ראשי > ניו אייג' > הצופן האנושי
בארכיון האתר
הסרטן החברתי
מני ברזילאי על אגואיזם והאטימות המערבית, הסימפטומים למחלה החברתית הקשה ביותר של המאה ה-20
לכתבה הקודמת דפדף בניו אייג' לכתבה הבאה
מני ברזילאי
21/12/2004 12:40
תאים סרטניים מתרבים בקצב מהיר, ללא בקרה ובדפוס שונה לחלוטין מהקצב של התאים הבריאים, המתרבים "בהתחשב" בצורכי הגדילה וההתפתחות של הגוף. אם היינו יכולנו "להשתיל" תודעה לתאים הסרטניים, הם היו מגלים שהם מתפתחים, ללא פרופורציה, בתוך גוף, ושמסביבם מתקיימים תאים, רקמות, איברים וכו'.

גילוי זה היה "מאלץ" את התאים לשנות את דפוס ההתרבות שלהם ולסגל
לעצמם דפוס התרבות של תאים בריאים. "תודעתם" לא היתה מניחה להם להמשיך ולהתקיים במסגרת הזאת.
 
ידוע כי כל תא, בכל אורגניזם, פועל כדי להנציח את המטען הגנטי שהוא נושא. אילו התאים הסרטניים היו "יודעים" שהתרבותם המהירה גורמת להיכחדות הגוף הנושא אותם - ומכאן לסיכון השגת היעד של העברת המטען הגנטי - סביר שקצב התרבותם היה משתנה.

.
דוגמת התחלקותם הבלתי מבוקרת של תאים חיים משול לתהליך רחב ביותר המאפיין את החברה המערבית המודרנית. תהליכים שונים יצרו בחברה המערבית סולם ערכים מסוים, שאף קיבל גושפנקא מדעית לכאורה.

תחומי ידע רבים השתלבו באופן מושלם עם התפיסה המערבית הכוללנית של החיים: הרפואה, האנתרופולוגיה, הכלכלה ואפילו רעיונות של מוסר והומניזם, הגדירו את הרציונל שעל פיו קיומה הנכון של חברה צריך להיות מערבי-שבע-משכיל-עשיר-אטום, כשכל יתר חברות העולם נתפסות כנחותות יותר. גישות אתנוצנטריות אלו רווחו במדע עד שלהי המאה שעברה. "תפיסות מודרניות", נהגו לקרוא להן. ביטוי קיצוני שלהן ראינו בצידוקי השלטון הנאצי ובהמחשות ה"רפואיות" שהביא לטיעוניו.
 
החברה המערבית המודרנית מציבה את ערך האינדיבידואליזם, ההגשמה העצמית ומיצוי הפוטנציאל האישי, גבוה מאוד בסולם הערכים שלה. זהו, לכאורה, סולם ערכים שעל כל חברה להתפאר בו. המצדדים בו יגידו שהרבה סבל, מכאוב ומרורים ידעה החברה המערבית לפני שבחרה את סולם הערכים הזה. שמדובר בהתפתחות היסטורית גרידא. אך יתכן וניתן לראות בו את הסממן הראשוני לקיומו של הסרטן החברתי.
 
שינוי קטן יביא לשינוי גדול
"אפקט הפרפר" הוא תופעה מדעית מתחומי הכאוס. תופעה זו טוענת כי משק כנפיו של פרפר מעל חופי אוסטרליה יוצר מערבולת אוויר קטנה, המתחברת למערבולת אוויר קטנה נוספת, המתחברת לעוד כמה מערבולות, שמתעצמת ומגיעה למימדים של הוריקן הפוקד את חופי פלורידה.
 
למושג זה השלכות מדעיות מרחיקות לכת, אך גם מסקנות חברתיות דרמטיות. בהיבט המדעי והחברתי גם יחד ניתן לטעון כי שינוי קטן יביא לשינוי גדול. בהיבט החברתי - חינוך לערכי המערב המודרני יכול להוליד תופעה משמעותית הרבה יותר. לעיתים קרובות ערכים אלה יגרמו להופעת תכונות קיצוניות של אגואיזם ואוטיזם חברתי.
 
תכונת האוטיזם החברתי מתפתחת בקלות ובמהירות על רקע אורח חיים הממקד את האדם בהשגת הישגים אישיים חומריים. התקהות הרגישות לזולת, וכתוצאה מכך היחלשותן של תחושת האחריות החברתית ושותפות הגורל עם הסביבה, מפתחת את מחלת הסרטן החברתי. מחלה זו, שאינה זרה לשום קרייריסט, משתיקה בנו את רגשות החמלה, הרחמים, הדאגה והאכפתיות לכל מי שנשאר מאחור. לסרטן החברתי השלכות מרחיקות לכת, הרבה מעבר להתנהגות הפרטית של כל אדם ולמידת האכפתיות שלו מהחלשים ומהנדכאים.
 
