרידות מציקה בגרונו. התבוננות מעמיקה בגופו במשך עשר שנים הובילה אותו לפתרון הבעיה ולייסודה של השיטה: שיטת אלכסנדר |
|
|
 | דפדף בניו אייג' |  | |
לירז אקסלרוד 26/7/2004 9:41 |
|
|
|
|
 |
"כל דבר - פיזי או מנטלי או רוחני - מתורגם
למתח בשרירים" (פ.מ. אלכסנדר)
רקע היסטורי: פרדריך מתיאוס אלכסנדר (1869-1955) נולד בטסמניה, אוסטרליה, בן בכור למשפחה בת שמונה אחים ואחיות, נכד לאסירים גולים שנשלחו בסוף המאה ה-18 אל מושבות העונשין האוסטרליות. בצעירותו גילה עניין בתיאטרון ופיתח אמביציות בתחום המשחק. בשנות העשרה עבר למלבורן ללמוד משחק. הוא נהנה מהצלחה מסוימת ואף ייסד קבוצת תיאטרון משל עצמו. באמצע שנות העשרים של חייו הוא החל לסבול מצרידות כרונית, בעיה שאף רופא סביבו לא ידע כיצד לפתור. הוא החליט לא לוותר, הפסיק עם המשחק והקדיש את כל מרצו לנסות להבין את בעיית הצרידות שהטרידה אותו.
אלכסנדר האמין שמצבו הפיזי והבעיות מהן הוא סובל הם תוצאה של התנהגות הגוף שלו. הוא האמין שמקור הבעיה טמון במשהו שהוא עושה לא נכון עם גופו. הוא החליט ללמוד את ההתנהגות שלו עצמו, לנסות להבין מה הוא עושה לא טוב ולתקן את זה. לצורך העניין הוא הציב סביבו שתי מראות, ובמקרה שלו - כמו שחקן על במה, התבונן בעצמו. ככה התחיל מחקר שארך עשר שנים, שהוביל בסופו של דבר לפיתוחה של השיטה שקרויה על שמו: שיטת אלכסנדר. התגלית: אחרי שנים של תצפיות על עצמו הגיע אלכסנדר למסקנה שמקור הבעיות מהן הוא סובל הוא התנהגות לא נכונה של הגוף. הוא גילה שיש פער גדול בין איך שהוא מרגיש שהגוף שלו מתנהג לבין מה שהוא רואה. למשל, למרות שהרגיש בזמן עמידה פשוטה שהראש שלו ניצב ישר מעל הגוף, גילתה לו המראה שהראש שלו דווקא מוטה.
אלכסנדר האמין שהגוף והראש, המיינד, הם אחד. הוא האמין שהמחשבות שלנו מכתיבות את ההתנהגות שלנו, ושההתנהגות שלנו משפיעה על מצבנו הגופני. הוא הבחין שכאשר הוא משנה באופן מודע את הלך המחשבות שלו, גם ההתנהגות הגופנית שלו משתנה. הגוף, כמו שהבינו אנשים קודמים לפניו, אוצר בתוכו טראומות שנצברו במהלך החיים; כאבי לב, סיוטי לילה, בגידה באמון שמתנקזים ללחץ בכתפיים או לכל אי נוחות אחרת באזור זה או אחר. מכאובים שהגוף אוגר בתוכו והם ממשיכים להשפיע על התנהגותו. בעניין הבעיה שהטרידה אותו - הצרידות ממנה סבל - גילה אלכסנדר שמקור הבעיה נעוץ ביציבה שלו, או ליתר דיוק, ביחסים שבין הצוואר, הראש והגב. הוא גילה שבעזרת המודעות לאופן בו הגוף שלו מתנהג הוא מצליח לשנות את ההתנהגות הזאת ובכך לפתור את בעיית הצרידות שלו.
כשהבחין שהרבה אנשים סביבו סובלים מבעיות דומות, התנהגות מזיקה של הגוף שמובילה לכל מיני סימפטומים, הוא החל להציע את שירותיו כמאמן קול בסידני ומלבורן, ונהנה מהצלחה מהירה. רופאים עודדו אותו לנסוע לאנגליה, לספר לעולם על התגליות שלו. בשנת 1904, והוא בן 35, אלכסנדר נסע לאנגליה. הוא מעולם לא חזר לאוסטרליה.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לעצור את האוטומט
|
 |
|
 |
 |
 |
|
השיטה: שיטת אלכסנדר היא שיטה הוליסטית הרואה באדם מכלול של גוף, מוח ונפש, ללא שום הפרדה. בבסיס השיטה ההנחה שבמהלך החיים הגוף שלנו מאמץ הרגליים מוטעים (שקריים) שהוא - הגוף - אינו מודע אליהם, אבל הם מצידם אחראים להרבה מהבעיות שלנו. למעשה, עוסקת שיטת אלכסנדר ב"חינוך מחדש" של השרירים, של ההתנהגות הגופנית שלנו. הנמה ארבעת העקרונות המרכזיים העומדים בבסיס השיטה.
