ראשי > ניו אייג' > פותחים ראש > כתבה
בארכיון האתר
טנטרה טיים
האשרם במדבר, המאסטר גיתי, הטרנד החסידי וכנס הטנטרה הישראלי הראשון - גילי מצא למפל פגשה את רפיק לשיחה מעוררת
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
גילי מצא למפל
לפני שנתיים הוא ירד למדבר להגשים חלום. מאז הוא לא דיבר עם התקשורת. תמיר רפיק קמחי, לשעבר כוכב גל"צ, מטאור טלוויזיה, אייטם במדורי הרכילות, עשה טרנספורמציה בחייו והתביית בנגב. בניגוד לבן גוריון, הוא נעמד על הראש כדי להקים שם מרכז רוחני רווי מיצי תשוקה, תואם האשרם בפונה של המאסטר אושו. חוץ מזה הוא גם מורה לטנטרה, בעל אתר אינטרנט עסיסי שמציע כל מה שבוגרי הודו מחפשים, אב לא נשוי (אבל גם לא גרוש), מאוהב עד מעל הראש בזרם החסידות ובימים אלה יוזם ועורך סדרה על עשרת הדיברות לערוץ 10.
 
כדי לפגוש את רפיק בשרוואל לבן צריך להגיע לשומקום. 70 ק"מ מאילת, 70 ק"מ
ממצפה רמון. אפשר בקלות לפספס את השלט הדהוי שכתוב עליו "אשרם במדבר". "שילוב בין קיבוץ לקומונה רוחנית", להגדרתו . מקום שבו כ-20 אנשים , נכון לעכשיו בעיקר נשים, עושים תורנויות בין כל התפקידים, כולל משרת הגורו שרפיק לא לוקח על ראשו. "אין לי עניין לקיים מערכות יחסים תלותיות עם אנשים בחיפוש", הוא מסביר. הצוות סביבו התחלף שלוש פעמים, והוא נשאר איתן כמו הר שמעפילים אליו כי הוא תמיד שם. "אם את חייבת לקטלג, אני אמן רנסנסי רב תחומי. לא כזה שיש בידיו מכחול ונייר אלא כזה שיוצר אשרמים וסרטים, מעצב פסטיבלים ואתר אינטרנט וגם סופר". האתר שלו, ממש לא במקרה, נקרא "
טנטרה" והוא עוד פנטזיה שקרמה עור וגידים ויצרה גרעין של מתעניינים בכנסים ובפסטיבלים למדיטציות אקטיביות, מיסטיקה ויוגה, מעין אשרם וירטואלי לשיחות נפש רוחניות בסגנון הסופרמרקט הגדול שמציעה פונה להמונים, רק שבמדבר המוצרים הרוחניים הרבה יותר זולים וגם אפשר לחסוך כרטיס טיסה.
 
הסיבה שלשמה התכנסנו היא כנס הטנטרה שיתקיים באשרם בין התאריכים 23-21 באוקטובר. זהו בייבי שהוא גאה בו, כי זו הפעם הראשונה שבה כעשרה מורים מהארץ ייפגשו כדי ללמד את הטכניקות שלהם. לדבריו היתה גם מסננת, כלומר יש כאלה שלא הוזמנו - אלה שעושים קופה יפה מהמקצוע, ובמילים שלו "אלה שהטנטרה אצלם היא אנלוגיה לאורגיה לעומת אלה שמלמדים לאלף את היצר".
 
תסביר.
"מי שבורח מהיצר בורח מאלוהים, ומי שנופל לתוכו מתרחק מאלוהים. יש קו דק שדורש מודעות ועבודה של שליטה. אפשר לעשות אותה באמצעות כל מיני שיטות מחמירות של יוגה. אנחנו עושים את זה באמצעות הסקס. לאשרם יצא מוניטין של סקס חופשי במסווה רוחני, למשל פסטיבל 'פשוט', שהוא פסטיבל נטורליסטי ולא נודיסטי. מה שקורה שם זה חגיגה של מדיטציות וסדנאות, רק נטולת בגדים. "העירום הוא דרך להתקרב לעצמך, לאמת שלך, להיפרד משקרים וממוסכמות. הבעיה נמצאת בראש של אנשים שמקשרים בין עירום לבין סקס. אנשים שפוחדים מסקס הם אלה שמייצרים את השמועות על זיונים חופשי באשרם. הם עושים את זה כדי להקל על עצמם, כדי לבטל את הצורך לבוא ולבדוק במה מדובר כי הם פוחדים שזה ימצא חן בעיניהם. דרך אגב, גם אותנו השאלה הזאת מעסיקה, ולכן אחד הנושאים שיידונו בכנס קיבל את הכותרת 'טנטרה כפיתוי לדרך הרוחנית או רק כפיתוי?'".
 