כל אדם, אומרים אנשי מדעי המדינה, בוחר את המפלגה שמייצגת יותר מכל את תפיסת עולמו, ותפיסה זו מייצגת יותר מכל את הוויית חייו היומיומית. הקרייריסט המצוי מוצא את עצמו, במודע או שלא במודע, מעדיף מפלגות ותנועות פוליטיות שמדגישות את ערך האינדיבידואליזם בנגזרות הכלכליות שלו. נגזרות אלו יגרמו, בדרך זו או אחרת, לצמצום מעורבות המדינה במשק, וכתוצאה מכך לצמצום רשת הביטחון החברתית-כלכלית שהמדינה מניחה לרגלי החלשים בחברה. תהליך זה מתאר, למעשה, את התהוות המדינה הדמוקרטית קפיטליסטית מערבית כפי שאנחנו מכירים אותה.
 
אפקט הפרפר אינו מכוון רק לקטסטרופות שליליות במזג האוויר, אלא גם לפוטנציאל חיובי אדיר. מעשה חיובי קטן עשוי להתגלגל למעשה חיובי גדול ולתופעה חיובית גדולה (כמו למשל בסרט "תעביר את זה הלאה"). אבל כדי להצליח בכך, יש לשבור את מסך האטימות לזולת שמהווה את עמוד השדרה המערבי-מודרני הקלאסי.

.
ניסיון לדה קונסטרוקציה מעין זו ניסו לעשות אלו המכנים עצמם  פוסט מודרניסטים. הפוסט מודרניסטים הפכו את נקודת ההתייחסות לרלטביסטית יותר ולא לאתנוצנטרית. ההכרה בשונותו של האחר ואי קיטלוגו בקטגוריות ערכיות כאלו או אחרות, יצרו את הסדק הראשון ואת הסיכוי לשבירת מסך האטימות. הפוסט מודרניסטים אינם מהפכנים של ממש. הם, אם תרצו, המאזניים הלא-ערכיים לתפיסות ולהישגים מדעיים משמעותיים ביותר.

בעידן הניו אייג', בו יותר ויותר מתברר כי האושר הפרטי של כל אדם תלוי במידה כלשהי באושר הכללי שמסביבו, קשה להתחמק מהקביעה שאורח החיים הקפיטליסטי, הזועק לאושר, הולך ומתרחק ממנו בשל התפשטות תופעת האגואיזם והזנחת החלשים לגורלם.
הבעל שם טוב
.
סיפור מופלא על התרסקותה של קהילה, רגע לפני ה"גאולה", רק בגלל מעטה האטימות שהאגו עלול לעטות על האדם, נמצא בסיפור על רבי ישראל בן אליעזר, המכונה הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות.
 
בוקר אחד בעת תפילת שחרית האריך הבעל שם טוב בתפילתו הרבה מעבר לרגיל ולמקובל. שאלו תלמידיו: "רבי, למה הארכת דווקא היום בתפילה?". ענה להם הרב: "במהלך התפילה הגעתי לעולמות התחתונים וראיתי שם את המשיח".
 
"רבי", שאלו התלמידים, "איך ייתכן שהמשיח נמצא בעולמות התחתונים?". ענה להם הרב: "זהו לא הדבר המדהים ביותר שראיתי, מה שהדהים אותי יותר מכל הוא לגלות מיהו המשיח. המשיח שראיתי בעולמות התחתונים הוא לא אחר מאשר שבתאי צבי".
 
התלמידים הנדהמים לא האמינו למשמע אוזנם, שהרי ידוע כי שבתאי צבי היה גדול משיחי השקר שקמו לעם היהודי בכל הזמנים. "שבתאי צבי היה משיח אמת", אמר הרב. "בכל דור ודור נולד אדם אחד שהוא בחזקת משיח. אם הדור זוכה, הוא גם מוכרז כמשיח הדור. שבתאי צבי היה המשיח של דורו, ורק בגלל רגע אחד בחייו, בו עלתה בו המחשבה שהוא המשיח בגלל יכולותיו האישיות והמופלאות - הפך הוא ממשיח אמת למשיח שקר".

 
חדשות
פותחים ראש
מדיטציה
בודהיזם
אומנות לחימה
הספרייה
אסטרולוגיה
  מדד הגולשים
תשתחרר, בנאדם
                  40.86%
אני הוא זה
                  9.68%
האיש שפתח את הדלת
                  5.38%
עוד...

מני ברזילאי, ממפתחי שיטת מיכא"ל

הצופן האנושי
הדיקטטורה של העתיד  
האינטליגנציה של הרוח  
הסרטן החברתי  
עוד...