כוחו של הרגל. השלב הראשון בלימוד השיטה הוא הגברת המודעות להרגלים שבאמצעותם אנחנו מגיבים אל העולם. רובנו נעים ופועלים בצורה אוטומטית. בלי מודעות. הגוף מסגל לעצמו תגובות לכל מצב ומצב, והרבה מן התגובות האלה הן שגויות. בגלל שאנחנו לא מודעים לכך, אנחנו חוזרים עליהם שוב ושוב. כתוצאה מכך היכולת שלנו להעריך את התנהגות הגוף שלנו משתבשת. אנחנו מרגישים שהגוף פועל נכון למרות שהוא לא, כי התרגלנו להרגשה.
בעזרת שימוש במראות ובעזרת ידיו המיומנות של המורה מסייעת השיטה לגלות את אותן התנהגויות אוטומטיות שגויות, והקשבה מסוג חדש אל הגוף וצרכיו נוצרת.
אי עשייה ועצירת הרגלים אוטומטיים. באמצעות התבוננות ביכולתנו לשנות את ההרגלים של הגוף. שיטת אלכסנדר מלמדת את המתרגל לבלום את התגובה הראשונית שלו. לבטל את האוטומט. התוצאה היא עצירה מיידית. אי עשייה. מה שמאפשר מקום לגוף להתארגן מחדש, לפעול בצורה חופשית ומאוזנת יותר, תוך הפעלת פחות מאמץ.
הפיקוד הראשוני. במונח הזה ביטא אלכסנדר את היחס שבין הראש, הצוואר והגב. לטענתו היחסים בין השלושה מכתיבים את התנהגות הגוף כולו, והם המפתח לשינוי התנהגויות. הפיקוד הראשוני פועל כמעין רפלקס מנחה לגוף כולו.
הכוונה והנחיית כיוונים. השיטה אותה הגה אלכסנדר מלמדת את האדם לחשוב על הדרך בה הוא מבצע את פעולות היומיום הפשוטות והטריוויאליות, תוך שהוא נותן לעצמו הכוונה באמצעות הוראות ברצף, כך שהיחס בין הראש, הצוואר והגב יהיה תקין. במצב כזה הפיקוד הראשוני ינחה את הגוף כולו להתנהגות טובה, נוחה ובריאה יותר.
בשיטת אלכסנדר לומדים להבין את הגוף, להקשיב. לומדים לעצור את התגובה האוטומטית ולשלוט בתגובות, כך שבמקום הרגל הן הופכות למבוקרות, רצוניות ומכוונות.
למה דווקא אלכסנדר: שיטת אלכסנדר אינה מנסה ללמד משהו חדש. ההפך. זו שיטה שעוזרת לאדם ללמוד את ההרגלים שלו, להתבונן בהם ולהכיר אותם. כל השאר, השינוי בהרגלים, רכישת הרגלים חדשים, נכונים יותר, מתרחש מעצמו. מדובר בשיטה שמלמדת את המתרגל לעצור, להפסיק את ההרגלים השגויים של הגוף, אך עם זאת היא אינה מטיפה לרכישת הרגלים חדשים. אלו, אומר אלכסנדר, יבואו באופן טבעי. בעולם: עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה היגר אלכסנדר לארצות הברית, שם המשיך ללמד. הוא פרסם ארבעה ספרים אודות השיטה. בשנות השלושים התחיל להדריך מורים על פי השיטה. אלכסנדר, שדבק בו השם המקוצר אף. אם (F.M) היה בעל אישיות כריזמטית וכובשת, ולא מעט שחקנים, זמרים, סופרים ואנשי חינוך ורוח נשבו בקסמו והפכו למטופליו (ברנרד שואו, אלדוס הקסלי ועוד). גם הממסד הרפואי קיבל אותו בזרועות פתוחות, אם כי עם מעט הסתייגויות ובהדרגתיות.
בשנת 1944 רופא גרמני תקף את אלכסנדר ושיטתו במאמר שפירסם בעיתונות ובו הוא שהשיטה אינה מדעית מספיק ויכולותיה הרפואיות מוטלות בספק.. אלכסנדר הגיב בתביעה שנמשכה חמש שנים, עלתה הון ואף הובילה אותו, ככל הנראה, ללקות בהתקף לב. בסופו של דבר הוא זכה בתביעה, התאושש גופנית והמשיך ללמד עד מותו בשנת 1955, כשהוא בן 86.
כיום השיטה מקובלת על ידי הממסד הרפואי במקומות רבים בעולם, והיא משמשת חלק אינטגרלי מלימודי חינוך גופני ובתוכניות האימונים של ספורטאים, רקדנים ושחקנים באנגליה, אוסטרליה וארצות הברית. בשנת 1988 הכריזה ממשלת אוסטרליה על אלכסנדר כאחד מ-200 האוסטרלים המשפיעים בכל הזמנים.
קישורים נוספים: בגוגל העולמי ישנם 802,000 איזכורים של פ.מ אלכסנדר, הנה שני מקומות מומלצים להתחיל בהם:
אתר בריטי לשיטת אלכסנדר
טכניקות נבחרות בשיטת אלכסנדר שיטת אלכסנדר במשרד המדע, התרבות והספורט בישראל
מטפלים בשיטת אלכסנדר |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|