ומה התשובה?
"לפעמים הטנטרה היא אכן פיתוי לדרך הרוחנית, אבל באיזשהו שלב מגלים שהטכניקות לשליטה ביצר מביאות סיפוק גדול יותר מאשר שחרורו".
פסטיבל פשוט האחרון. צילום: מתוך האתר ג'סט בי ז"ל
לא לגמור את האנרגיה, תרתי משמע
איזו טכניקת טנטרה אתה מלמד?
"למדתי כל מיני טכניקות מספרים ומסדנאות שעשיתי בהודו ובאירופה ובעיקר מיישומן עם נשים. בחרתי להתמקד בנשימה מודעת, מעגלית, שמתחילה רגוע ונגמרת סוער, כך שאפשר להגיע באמצעותה לשיאים אקסטטיים בלי חדירה וגמירה, שהן מטרות שוליות. היצר הוא סוס עוצמתי מאוד, ומי שרותם אותו לטובתו מרוויח. הטנטרה נותנת כלי עבודה, שמה על הסוס אוכף כדי להגיע רחוק".
 
רגע, אז הטנטרה לא מעודדת חופש מיני?
"הטנטרה לא פוסלת חגיגה מינית, אבל היא אומרת לך לזכור את המדיטציה תוך כדי ולא לגמור את האנרגיה, תרתי משמע. לתת למיניות להשתולל, להזדיין כמו שפנים - זה לא טנטרה".
 
איך מתיישבת מונוגמיה עם טנטרה ועם מגורים בקומונה?
"לעבודה שאתה עושה עם אשה אחת יש הרבה יותר עומק מאשר לעבודה עם בנות זוג מתחלפות. בטנטרה הקלאסית בכלל לא צריך בן זוג. הנזירים בהודו ובטיבט עשו אהבה עם הטבע. לגבי האשרם, אני יכול להעיד על עצמי שאני מאוד מאוד מונוגמי. היחסים שלי ושל בנות זוגי בדרך כלל לא כללו סקס עם אחרים, רק חיבוקים טנטריים שיכולים להיות מרגשים מעצם הקרבה הפיזית. עם זאת, אין דברים מוחלטים, לפעמים יש מעידות, וגם מהן אפשר ללמוד הרבה".
 
קנאה ורכושנות הם מונחים שקיימים בלקסיקון של מדריכי הטנטרה?
"בהחלט כן. אני יכול להעיד על עצמי שכשבת זוגי עשתה אהבה עם גברים אחרים בערתי מקנאה, אבל התבוננתי ונכנסתי בזה עד הסוף. אני חושב שאם הייתי אוסר עליה לעשות אהבה עם מישהו אחר היא היתה נשארת עם תשוקה בלתי ממומשת למאהב חלומי, וזה היה הסוף של היחסים. עם כל הכאב, עדיף לתת לאנרגיה הזאת להשתחרר".
 
ומה עם "לא תחמוד"?
"בסרט שאני מצלם עכשיו התחלנו בדיבר האחרון, "לא תחמוד". הלוקיישן שנבחר היה האשרם, המקום שבו נולד המסע שלי להבנת חוקי המוסר היהודי. האשרם הוא מקום של פלורליזם. יש בו יהודים, בודהיסטים, סופים, ומתוך ההבנה שאלוהים הוא אחד נצא בקרוב להר סיני, לחקר הדיבר הראשון 'אנוכי ה' אלוהיך'.  אנחנו חיים בתרבות צריכה שנופלת ליצר, שכל הזמן חומדת. צריך ללמוד לחיות עם היצר ולשלוט בו, לא לבטל אותו או להתעלם ממנו, כי אז הוא יטריף ויוציא אלימות. אלימות היא אנרגיה מינית מודחקת שמשבשת את דעתם של אנשים ".
 
 
 

נשים הן המורות הכי טובות
רפיק, שפירוש שמו הוא "חבר לדרך", מעיד בצניעות: "אני באמת מנסה להיות חבר, לא איזה חכם כל יודע. לאחרונה אני קורא לעצמי רפיק-טמיר ולא תמיר כמו שקראו לי הורי, כי זה מרגיש לי נכון ומסתורי".
 
באחד הראיונות איתו הוא נתן נאום ארוך על כוחן העולה של נשים וסיכם אותו ב"אין צורך בשוויון, לנשים יש עוצמה מיוחדת". נקשרו בשמו איילת זורר וחן קוטלר שהפכה למנהלת ערוץ 8. עד לפני כשנה היתה לרפיק בת זוג רשמית, רישיקה, שהפכה לאם בנו, גיתי בן החמש. "הייתי נשוי פעמיים. לעשות ילד עם אשה זה יותר נישואים בעיני מאשר איזה רב שקורא לך שטויות בארמית".
 
עם רישיקה הוא לא הגיע לרבנות. רישיקה בסנסקריט פירושו "אשה חכמה של אהבה". השניים הכירו בלוקיישן מאוד רומנטי - פינת העישון באשרם בפונה. אבל למרות האופוריה שהאשרם מייצר ועל אף שהוא ידוע כזרז של תהליכים רגשיים, הם שמרו על ידידות נייטרלית. בארץ הם נפגשו שוב באקראי, היתה כימיה אבל לא הוחלפו טלפונים. כאשר רפיק רצה למצוא את רישיקתו, הוא יצא למסע בין חנויות הטבע בכפר סבא, כי זה היה קצה החוט היחיד שלו, וכמו באגדות, באחרונה שבהן התגלתה האשה החכמה של האהבה. במשך חמש שנים הם היו זוג, ולדבריו "היא היתה אחת המורות הטובות שלי לטנטרה. גם היום אני בזוגיות איתה שנמדדת בקרבה של הלב ובארוס. ארוס זה לא רק סקס אלא גם כשאתה רוקד, אוכל או 'רק' נושם. הבעיה היא גיאוגרפית, טכנית. בגלל שאני עובד בדרום והיא גרה במרכז, במובן מסוים שחררנו זה את זה".
 
במשך כשנה הם הגישו יחד בערוץ YTV בלוויין תוכנית לילית ובה יעצו בענייני זוגיות וסקס לצד מורן איזנשטיין וחיים צינוביץ '.
הבאתם דוגמאות מחדר המיטות שלכם?
"אני מניח שכן. מבחינתי זו היתה עבודה ללא מטרה מוגדרת, ונהניתי. זה מה שחשוב".
 
מי היו המורים שלך לטנטרה?
"היו הרבה מדריכים, אבל הם לא השאירו עלי רושם כמו המורות. דרך אגב, בטנטרה אין מאסטרים. אם את פוגשת מישהו שהכתיר את עצמו, תעזבי אותו כי הוא שקרן".
 
עיקר העבודה שלך כמורה לטנטרה היא עם גברים או עם נשים?
"לפני ארבע שנים כתבתי את הספר 'להזדיין בסבלנות', שמיועד בעיקר לגברים ומנסה ללמד אותם לקבל, להיות באי עשייה ולא להיות עסוקים בפוזה הבאה באקט המיני. לגבר הכי קשה לוותר על שליטה, לתת לאשה לעשות בו כרצונה. הרבה גברים פוחדים מהמיניות הנשית, שהיא עוצמתית. בעיני רק כאשר גברים נכנעים לה, יש להם סיכוי להגיע לחוויה טוטאלית של האורגזמה האולטימטיבית".
 
מה לימדת את הנשים שלך?
"להיות דומיננטיות, תקשורתיות, להגיד בבירור מה הן רוצות ומה הן לא רוצות, שזה הרבה פעמים יותר קשה".
פסטיבל זורבה 2003
"בשבילי סקס זה מדיטציה, ומדיטציה אני עושה הרבה"
למרות הבייבי פייס והמבט החודר יש גם כאלה שרפיק מצליח לעצבן, בעיקר משום שקשה להתמודד עם השנינות, הביקורתיות והיצירתיות שלו, שלא מוכנה לקבל רסן מאף אחד. מבחינה מקצועית הוא רשם לעצמו שורה ארוכה של קרדיטים בטרם הפך לאחד שמסוגל לעשות גם מרוחניות הפקה משתלמת. בין הפקותיו: "תוסס" (תוכנית נוער בערוץ 1), "מצעד העשור" (הפקה לערוץ 2), " מטרונום" (מגזין תרבות), " חוצה ישראל" (סדרת מסע) ו"אופטימיות קוסמית", סדרת מסע בהודו שהגיבורה בה היתה אחותו קטי. לאחרונה קיבל הצעה להגיש את תוכנית הבוקר של רשת, ורק לאחר האודישן התחרט. "אני מוכן לעשות רק דברים שקרובים ללבי. לא פוליטיקה ולא מתכונים. חוץ מזה אני לא טיפוס ממלכתי. כשאני רואה את הממסד אני רוצה לבעוט ולברוח".
 
איך בכל זאת אתה מרים הפקה עם ערוץ 10?
"כי עם שי אביבי יש לי דיאלוג פורה. חוץ מזה מתברר שאף אחד לא זוכר את עשרת הדיברות, אמות המוסר של העם היהודי, וזה כולל אותי. בסדרה הזאת אני חוקר את הרלוונטיות שלהן".
 
למה בשיא ההצלחה נסעת להודו?
"כי כמו רבים חשבתי שאולי שם ההיפראקטיביות שלי תירגע, שאקבל כיוון לחיפוש שלי, ובאמת קיבלתי".
 
על הקמת האשרם הוא חלם זמן רב. "מרגע שהגעתי לפונה הבנתי שאני רוצה אחד כזה". כשחזר לארץ התחיל להעביר מדיטציות במתנ"סים. לקח לו כמה שנים למצוא מקום ולרתום את קיבוץ סמר. "היום הם מבינים שזה ענף משתלם, כי למרות המיתון עברו באשרם כ-4,000 איש בשנתיים הללו. בכל סוף שבוע מתקיימת סדנה ויש כשישה פסטיבלים בשנה".
 
מה תרמה לך האבהות?
"בזכות גיתי למדתי להיות ותרן וכנוע. ילד הוא מעצבן ועקשן מטבעו. הכל לא. לא להתלבש, לא לאכול, לא ללכת לגן, וצריך לבוא אליו בדיאלוג מכיל, אוהב, של טנטרה. כי טנטרה זו דרך חיים".
 
לא מסובך להיות אבא בקומונה של רווקים?
"גיתי הפך לילד בוגר ואותנו הוא הפך למבוגרים ילדותיים. כולם טיפלו בו, היתה חלוקת תפקידים מי עושה מה. כולם שיחקו איתו, סיפרו לו, ראו איתו 700 פעם 'פיטר פן'. בשלב מסוים החלטנו שהוא המאסטר שלנו, כי אין לנו אחד כזה".
 
מה עשתה לך הדרך הרוחנית?
"הפכתי מאדם שפוחד מהיצר, מלא אשמה ולא מעז למישהו שהוא כמעט חסר גבולות. הפכתי להיות גנן באשרם, שזה משהו שלא חלמתי עליו, וגם אחראי על השיווק. הפכתי לאחד מעורכי הווידאו הטובים בארץ, עשיתי ילד בלי להתחתן".
 
נגמר עידן הסטוצים?
"מזמן, זה שטוח ויוצר אשליה".
 
הצלחת להפתיע את עצמך במשהו?
"כן, שחילוני כמוני לומד חסידות, בעיקר מספרים אבל גם מחבר לדרך, אוהד אזרחי, שהוא הרב של קהילת המקום בים המלח, ואני לומד ממנו המון. גיליתי שהבעל שם טוב היה מיסטיקן ענק. הרעיון של ביטול העצמי במטרה להגיע לאין חזק בחסידות כמו בזן בודהיזם, וזה בדיוק הפוך מהטנטרה, כי הטנטרה הולכת לעניין החווייתי והזן הולך אל הריק. המצחיק הוא שעכשיו בכל מיני אשרמים ניו אייג'יים נורא טרנדי לעשות התייחדות בטבע, מה שהחסידים קוראים לו דבקות. לחבק עצים, לצעוק לשמים, לבכות, במטרה לחפש את האלוהי החבוי".
 
יש סיכוי שתחזור בתשובה?
"לא, כי הדרך שלי תמיד היתה לשתות מהרבה מעיינות".
 
אתה רץ למרחקים קצרים או ארוכים?
"מרחקים קצרים, חוץ מהבן שלי שהוא ריצה למרחק ארוך. אם את מתכוונת לחלומות, אז בחצי השנה הקרובה, הסדרה לערוץ 10, שאולי ירכשו אותה מהטלוויזיה החינוכית בארצות הברית, היא מה שמעסיק אותי".
 
מה אתה בעיקר אוהב לעשות?
"בשבילי סקס זה מדיטציה, ומדיטציה אני עושה הרבה". 
 
פרטים נוספים על
כנס הטנטרה
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

פותחים ראש
אימה ופחד: כך המוח מונע מאיתנו לעשות מדיטציה  
האל שבאל.אס.די  
על תפיסת הזמן של ספר ויקרא: פרשת שבוע